A kínai kormányzat és az autóipar vezetői is élesen bírálták az Európai Bizottság kínai elektromos járműgyártókkal szemben elindított szubvencióellenes vizsgálatát. Protekcionistának minősítették a lépést, ami negatívan hathat a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatokra. Megfigyelők szerint a vizsgálat kereskedelmi háborúba torkollhat a világ második legnagyobb gazdasága és az Európai Unió között.
Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke szerdai évértékelőjében jelentette be a vizsgálatot. „A globális piacokat mostanra elárasztották az olyan olcsó elektromos autók (EV), amelyek árát a kínai kormány hatalmas állami támogatásokkal mesterségesen alacsonyan tartja ” – mondta az Európai Parlamentben tartott éves beszédében. Ez komoly nyomást helyezett az uniós autógyártókra, akik egyre nehezebben tudnak versenyezni az olcsóbb, fogyasztóbarátabb modellek kifejlesztésében, és már a saját piacukron is elkezdtek teret veszíteni.
A vizsgálat eredménye a büntetőtarifák kivetése lehet, amire Peking és a kínai autóipar hasonlóképpen válaszol majd. Utóbbinak a képviselői szerint
versenyképességük nem a kormányzati támogatásoknak, hanem a kiváló hazai ellátási láncnak köszönhető.
Személy szerint határozottan elutasítom az Európai Unió tévedéseken alapuló helyzetértékelését
– írta WeChat-fiókján közzétett kommentárjában Kuj Tong-su, a személyautó-gyártók szövetségének főtitkára. Úgy véli, az EU-nak objektíven kellene szemlélnie a kínai elektromos járműipar fejlődését, ahelyett, hogy önkényesen egyoldalú gazdasági és kereskedelmi eszközöket alkalmazna a kínai elektromos járműipari termékek fejlesztésének korlátozására vagy a működési költségek növelésére Európában.
Kína EV-exportja nem a hatalmas állami támogatások, hanem az erős belföldi piaci versenyből fakadó, rendkívül versenyképes kínai ipari beszállítói lánc miatt növekszik – ismertette Kuj Tong-su véleményét a CNBC.
A pekingi kereskedelmi minisztérium közleménye szerint pedig a vizsgálat „színtisztán protekcionista lépés, amely komoly fennakadásokat és torzulásokat okoz a globális autóiparban és ellátási láncban, az EU-ét is beleértve”. Megerősítik, hogy Kína fokozott figyelemmel követi az EU protekcionista trendjét és döntéseit, és határozottan védeni fogja a kínai vállalatok törvényes jogait és érdekeit.
Az Eurasia Group elemzői is arra figyelmeztettek, hogy ha Brüsszel a vizsgálat eredményeképpen büntetőtarifákkal sújtja a kínai EV-ket, akkor Peking olyan ellenlépésekkel reagál, amelyek komoly károkat okoznak az európai iparnak.
Más elemzők arra hívták fel a figyelmet, hogy a vizsgálat lassíthatja a kínai akkumulátor-beszállítók kapacitásának bővítését, bár ez komoly kockázatot nem jelenthet a kínai EV-gyártók számára, mert más növekvő piacok, például Délkelet-Ázsia felé fordulhatnak.
Árthat azonban a megítélésüknek, mivel külföldön terjeszkednek, részben azért, mert a lassuló hazai kereslet otthon már túltermeléshez vezetett – emlékeztetett ügyfeleinek küldött jegyzetében a Bernstein.
Az aggodalom a tőzsdén is megmutatkozott, a nagy kínai gyártók közül a BYD részvényeinek árfolyama majdnem három százalékkal esett csütörtökön, a Geely 0,6, a Nio két százalékkal gyengült a hongkongi kereskedésben.
A sanghaji tőzsdén az állami tulajdonban lévő SAIC részvényeinek árfolyama 3,4 százalékkal, Sencsenben a Debrecenben építkező CATL akkumulátorgyártóé több mint egy százalékkal esett. A vállalatok közül egyik sem kommentálta az uniós vizsgálat bejelentését a Bloombergnek. A hírügynökség fontosnak tartotta kiemelni, hogy
a vizsgálatot a Bizottság, nem pedig ágazati panasz kezdeményezte, és tovább ronthatja a már egyébként is feszült kétoldalú kapcsolatokat, és nyilvánvalóan beárnyékolja majd az év végére tervezett EU-Kína csúcstalálkozót.
Az uniós tisztviselők szerint a kínai EV-gyártók árban mintegy 20 százalékkal kínálnak alá a helyi gyártású modelleknek az európai piacon, ami nyomást gyakorol az európai autógyártókra, hogy olcsóbban gyártsák a saját elektromos járműveiket. Kuj Tong-su viszont állítja, hogy az Európába exportált járművek ára általában majdnem duplája a hazainak.
A Bizottság szerint Kína részesedése az Európában értékesített elektromos járművekből nyolc százalékra emelkedett, és 2025-re elérheti a 15 százalékot. Tavaly az összes exportált elektromos autó 35 százaléka Kínából származott, ami 10 százalékpontos növekedést jelent az előző évhez képest az amerikai Center for Strategic and Internal Studies (CSIS) szerint.
A CSIS adatai alapján ugyanakkor a legnagyobb „kínai” exportőr az amerikai Tesla, amely a Kínából származó globális EV-export 40,25 százalékát tette ki 2023 januárja és áprilisa között, szemben a 2022-es 36,5 százalékkal.
A kínai reakciókkal ellentétben az európaiak pozitívan fogadták a brüsszeli döntést. Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter üdvözölte a lépést, mondván, hogy „ha a kínai állami támogatások nem felelnek meg a nemzetközi kereskedelem szabályainak, Európának képesnek kell lennie válaszlépésekre, hogy versenyképes maradjon és megvédje gazdasági érdekeit”.
Matteo Salvini olasz közlekedési miniszter emlékeztetett, hogy pártja, a Liga „évek óta figyelmeztet a kockázatokra, de Európa csak most ébred fel: mással foglalkozott, inkompetens vagy cinkos?”
A VDA német autóipari szövetség pedig azt hangsúlyozta, hogy „elkötelezett a szabad, tisztességes és szabályokon alapuló kereskedelem mellett, mind az export, mind a harmadik országokból származó import esetében. Figyelembe kell venni a közösségi érdeket, de tekintettel kell lenni a Kínából érkező esetleges reakciókra is” – írják, hangsúlyozva az arányosság elvének szem előtt tartását is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.