Kína számos területen, így az autóiparban is meghatározó szereplő. A legnagyobb európai és amerikai autógyártók ide telepítették az alkatrészek előállításának jelentős részét. A cégek így nemcsak költséghatékonyabbak, hanem a világ legnagyobb autópiacát is elérik.
Azonban a világjárvány rámutatott arra, hogy a kis raktárkészletre és a nagymértékű kínai gyártásra támaszkodásnak komoly hátrányai is lehetnek. A kínai zéró-Covid-politika miatti lezárások és a nyugati országok intézkedései felborították az addig olajozottan működő beszállítói láncolatokat, súlyos anyagi károkat okozva ezzel a vállalatoknak.
Ted Cannis, a Ford egyik felső vezetője szerint a következő évtizedben az ellátási láncok újragondolásán lesz az iparági hangsúly.
Jim Rowan, a Volvo Cars vezérigazgatója is hasonlóan vélekedik. Cége korábban jelentette be, hogy növeli a nem Kínában gyártott alkatrészek használatát.
Leginkább a német Mercedes-Benz, a BMW és a Volkswagen érezheti meg az autóipari ellátási lánc kockázatait. Ez a három cég 2018 és 2021 között az Európából Kínába irányuló közvetlen befektetések egyharmadát adta.
Azonban nemcsak a járvány miatti bizonytalanságok motiválhatják ilyen lépésre a cégeket. Ahogy Oroszországgal, úgy Kínával is egyre romlanak a nyugati politikai kapcsolatok. Ez pedig hosszú távon figyelmeztetésül szolgál a kínai gazdaságra támaszkodó multinacionális vállalatoknak.
A nagy nemzetközi cégek arra törekednek, hogy inkább az ázsiai ország piacára szánt termékeket gyártassák Kínában. Ezzel csökkentik a függőséget a nyugatra szánt áruk esetében, de továbbra is megmaradnak gyártói kapacitásaik a világ legnagyobb piacán.
A változások fokozatosan lépnek életbe, mivel a cégek az autómodellek esetében azok egész termékciklusa alatt az alkatrészeket ugyanott és ugyanúgy gyártatják. Ez általában hét évet ölel fel.
A beszállítói láncolatok újragondolása magasabb költséget és így magasabb termékárat is hozhat. Ha többen gyártatnak Európában és az Egyesült Államokban, akkor a magasabb bérek mellett a kisebb gyártói kapacitás is felfelé hajthatja az árakat.
Ha ehhez hozzávesszük az elektromos járművekre történő átállás költségeit is, akkor a cégeknek muszáj lesz valahol máshol találniuk árcsökkentő tényezőt a versenyképességük megőrzéséhez. Alacsony költséggel Indiában, Mexikóban, Ázsia és Afrika északi részein tudnak még alkatrészeket gyártani.
Többé már nem azt a korszakot éljük, amikor a költség a legfontosabb
– mondta Masahiro Moro, a Mazda egyik felső vezetője, aki szerint az alkatrészek stabil beszerzése is elengedhetetlen. A japán cég néhány eszköz előállítását már nem Kínában, hanem a hazájában végzi. A Financial Times értesülései szerint a Ford és a General Motors már több mint egy éve így tesz, ők egyre több részegységet inkább Amerikában állítanak elő, mint Kínában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.