BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Train on the Trans-Siberian railway, landscape Train on the Trans-Siberian railway, snowy landscape, Russia.

Orosz sínpártól függ az európai fegyvergyártás

Kulcskérdéssé vált Ukrajna modern páncélosokkal való ellátása. Azonban a már legyártott európai készletek végesek, és a gyártószalagok felpörgetéséhez Kínából, Oroszországon keresztül érkeznek fontos alapanyagok. Ha azonban az orosz vasút nemet mond az Európába irányuló szállításokra, akkor ellehetetlenülhet Ukrajna támogatása.

Oroszország vasúti teherszállítási útvonal középpontjában áll, így napjainkban is az ottani vasúttársaság szállítja Kínából Európába a fegyverrendszerek gyártásához nélkülözhetetlen fémeket, mikrocsipeket, elektronikai eszközöket, legalábbis egy részüket. 

Train on the Trans-Siberian railway, landscape Train on the Trans-Siberian railway, snowy landscape, Russia.
Jelentősen függ az európai fegyvergyártás az orosz vasúti szállítástól


A Bloomberg adatai szerint tavaly az első kilenc hónapban 36 074 tonnára nőtt az Oroszországon keresztül vasúton szállított kínai ritkaföldfémek mennyisége, ami több mint duplája a 2021-esnek. Az importált ritkaföldfémek értéke pedig ötödével, 377 millió euróra nőtt szeptemberig.

Megdöbbentő, hogy a szankciók ellenére ez az útvonal továbbra is működik. Ugyanakkor rámutat arra, hogy milyen mértékben függ Európa ipara a kínai ritkaföldfémektől.

– mondta Michael Wurmser, a Norge Mining Ltd. alapítója. A bányászcég egyébként valamelyest enyhíthet a helyzeten. Ugyanis mostanában tárnak fel két vanádium- és titánlelőhelyet Norvégiában, amik segíthetnek csökkenteni a függést Ázsiától.

 

Wurmser aggodalma teljesen érthető. 

Az Európai Unió ugyan kimondta, hogy a szankciók az Oroszországon csupán áthaladó vagonokra nem vonatkoznak, megfigyelők szerint Moszkva bőven tudna „borsot törni” az öreg kontinens fegyvergyártóinak orra alá, ha blokkolná a naponta átlagosan 15 Európába tartó szerelvényt.

Beszédes adat, hogy Kína szállítja az Európában használt ritkaföldfémek több mint 90 százalékát.

 A legnagyobb kereslet a volfrám és a lantán iránt mutatkozik, amit a Thales Air Defense és a Rheinmetall AG is páncéltörők gyártásához használ. 

Kézenfekvőnek tűnik, de mégsem tekinthető alternatívának a tengeri szállítás, ugyanis míg a kínai Vuhanból 16 nap alatt ér Duisburgba egy szerelvény, az óceánon ez nagyjából egy hónap.

Freight,Train,Moves,Along,Baikal,Lake.,Trans,Siberian,Railway.,Russia. Freight train moves along Baikal lake. Trans Siberian railway. Russia.
Fotó: Locomotive74

Nem teljesen új a világtörténelemben, hogy ellenfeleken keresztül vezetnek fontos ellátási láncok útvonalai. Rafael Loss, az Európai Külkapcsolatok Tanácsának katonai kereskedelmi elemzője szerint Japán a második világháború alatt amerikai fémhulladékokat használt fel haditengerészetének felszereléséhez. Illetve a hidegháború idején a Szovjetunióban kitermelt fémből építették ki a Moszkva elpusztítását célzó rakétarendszereket. Ami viszont új elem Loss szerint, hogy a gazdasági kényszerítő intézkedések egyre hangsúlyosabbá váltak, és mára jóformán a hadviselés részét képezik. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.