BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Aircraft at Hongqiao International Airport in Shanghai
China Eastern Airlines Corp. aircraft at the Hongqiao International Airport in Shanghai, China, on Monday, Sept. 5, 2022. China remains almost completely isolated from the rest of the world as it adheres to its strict Covid Zero policy, with flights in and out of Asias biggest economy even fewer than when the first cases of the virus were discovered in Wuhan in early 2020. Photographer: Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images

Már most is drága, de egyre inkább az lesz a repülés

Világszerte drágul a repülés, a legnagyobb arányban Európában és Észak-Amerikában. A várakozások szerint a jelenlegi díjak tovább emelkednek, mivel az utazóközönség növekedésével nem győznek lépést tartani a légitársaságok.

Míg öt-tíz éve úgy tűnt, hogy egyre szélesebb kör utazhat repülővel, addig manapság ez már koránt sincs így. A Covid–19 éles határvonalat húzott az olcsó és a drága repülőjegyek közt. 

Aircraft at Hongqiao International Airport in Shanghai
China Eastern Airlines Corp. aircraft at the Hongqiao International Airport in Shanghai, China, on Monday, Sept. 5, 2022. China remains almost completely isolated from the rest of the world as it adheres to its strict Covid Zero policy, with flights in and out of Asias biggest economy even fewer than when the first cases of the virus were discovered in Wuhan in early 2020. Photographer: Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images
A légiipar világszerte nehezen tudja kiszolgálni a növekvő utastömeget, ami a repülőjegyárak drasztikus emelkedéséhez vezet.
Fotó: Getty Images

Az ázsiai–csendes-óceáni régióban 33, Észak-Amerikában 17, Európában pedig 12 százalékkal nőttek a repülőjegyárak 2019 óta.

Mi történik a légiiparban?

Egyrészt a repülés iránti kereslet igencsak megnövekedett az elmúlt évben. A koronavírus-járvány miatti bezártság sokakat ráébresztett a szabadság értékére, amelynek az egyik szimbóluma a repülés. Mások kénytelenek voltak elhalasztani rokonlátogatásukat és egyéb útjaikat, amelyeket most már pótolhatnak. Ráadásul a világszerte növekvő infláció és megélhetési költségek ellenére sokaknak még kitartanak a pandémia idején felhalmozott megtakarításaik. Kínában például május első öt napján több mint a duplájára emelkedett az utazók száma 2019 ugyanezen időszakához képest, összesen 274 millióan választották a turistáskodást. Ezen a pár napon a külföldre utazó kínaiak harmadával költöttek többet a repülőjegyekre mint négy éve – írta a South China Morning Post a Trip.com adataira hivatkozva. Ennek ellenére

a kínai repülőjegy-foglalások száma majdnem a kilenceresére, a szállodai foglalásoké pedig a négy és félszeresére ugrott 2022 azonos időszakához képest.

 

 

Ezzel párhuzamosan az erős keresletet nehezen szolgálja ki a kínálati oldal, aminek számos oka van. A legfontosabb talán az, hogy a légitársaságoknál és a repülőtereken is munkaerőhiány van. Emellett a vállalatok is költségemelkedéssel szembesülnek, amit csak tovább növel az orosz és az ukrán légtér kikerülése. Összességében a légiipar igencsak megnövekedett ráfordítással indíthat járatokat.

Első osztályú döntést hoznak a vezető légitársaságok

A vezető légitársaságok köszönik szépen, nem panaszkodnak: a gazdag turisták támasztotta kereslet egyre erősebb. Az amerikai és az európai légitársaságok lázasan fejlesztenek, hogy ki tudják szolgálni a nagyobb komfortra vágyók igényeit.

 

Miért pont Ázsiában nőtt a repülés ára a legnagyobb mértékben?

Az ázsiai államok sokkal később oldották fel a koronavírus-járvány miatti lezárásokat, mint Európa és Amerika. Voltaképpen a Távol-Keleten kétszer olyan hosszú ideig és sokkal szigorúbban vették a korlátozó intézkedéseket, mint Nyugaton. Emiatt az ázsiai légitársaságok nagyobb veszteségekkel számolnak, amit magasabb díjszabással próbálnak kompenzálni.  

A kijárási tilalmak idejét sok cég azzal élte túl, hogy elbocsátotta vagy nyugdíjazta a munkaerő-állományának egy részét. Így történt ez a légi közlekedésben is. 

Az utazók pedig sokkal gyorsabban visszatértek, mint ahogy az új személyzetet a vállalatok kiképezhetik. 

A meredekebb áremelésben szerepet játszik az is, hogy a járvány idején a nagy légitársaságok kivonták a flottájukból a régi repülőgépeket, amelyek pótlására a meghatározó két gyártónak – a Boeingnak és az Airbusnak – nincs elég kapacitása az ellátási láncok akadozása miatt. Mivel a távol-keleti országok egy éve sem oldották fel a korlátozásokat, az utasok még csak most térnek vissza, és a kisebb légitársaságok egyelőre kevesebb útvonalon indítanak járatokat. Az áremelkedésben benne van az is, hogy kevesebb a vállalati szereplő: míg egyesek kivonultak a térségből, 61-en csődöt jelentettek a régióban.

A Hongkongból induló járatokra 15–40 százalékkal magasabb áron vásárolható jegy, mint négy éve. A portál körképe alapján az emelkedés idén és jövőre is folytatódik. 

Komoly bajok vannak az Airbusnál

A páneurópai repülőgépgyártó belső problémákkal küzd, a vezérigazgató azonban az ellátási láncokat okolja. Néhány napja feldúltan közölte a vállalat vezetőivel, hogy január után nem ismétlődhet meg a szállítások csökkentése.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.