Az általunk ismert globalizáció vége – írja a Politico hírlevele a jelen helyzetről. A helyette kialakuló új világ vonásai most formálódnak: például ideiglenes (?) intézkedésként az EU a magánvállalatoknak nyújtott állami támogatások korlátozását 2023. december 31-ig felfüggesztette. A tavaly márciusi, az ukrajnai háborúval indokolt lépés, a Temporary Crisis Framework (TCF – gyűjtő-, kerettörvény) összefüggésbe hozható más globálisan ható tényezőkkel, például a gazdasági életbe való közvetlen állami beavatkozás lopakodásszerű terjedésével.
Erre talán a legutóbbi példa a nyugat-európai közös fegyverbeszerzéssel, kiváltképpen a lőszergyártással kapcsolatos intézkedéscsomag, amelynek keretében az EU és az adott országok kormányai közösen lépnek fel, támogatásokkal, szubvenciókkal felturbózva a fegyvergyártást, a lőszerek, lőporok, robbanóanyagok előállítását. Azaz a többelemű (Ukrajna, infláció, kínai gazdasági növekedés, a három nagy erőközpont, az USA, EU és Kína egymással kialakított viszonya) problémacsomag kikezdi a neoliberális gazdasági világrend alapjait. Aminek egyik alapvető része (volt) a hatalom, a kormány lehetőségek szerinti kivonulása a magántőke által dominált versenyszférából.
De legalább ilyen súllyal szerepel a TCF-csomag érvényben tartásának indokai között a világgazdaság radikális átalakulása, mindenekelőtt a Kína támasztotta verseny.
Máig megoldatlan az EU dilemmája: leválni Pekingről, csökkenteni a Kínával való kereskedelmet, vagy csak az enyhébb, kockázatkezelő módra váltani.
Brüsszel az utóbbira hajlik, de csak szlogenek vannak. Igazán még nincs az alapokig kiterjedő, részletes kép a tennivalókról, pedig erre is igaz, hogy az ördög a részletekben rejlik.
Amúgy az Egyesült Államok–Európa kapcsolatrendszer sem vált problémamentessé a Biden-kormányzat hatalomra kerülésével. Talán az asztal fölött nagyobb a mosolydiplomáciai elemek száma, de az asztal alatt folytatódik a lábrugdosás különféle korlátozó tényezők alkalmazásával. Kína vezető szerepe az elektromos meghajtású közúti járművek gyártásában, eladásaiban immáron tény.
A második helyen álló Európa járműipara most azon aggódik, hogy lemarad az elektromos járműipari fejlesztés kulcsának tekintett akkumulátorgyártásban, mivel a többi között híján van a fontos ritkafémeknek, az iparág nyersanyagszükséglete kulcstényezőinek. Kontinensünk számára ez a kérdés majdnem háromszor olyan fontos, mint Amerikának.
Az USA-ban tavaly az eladott új autók 8 százaléka, az EU-ban több mint 20 százaléka volt elektromos meghajtású.
A kínai CATL, a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója tavaly bejelentette szándékát, hogy több mint hét milliárd euróért egy 100 gigawattóra összteljesítményű akkumulátormennyiséget gyártó, hatalmas üzemet létesít Debrecenben, hogy közvetlenül elláthassa az országban, a régióban működő, elsősorban német autógyárakat. Összehasonlításként: a CATL a kelet-németországi Thüringiában épített első ilyen gyára 14 gigawattóra teljesítményű.
A másik ilyen kritikus terület a félvezetők, integrált áramkörök (csipek) gyártása. A Tajvan körül kialakult, közvetlen kínai–amerikai katonai összecsapással fenyegető politikai-katonai válság gazdasági kisugárzásaként visszaeshet Tajvan, a világ vezető csipgyártója (a világpiac körülbelül 60 százalékát ellenőrzi) termelése, exportja, megszakadhatnak, elvékonyodhatnak az ellátási láncok.
A globális csipkérdésekkel függ össze a nyugati szándék, hogy megtorlásul az ukrajnai agresszióra Oroszország fegyveriparának érzékeny ütést vigyenek be azzal, hogy Moszkvát mint importőrt kizárják a csipek nemzetközi kereskedelméből. Emiatt is támogatja Berlin több milliárd eurós közvetlen állami segítséggel az Intel Magdeburgban építendő félvezetőgyárát – amely egyébként 30 milliárd eurós értékével a német gazdaságtörténelem legnagyobb beruházása.
Ugyanakkor a szakszerűtlen általánosítások többet ártanak az ügynek, mint amennyit használnak. A média emlegeti Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke tavalyi szeptemberi strasbourgi – egyesek szerint dilettantizmust tükröző – szavait (amelyek szerint az oroszországi hadmérnökök nyugati import-mosogatógépekből, -hűtőszekrényekből szedik ki a csipeket, hogy beépítsék őket a rakétáikba) Gyenyisz Manturov oroszországi ipari és kereskedelmi miniszter ellenállítása: 1. A tartós fogyasztási cikkekbe beépített csipeket másodszor már technikailag nem lehet a fegyvergyártásban (sem) hasznosítani. 2. Oroszország a katonai célú csipeket saját maga állítja elő.
Így a TCF-törvénycsomag közvetlenül kapcsolódik a másik fontos, Európa versenyképességét megőrző, egyelőre még csak tervezet formájában létező törvényhez, az European Chips Acthez (ECA). Ennek politikai alapját az amerikaiakéhoz képest nehézkesen működő EU-szisztéma csak idén tavasszal alapozta meg, amikor létrejött a tagállamok és az EU-parlament közti politikai egyetértés. Brüsszelben nagy reményeket fűznek a törvénycsomaghoz, amely reményeik szerint évtizedünk végére
megduplázná az EU jelenlegi szerény, 10 százalékos részesedését a világ csipelőállításában.
Vitatott, hogy elég lesz-e az Európai Parlament és a bizottság által tervezett, a 10 milliárd eurós szint alatt maradó EU-s és tagállami (kormány)támogatás. Ugyanis a fő versenytárs, az Egyesült Államok a tavaly nyáron hatályba lépett Chips and Science Act (csipgyártás és a tudomány törvény) alapján az EU-büdzsé sokszorosát, 280 milliárd dollárt fordítja a hazai csipkutatás és gyártás fejlesztésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.