Az amerikai energetika zöldre váltását hatalmas összegekkel támogató inflációcsökkentési törvény (IRA) károsíthatja az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kapcsolatokat, és utóbbit közelebb sodorhatja Kínához – mondta Valdis Dombrovskis, az EU kereskedelmi biztosa a Financial Timesnak (FT) pénteken.
Mint ismert, a Biden-kormányzat kezdeményezte és az amerikai kongresszus által elfogadott január 1-jétől hatályba lépő jogszabály 369 milliárd dollárnyi kiadást irányoz elő, amelynek nagy részét az energiaátmenetre fordítanák.
Ha pedig az EU valóban Kínánál keres vigaszt, akkor ez éppen az inflációcsökkentési törvény egyik célja ellen hathat – tette hozzá. A törvény ugyanis egyebek mellett a kínai vállalatokkal szemben kívánja előnyösebb helyzetbe hozni az amerikai cégeket.
A hónap elején Emmanuel Macron francia elnök is bírálta a törvényt, mondván, szembefordíthatja egymással a nyugati országokat, mivel rontja az európai vállalkozások versenyképességét.
Macron azt is megjegyezte, hogy az EU-nak hamarosan választ kell adnia az IRA-ra.
Amikor két szuperhatalom tömegesen támogat bizonyos ágazatokat
– célzott a francia elnök Amerikára és Kínára –,
akkor dönthetünk úgy is, hogy nem teszünk semmit, tiszteletben tartjuk a szabadpiaci doktrína tisztaságát, de ebben az esetben nem sok minden marad Európából.
Javaslata szerint az EU-nak a közösség összesített GDP-je 2 százalékát kellene egy IRA-hoz hasonló európai programra költenie.
Az Európai Bizottság is megszólalt a vitában, mondván, hogy
az IRA támogatásai diszkriminatívak az európai uniós vállalatokkal szemben, és veszélyt jelentenek az EU ipari bázisára.
Dombrovskis FT-nek adott interjújára visszatérve, a kereskedelmi biztos üdvözölte, hogy az amerikai kormány az utolsó pillanatban – egy közös munkacsoportban folytatott megbeszélések eredményeként – tett egy engedményt az EU-nak az elektromos autók vásárlásával kapcsolatban.
Az amerikai pénzügyminisztérium tudniillik csütörtökön pontosította a tavasszal életbe lépő új szabályokat, s így
az Amerikában lízingelt európai elektromos autók vevői is részesülhetnek majd az autónként maximum 7500 dolláros ösztönző támogatásból, ami a Handelsblatt szerint rendkívül előnyös például a német autógyártók számára.
Ezt az engedményt azonban csupán első lépésnek tekinti az Európai Bizottság – jelentette ki Dombrovskis –, mivel nem oszlatja el az EU összes aggályát az új törvény kapcsán.
Folytatni fogjuk az egyeztetéseket az IRA további, aggályos fejezeteiről
– mondta Dombrovskis.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.