BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teljes a káosz a lítiumpiacon: a legnagyobb kitermelő mindent államosítana

A chilei elnök egy laza kézmozdulattal államosítaná az egész lítiumszektort, ám a legnagyobb kínai villanyautó-gyártó mégis gigaüzemet építene az országban. Chilében található az akkumulátorgyártás szempontjából kulcsfontosságú lítiumból a globális tartalékok 40 százaléka.

Gabriel Boric chilei elnök csütörtökön közölte, hogy államosítani akarja az ország lítiumiparát. Chile a világ második legnagyobb lítiumtermelője, és a legnagyobb igazolt tartalékokkal rendelkezik. A fém alapvető fontosságú az elektromos autók akkumulátoraihoz.

Chile a globális lítiumkészletek 40 százalékával rendelkezik.
Fotó: AFP

A piacot sokkoló elképzelés szerint az iparág globális óriásait, a chilei-kínai hátterű SQM-et és az amerikai Albemarle-t egy állami holdingba szerveznék át, a helyzet külön pikantériája, hogy mindkét vállalat nyilvános, vagyis részvényei a tőzsdén forognak – be is szakadt az árfolyamuk a kereskedésben. 

A chilei döntés újabb nehézségek elé állítja a villanyautó-gyártókat, amelyek a várható keresletrobbanásra felkészülni igyekezvén próbálnak erősebb pozíciókat kiépíteni a szektorban. A nagy nyersanyagtartalékokkal rendelkező országok viszont nem hagyják magukat; Mexikó például tavaly államosította a lítiumkészleteit, Indonézia pedig 2020-ban megtiltotta a nikkelérc (az akkumulátorgyártás másik fontos alapanyaga) exportját.

A legnagyobb lítiumtartalékkal rendelkező országok
 

Boric csütörtökön közölte, hogy minden további lítiumszerződés kizárólag PPP- (public private partnership) konstrukcióban lehetséges, vagyis be kell vonni ezekbe az államot. 

A meglévő kitermelési és feldolgozási szerződésekbe az állam nem nyúl bele, viszont reméli, hogy a vállalatok még ezek lejárta előtt nyitottak lesznek az állami részvételre

– mondta az elnök, nem említve az SQM-et és az Albemarle-t, a világ első, illetve második legnagyobb kitermelőjét. Az előbbi szerződése 2030-ban, az utóbbié 2043-ban jár le, a két óriásvállalat többek között a Teslát és az LG-t is ellátja alapanyaggal.

Zuhanórepülésben a lítium ára
 

Azonban még a latin-amerikai bejelentésbomba sem volt képes megállítani a lítiumjegyzések süllyedését. Az árak a tavaly novemberi csúcshoz képest több mint 70 százalékkal zuhantak – csökkent az elektromos járművek iránti kereslet a világ legnagyobb autópiacán, a kínain. 

Elemzők attól tartanak, hogy amikor az akkumulátorgyártók megújítják szerződéseiket a chilei cégekkel, sokkal nehezebb feltételekkel szembesülnek majd, mint korábban, amikor az állam még nem nyúlt bele a piaci folyamatokba. A latin-amerikai döntés egy másik folyománya, hogy várhatóan megnő az érdeklődés a világ legnagyobb lítiumkitermelője, Ausztrália iránt. 

A bányaiparban a stabil szabályozói környezet fontos tényező, hiszen hosszú évtizedes szerződésekről van szó. 

A chilei elnök az állami tulajdonú Codelcót, a világ legnagyobb rézkitermelőjét bízta meg a lítiumállamosítás menetének kidolgozásával, a tervekre az év második felében még a törvényhozásnak is rá kell bólintania. Ez korántsem jelent automatikus jóváhagyást, március elején például simán elkaszálták az elnök egyik meglehetősen ambiciózus adóreform-javaslatát. 

Előznek a kínaiak

Az államosítási tervek közepette meglepőnek hangzott, hogy a chilei állami fejlesztési ügynökség, a CORFO pénteken bejelentette: a legnagyobb kínai villanyautó-gyártó, a BYD 290 millió dolláros beruházással akkumulátorgyártó üzemet létesít az ország egyik északi régiójában. Santiago „minősített lítiumtermelő” címet adományozott a kínai cégnek, az ezzel járó kitermelési kvótával együtt. A távol-keleti vállalat és Chile között 

erős az együttműködés, a BYD szállítja az ország elektromos meghajtású autóbuszait. 

Az üzem évi 50 ezer tonna lítium-vas-foszfátot állít majd elő lítium-karbonátból, 2025-ben kezdi meg a termelést, és 500 főt foglalkoztat majd.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.