Súlyosbodni fog a pilótahiány az Egyesült Államokban, ami korlátozza majd az utazási lehetőségeket, és tovább emeli az árakat – figyelmeztetett a regionális légitársaságok szövetsége egy kongresszusi meghallgatáson.
A pilótahiány a szervezet elnök-vezérigazgatója, Malarkey Black szerint már így is az összeomlás határára sodorta a légi közlekedést, de
a jelenleg aktívaknak több mint a fele 15 éven belül eléri a 65 évet, amikor kötelező nyugdíjba menniük.
A fiatalok pedig egyszerűen nincsenek elegen ahhoz, hogy pótolják őket, az aktív pilótáknak nem egészen 8 százaléka 30 év alatti.
Black szerint a pilótahiány országszerte érzékelhető: 42 szövetségi államban kevesebb a repülőjárat a koronavírus-járvány előttihez képest, 136 repülőtér forgalma csökkent legalább a negyedével, 11 kisebb város repülőterére pedig teljesen megszüntették a légi járatokat. Regionális légitársaságok legalább ötszáz gépet kénytelenek a földön vesztegeltetni, mert nincs pilóta, aki repüljön velük, de
a többi gép kihasználtsága sem haladja meg a korábbinak a 40 százalékát.
A CNN emlékeztetett, hogy a legtöbb légitársaság még nem állította vissza teljesen a járvány idején végrehajtott járatritkításokat, bár néhányuknál rekordokat döntenek a jegyfoglalások. A korlátozott kapacitás és az erős kereslet miatt viszont a viteldíjak olyan mértékben emelkednek, hogy már jelentősen meghaladják a járvány előtti szintet.
A nagy légitársaságok természetesen próbálják kielégíteni az igényeket, és tavaly több mint 13 ezer pilótát vettek fel – csak éppen szinte mindenkit a regionális kicsiktől csábították át. Az sem segít, hogy tavaly olyan sokan szereztek pilótaengedélyt, mint még soha, de ez a 9500 új munkavállaló sem elég.
Black azt is elmondta a meghallgatáson, hogy
egy új pilóta képzésének költsége 80 ezer dollár lehet, a teljes költség pedig az alapdiplomával együtt eléri a 200 ezer dollárt.
Szerinte a szövetségi pénzügyi támogatás nem elegendő ahhoz, hogy a szegényebb diákok is esélyt kapjanak arra, hogy pilóták legyenek.
Ellentétben más karrierutakkal, amelyek folyamatos szakmai továbbképezést igényelnek, az akkreditált pilótaképző programokban részt vevők nem igényelhetnek a felsőfokú támogatási programokon keresztül elérhető további hiteleket, hogy fedezzék a magasabb költségeket
– emlékeztette a képviselőket. Sokan éppen azért választják második karriernek a repülést, mert csak idősebb korban képesek finanszírozni a kiképzésüket, így viszont nem maradhatnak hosszú ideig a pályán.
A pilótákat tömörítő szakszervezet ellenzi, hogy a hiányt a kiképzési és képesítési szabályok lazításával vagy a kötelező nyugdíjkorhatár emelésével próbálják enyhíteni.
Az előbbi a biztonság romlásához vezethet, az utóbbi pedig sok szempontból nem megoldás. Például azért, mert az idősebbek főleg nemzetközi járatokon teljesítenek szolgálatot, a nemzetközi szabályok viszont szintén 65 évnél húzzák meg a korhatárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.