Az elmúlt évtizedek legnagyobb sztrájkja kezdődött meg pénteken az Egyesült Államokban: a General Motors, a Ford és a Stellantis 12 700 dolgozója szüntette be a munkát három autógyárban, miután nem sikerült határidőre megállapodni a United Auto Worker (UAW) szakszervezettel az új kollektív szerződésről.
A három autógyártó tőzsdei árfolyama azonnal megérezte a sztrájkot, a kereskedés kezdete előtt a Ford részvényeinek értéke 2,3, a GM-é 1,7, a Chryslert birtokló Stellantisé több mint 1 százalékkal esett.
„A UAW megkezdte a sztrájkot mind a Három Nagynál” – jelentette be az X-en a szakszervezet. A munka három olyan gyárban állt le, ahol nagyon nyereséges és keresett modelleket szerelnek össze: a GM teherautókat és furgonokat gyártó missouri üzemében, a Ford Ranger pick-upot és Bronco SUV-t készítő wayne-i egységében, valamint a Stellantis toledói gyárában, ahol a Jeep Wangler és a Gladiátor jön le a szalagról.
A Stellantisnál 5800, a GM-nél 3600, a Fordnál pedig 3600 munkás sztrájkol
magasabb bérekért – tudósított a CNBC. Shawn Fain, a UAW elnöke szerint csak fényezők és az összeszerelő szalag mellett dolgozók sztrájkolnak. „Meg kell tennünk, amit meg kell tennünk, hogy megkapjuk a részünket a gazdasági és társadalmi igazságosságból ebben a sztrájkban. Addig leszünk itt, amíg ez meg nem történik. És nem számít, mennyi időbe telik” – jelentette ki Fain a Ford Wayne-ben lévő üzeme előtt, hozzátéve, hogy kiterjesztik a munkabeszüntetést, ha nem teljesülnek a követeléseik.
A tudósítás szerint szokatlan módon Fain egyszerre tárgyalt mind a három autógyártó képviselőjével, és nem sok kompromisszumkészséget mutatott a szakszervezet kívánságait illetően.
A UAW többek között a órabér 40 százalékos emelését, 32 órás munkahetet, a hagyományos nyugdíjakhoz való visszatérést, a javadalmazási szintek megszüntetését és a megélhetési költségek kiigazításának (COLA) visszaállítását, a nyugdíjasoknak járó juttatások, valamint a szabadság emelését követeli.
Az egyeztetésbe beszállt még Joe Biden elnök is, aki szereti hangsúlyozni saját munkásmúltját, és támogatja a szakszervezeteket. Az elnök beszélt Fainnel és az autógyártók képviselőivel is, de nem ért el eredményt.
A Ford szerint a követelések teljesítése azt jelentené, hogy a jelenleginek több mint a duplájára nőnének a cégek munkaerőköltségei,
pedig azok már így is sokkal magasabbak, mint a Tesláé, a Toyotáé és más, az Egyesült Államokban működő külföldi gyártóké, amelyeknél nincsenek szakszervezetek. A három gyár emiatt „csak” 20 százalékos órabéremelést ajánlott, ami így is jelentősen meghaladja a 3,7 százalékos inflációt.
A Reuters emlékeztetett, hogy a célzott sztrájk arra is jó, hogy csökkenti a szakszervezet költségeit. A UAW-nek 825 millió dolláros sztrájkalapja van, ez azonban eltörpül a több milliárd dolláros likviditáshoz képest, amelyet az autógyártók a robusztus nyereségéből halmoztak fel.
A sztrájk ráadásul egyelőre fennakadásokat sem okoz a forgalomban, mivel a Stellantisnál több mint 90 napra elegendő Jeep van raktáron. A toledói gyár egyhetes leállása azonban több mint 380 millió dollárral csökkentheti a cég bevételét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.