Az orosz olajkivitel csökkenése relatív. A számok azt mutatják, hogy a mennyiség valóban enyhén visszaesett, de továbbra is bőven a februári szint felett van. Az utolsó téli hónap végén jelentették be a termelés csökkentését, ennek azonban egyelőre semmi jele a piacon.
A négyheti átlagban szállított mennyiség (amelyben kiegyenlítődik a heti adatok ingadozása) a június 18-ig tartó időszakban napi 3,63 millió hordóra esett a korábbi periódusban mért 3,66 millióról. A mérséklődés tehát meglehetősen enyhe, 30 ezer hordó (négyheti átlagban).
Összességében tehát a februárinál 250 ezer hordóval több olajat exportált a Kreml a június 18-ig tartó időszakban.
Az orosz elnök a szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórumon arról beszélt, hogy az ország olaj- és gázipara jó állapotban van. Vlagyimir Putyin úgy fogalmazott, hogy
az olajtermelés nő, és az eladásaink is robusztusak.
A hangzatos felszólalásában arra nem tért ki, hogy a felszínre hozott mennyiség növekedése hogyan illeszkedik Moszkva termeléscsökkentésről szóló ígéretéhez.
A mostani minimális kitermeléscsökkentéssel együtt is rendkívül kevés bizonyíték van arra vonatkozóan, hogy a vállalt 500 ezer hordós termeléscsökkentést Oroszország végrehajtotta volna.
A tengeri szállítások idén tapasztalt felpörgését Moszkva azzal magyarázza, hogy új vevőket keresett az eredetileg Európának szánt kőolajnak. Tény, hogy februárban 240 ezer hordó körül stabilizálódott a Barátság vezetéken történő szállítás, ez a mennyiség csak Magyarországot, Szlovákiát, és Csehországot látja el.
Az sem a szállítások további csökkentését vetíti előre, hogy május első hetében csúcsra járatták a finomítókat, ugyanis karbantartás miatt néhány egység korlátozottan működik majd a közeljövőben. Mindenesetre egyelőre a finomított termékek, így a benzin és a gázolaj exportja töretlenül emelkedik – írja a Bloomberg.
A kínai állami olajóriás, a CNPC (China National Petroleum Corp.) csökkentette az ország idei olajkeresletére vonatkozó előrejelzését, ami nemcsak a globális gazdaság számára rossz hír, hanem az orosz olajexport-kilátásokat tekintve kimondottan kedvezőtlen fordulat, lévén az ázsiai óriás az orosz termékek egyik legnagyobb vásárlója, India mellett.
A valószínűsített keresletnövekedést 740 millió tonnára várják, ami 3,5 százalékos éves emelkedést valószínűsít, és nem éri el az eddig várt 5,1 százalék pluszt.
Vang Lining, a társaság vezető kutatója a frissített előrejelzést azzal magyarázta, hogy a vártnál kevésbé pörög fel a kínai gazdaság a Covid-zárlatok után. Egyúttal arra is emlékeztetett, hogy az előrejelzett 540 millió tonna közel áll a 2020-as rekordbehozatalhoz. Ugyanakkor
a kereslet csúcsa 2030-ban várható.
A CNPC összességében arra számít, hogy a benzin iránti kereslet meghaladja a 2019-es rekordot, de a gázolaj- és a kerozinigény sem csökken 5 százaléknál jobban a Covid előttihez képest. A közlekedési üzemanyagok felhasználása 2025-ben tetőzhet, a dízel az akkori 177 millió tonnáról 2035-re 133 millió tonnára csökken, ugyanis addigra elkezdenek terjedni a hidrogénmeghajtású teherautók.
Az olasz Eni vásárolhatja meg az LNG-piacon is fontos szereplőnek számító Neptune Energy Groupot.
Az ügyet jól ismerő források szerint a vételár ötmilliárd dollár körül alakulhat.
Ha a Bloomberg értesülései beigazolódnak, az azt jelenti, hogy az Eni a TotalEnergies SE-t is legyőzte a cégért folyó küzdelemben. Végleges döntés azonban egyelőre nincs, de akár már a héten bejelenthetik a megállapodást – tették hozzá a források. Az értesülést az Eni nem kommentálta. A Neptune termelésének nagyjából háromnegyede földgáz, amit az Északi-Tengeren, Észak-Afrikában és Ázsiában termel ki. Emellett sok nyílt tengeri lelőhelye is van Norvégiában és Hollandiában, valamint az Egyesült Királysághoz tartozó vizeken.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.