Oroszország egyike a világ legnagyobb olajtermelőinek, ám a körülmények balszerencsés összjátéka miatt mégis üzemanyaghiány alakult ki az ország déli, mezőgazdasági régióiban, ami csak tovább romolhat a következő hónapokban.
A hiányhoz többek között hozzájárul több olajfinomító karbantartása, a vasútvonalakon kialakult szűk keresztmetszetek és az exportnak kedvező gyenge rubel is, miközben a kormány csökkentette a finomítóknak nyújtott támogatásokat, ami szintén nem segíti a probléma orvoslását. A helyzet kezelése érdekében felmerült az olaj és olajtermékek kivitelének korlátozása is, mielőtt a hiányokból teljes körű üzemanyagválság alakulna ki, alig több mint fél évvel a márciusban esedékes elnökválasztás előtt.
A déli regionális depókban csökkenteni vagy egyes esetekben akár felfüggeszteni is kellett az eladásokat, ahogy a benzinkutakon is korlátozásokat kellett bevezetni az eladható mennyiségekre.
A kiskereskedelmi forgalomban egyáltalán nem kapható Ai-92-es benzin Krasznodarban, Adigeában és Asztrahánban, és alig van az Ai-95-ös benzinből vagy gázolajból is – mondta a Reutersnek egy kereskedő, míg egy másik arra panaszkodott, hogy a kiskereskedelmi piacon már második hete nincs dízel a Volga menti Szamara régióban.
Alekszandr Novk miniszterelnök-helyettes szerdán tagadta, hogy üzemanyaghiány lenne az országban, noha közben arról is beszélt, hogy a kormány dolgozik az ellátás zavartalanságának biztosításán. A tervezett lépések között szerepel az üzemanyag kötelező értékesítése a belföldi árutőzsdéken és az exportőrök számának korlátozása is.
A kereskedők szerint a kiskereskedelmi zavarok hatására a viszonteladói árak is megugrottak, noha a benzinkutakon az állam korlátozza az áremelés mértékét, így a benzin és a dízel ára csak az infláció mértékéig nőhet. Iparági források szerint javulás azonban csak októberre várható, amikor több finomító karbantartása is befejeződik, párhuzamosan a szezonális kereslet visszaesésével.
A hiány miatt már a gazdák is panaszkodnak, így Andrej Neduzsko, a Sztep mezőgazdasági holding főigazgatója szerint 10-20 százalékkal is nőttek az olajtermékek árai. Ám a Rosztov, Krasznodar és Sztavropol régióban aktív cégnél ez nem akasztotta meg az őszi vetés zavartalan menetét.
A nagykereskedelmi dízelárak az elmúlt két hónapban több mint a negyedével nőttek, így egy tonna gázolajért 67 ezer rubelt (244 ezer forint) kell fizetni.
Az ország energiaminisztere szerint azonban az orosz olajtermék-termelés teljes mértékben képes kielégíteni a belföldi igényeket, ha figyelembe vesszük egyes exportszállítmányok átirányítását a belföldi piacra és a tartalékokat. Korábban pedig azt tanácsolta az olajcégeknek, hogy csökkentsék a nagykereskedelmi áraikat a mezőgazdasági régiókban. Beszélt arról is, hogy a hiányok okai a vasúti dugók, azonban az orosz vasúttársaság szerint szinte minden üzemanyag-szállítmány időben célhoz ért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.