A tengeri szállítással foglalkozó biztosítók közölték, hogy jövő év elejétől kezdve nem fedezik a háborús kockázatot Oroszországban, Ukrajnában és Fehéroroszországban, miután a viszontbiztosítók a súlyos veszteségek miatt kivonultak a régióból – írta a Reuters.
A viszontbiztosítók, akik a biztosító társaságoknak nyújtanak fedezetet, általában január 1-jén újítják meg a 12 hónapos szerződéseiket az ügyfeleikkel, így az orosz–ukrán háború kitörése óta először van lehetőségük arra, hogy csökkentsék a kitettségüket. Erre nem csak a konfliktussal kapcsolatos veszteségek adnak okot, hiszen a floridai Ian hurrikán is hatalmas károkat okozott a tengeri szállítmányozóknak.
Az American, North, UK és West P&I (védelem és kártérítés) klubok a honlapjukon közölték, hogy január 1-jétől már nem tudnak háborús fedezetet nyújtani a térségben.
Ezek a társaságok a legnagyobb kockázatviselő vállalatok közé tartoznak, a világ óceánjáróinak mintegy 90 százalékát fedezik.
A hajók általában rendelkeznek P&I-biztosítással, amely fedezi egy harmadik fél felelősségét is, beleértve a környezeti károkat és sérüléseket, míg a járművek fizikai káraira külön hajótest- és gépbiztosítások nyújtanak fedezetet. A viszontbiztosítás, más néven retrocesszió elvesztése a nemzetközi kereskedelem jelenlegi állapotában tovább növeli a szállítók és a biztosítók kockázatait.
A retrocesszióval foglalkozó vállalatok azt javasolják a biztosítóknak, hogy a tengeri szállításra Ukrajna, Oroszország és Fehéroroszország esetében olyan záradékkal kössenek szerződéseket, amelyek kizárják a háborús károkat. A hajózás mellett a repülőgépeknél is hasonló módon akarnak fellépni, amelyek még nagyobb veszélyben vannak a térségben történő légvédelmi akciók miatt.
A biztosítók kivonulásával magasabb szállítási költségekre kell számítani, de ez a döntés Kelet-Európán kívül is nagy hatással lesz. A biztosítások megszüntetése egész Oroszországra vonatkozik, így a Csendes-óceán északi részén is veszélybe kerül a tengeri szállítás, ami megzavarhatja az Egyesült Államok, Kína, Korea és Japán áruforgalmát is.
A japán kormány sürgette a biztosítókat, hogy vállaljanak további kockázatokat, hogy továbbra is nyújtsanak háborús biztosítást a cseppfolyósított földgáz (LNG) tengeri szállítmányozóinak az orosz vizeken
– mondta a héten a japán ipari minisztérium egyik magas rangú tisztviselője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.