Mi van, ha minden rosszul alakul? Mi van, ha mégsem jön be a mantra, hogy „legyőzzük Oroszországot”? Mi van, ha az ukrán–orosz háború átalakul befagyott konfliktussá, visszaesik Ukrajna nemzetközi támogatottsága, a segélyek híján életképtelen országot birtokba veszi a korrupció, a megígért hatalmas újjáépítési segítség nagy része elfelejtődik? Ezeknek a kérdéseknek a feltevése még néhány hete is eretnekségnek számított Kijevben. Ma pedig az ország magát függetlenként jellemző egyik legtekintélyesebb online hetilapja, a nyugati NGO-k támogatott patronáltja, az ukrán nemzetiességet alapként alkalmazó kijevi kormány által elfogadott, adott esetben üzenőfüzetként felhasznált Dzerkalo Tizsden (Heti Tükör) elemzi hosszú cikkben ezt a „B” variánst.
A hármas szerzőcsoport irányítója Anatolij Amelin, az ukrán jövőkutató intézet (Ukrainszki Insztitut Majbutnovo – UIM) gazdasági szekciójának vezetője, két társszerzője is az UIM-hez kötődik.
Zelenszkij elnök New Yorkban próbál szembemenni a világban erősödő Ukrajna-fáradtsággal, és igyekszik híveket toborozni a mind szorultabb helyzetű keleti szomszédunk tartós megsegítésére. Kijevben egyes összeesküvéselmélet-pártiak máris a Zelenszkij feje fölött megkötött amerikai–orosz paktumról suttognak. Ez persze nemigen valószínű, de már önmagában a pletyka létezése is árulkodik a hangulatról.
Tanulságos a cikk kezdő két mondata:
Mi lesz, ha 2024 tavaszának végén Ukrajna nyugati támogatói rákényszerítik Kijevet a tárgyalásokra, és a háború befagy?
Hogy a kérdéseket megválaszolják, a három jövőkutató a következő két év gazdasági modelljét próbálja összeállítani – a politikaitól, a személyi változtatások érintésétől óvakodva. Ennek a modellnek a legfőbb sajátossága a stagnálás (jó esetben), amely kiterjed a nagyvállalatok mellett a kis- és középvállalati szektorra is. Mégsem várható a munkanélküliség aggasztó növekedése, mert
a folytatódó kivándorlás miatt munkaerőhiány alakul ki.
(Csak Magyarországra, amely nem tartozik a kiemelt célországok közé, naponta átlagosan 8-10 ezer menekült érkezik Ukrajnából, egy részük Románia felől.) A gazdasági szférában leállnak a beruházások, mert nincs pénz. Az ország óriási adósságtengerben úszik, a pótlólagos hitelfelvétel még a politikai hátszél, a segítőkészség ellenére is roppantul megnehezül. A külföldi tőke a bizonytalan helyzet, jövő miatt óvakodik Ukrajnától, a kijevi kormány forrásait pedig lekötik a háborús kiadások.
Ha létrejön valamiféle megállapodás Kijev és Moszkva között, és befejeződik a háború aktív szakasza, több százezer katona térhet haza a frontról. Mit fognak csinálni? A termelésből, szakképzésből kiestek, tartalékaikat három-négy hónap alatt felélik. A hazatérő frontkatonák között lesznek munkaképtelenek és/vagy olyanok, akik poszttraumás stresszben szenvednek. Ezeket el kell tartani, kezelésükre pénzt fordítani. A határok viszonylagos megnyitásával sok leszerelt katona külföldre távozik a családjához, vagy egyszerűen nem lát perspektívát az otthon maradásban.
Ukrajna lakossága így további másfél-két millió emberrel csökkenhet.
Hivatalos statisztikák híján ma 27-28 millióra becsülik az ország kijevi kormány által ellenőrzött részének lakosságát, ami az új kivándorlási hullámmal 25-26 millióra apadhat. Lesznek, akik hazatérnek – vélhetően nem a kivándoroltak leghasznosabb, legképzettebb rétegeiből. Nekik is munkahelyek, támogatások kellenek. Viszont a legszorgalmasabbak, legképzettebbek várhatóan Nyugaton maradnak, pedig otthon lenne rájuk nagy szükség.
A 2024-es feltételezett választásokig a kijevi jegybank feltehetően fenntartja a hrivnya, a hivatalos pénznem folyamatosan csúszó, mérsékelt ütemű devalválását. Aztán jön az elkerülhetetlen leértékelés, ami új inflációs hullámot generál. A magas jegybanki alapkamat (az inflációs nyomás elkerülhetetlen ellenszere) megfojtja az egyébként is csekély beruházási hajlamot, tovább drágítja a hitelfelvételt. A gazdasági tekintélyes része védekezésképpen „átmegy szürkébe”, az adófizetési hajlam gyengül, a korrupció erősödik.
Két év múlva Ukrajna megfáradt, gyengén fejlett állammá, a Nyugat és Oroszország közötti ütközőzónává válik.
Noha az orosz támadások felújulása elleni védelemként nyugati katonai bázisokat állítanak fel, nem lesz napirenden sem a NATO-ba, sem az EU-ba való felvétel. A hiperfejlett új Ukrajna felépítését vizionáló álmoknak vége. A csökkenő nyugati segítség legfeljebb a korábbi ukrajnai gazdasági szerkezet, szint helyreállítását segíti elő. (Vissza 1985-höz – így summázza a jövőt egy olvasói levél.) Nő a Nyugathoz mért technológiai-technikai lemaradás. Lehangoló perspektíva.
A cikk kapcsán megszavaztatta olvasóit az ukrán lap – nagyjából 2500-an voksoltak. A feltett kérdés: százalékosan mennyiben tartják valószínűnek a borúlátó forgatókönyv megvalósulását. A lehetséges legmagasabb valószínűségi értékre, 70-80 százalékra a megkérdezettek csaknem a fele adta le szavazatát. A következő legrosszabb kategóriára (50-60 százalékos eséllyel bekövetkezik a cikkben felvázolt helyzet) a válaszadók 30 százaléka szavazott. A felmérés nyilván nem reprezentatív, viszont erős jelzés arra, hogy az ukrán lakosság egyre borúlátóbban ítéli meg országa jövőjét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.