A pénzügyi szolgáltató Fidelity International idén is elkészítette elemzői felmérését arról, hogy a vállalatok milyen pénzügyi környezetre számíthatnak világszerte. A 2023-as elemzői felmérésben 152 amerikai, európai és ázsiai vállalatokat figyelő részvény- és kötvényelemző véleményét kérték ki decemberben.
A válaszadók nagyjából fele gondolja úgy, hogy a vállalatokra ható árnyomás már vagy elérte vagy 2023 első negyedévében el fogja érni a csúcspontját. Mindössze ötödük nyilatkozta, hogy ez az év közepe után esedékes.
A földgáz, a kőolaj és egyéb árupiaci termékek árának csökkenése az elmúlt két hónapban megjelent a fogyasztói árak alakulásában, és gyorsan enyhíti a vállalatokra nehezedő árnyomást.
A többség szerint az infláció visszaszorulásának fő oka a nem munkabér jellegű költségek csökkenése, habár összességében arra számítanak, hogy a következő hat hónapban ezek növekedni fognak.
A változás az elmúlt hónapban elsősorban az észak-amerikai árupiaci termékeket értékesítő vállalatoknál volt tapasztalható. Az ázsiai és csendes-óceáni informatikai vállalatoknál az ellátási fennakadások már nem okoznak problémát, a fő hiány már nem az ellátási láncban, hanem a végfelhasználói keresletben mutatkozik. Az alapanyagok, a technológiai cégek és az ipari gyártók kapcsán az input költségek csökkenésére számítanak.
A béremelkedés tavaly már költségnövekedést okozott, ami a következő hónapokban is várható.
A feszes amerikai munkaerőpiac miatt a szakértők a munkaerőköltségek egyértelmű emelkedésére számítanak az elkövetkező hónapokban. A legnagyobb költségnövekedést az európai vállalatok számoltak be, ugyanis a megélhetési költségek miatt fizetésemelést kellett adniuk.
A vállalatvezetők egyre kevésbé bíznak a nagyszabású beruházások sikerében a költségnövekedés és a nyugati gazdaságok esetleges recessziója miatti aggodalmak hatására
– mondta Al-Hilal István, a Fidelity International kelet-közép-európai igazgatója a közlemény szerint.
A költségkilátásoktól függetlenül az elemzők évek óta először számítanak arra, hogy vállalataik nehezen tudnak majd árat emelni az értékesítési volument érintő áldozatok nélkül. A következő 12 hónapban a légitársaságok legnagyobb kockázata a keresletcsökkenés, amely egybeeshet a vártnál nagyobb fájdalmat okozó inflációval.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.