A 2022-es év mérföldkő volt a horvát úthálózat történetében. Megépült az ország legdélibb, Dubrovnik környéki részét Dalmácia többi részével összekötő Peljesac híd, északon pedig elérte a magyar határt az A5-ös autópálya. Ezen beruházásokkal gyakorlatilag csaknem teljessé vált a horvát autópálya-hálózat, és az idei évtől új korszakba léphet a sztrádafejlesztés.
Éppen ezért a horvát autópályákat kezelő vállalat nyilvánosságra hozta legújabb terveit, melyek középpontjában a következő évtizedben a tehermentesítés áll. A projekt a zágrábi körgyűrű bővítésével kezdődik. Ennek keretein belül
a fővárost elkerülő út 2026-ig mindkét irányban háromsávossá bővül.
Erre azért van szükség, mert az említett, 1981-ben megépített gyorsforgalmi út már nem bírja a napi átlag 70 ezer autó jelentette terhelést. A munkálatok még idén megkezdődhetnek, mivel nincs szükség az érintett szakaszon telekfelvásárlásra, az elkerülő építésekor ugyanis – bölcsen – eleve számoltak az esetleges bővítéssel.
Hasonló a helyzet a Zágrábot Károlyvárossal (Karlovac) összekötő autópálya esetében is. Ezen az úton naponta átlagosan 50 ezer jármű halad át, de a nyári hónapokban ennek a duplája is megfordul a szakaszon, ezért a jövőben itt is ki fognak építeni egy harmadik sávot.
De szükség van a Károlyváros és a legnagyobb horvát kikötő, Fiume (Rijeka) közti szakasz tehermentesítésére is,
itt azonban új sávok helyett egy másik sztrádát építenek. Az új út a kikötővárostól délre a tengerparton halad majd, és Zengg (Senj) térségében csatlakozik a Zágráb–Split pályához. A projekt azonfelül, hogy csökkenti az A3 autópálya terhelését, csaknem 100 kilométerrel lerövidíti az utat Fiume (Rijeka) és Split között.
A Peljesac híd megépítésével Zágrábtól egészen a dél-dalmáciai Stonig elkészült az autópálya, de Dubrovnik továbbra is gyorsforgalmi kapcsolat nélkül maradt. A következő években ez is megváltozhat,
a tervek szerint ugyanis 2030-ig a sztráda eléri majd az Adria gyöngyszemének tartott várost és a montenegrói határt.
Az elmúlt években komoly vita folyt egy esetleges Dráva menti autópálya építéséről is, amivel a szlovén határtól a Dráva vonalát egészen a szerb határig követő 2-es utat lehetne kiváltani. A kormány viszont nemrég pontot tett a vita végére, az említett szakaszon ugyanis a következő években csak egy kétszer egysávos gyorsforgalmi utat építenek.
Az új út Csáktornyától (Cakovec) egészen Újlakig (Ilok) húzódik majd. De új gyorsforgalmi út épül majd Közép-Horvátországban is Pakrác (Pakrac) és Verőce (Virovitica) érintésével a bosnyák határtól egészen Barcsig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.