A metropolisok repülőterein már javában készülnek a klímaváltozás repülésre kedvezőtlen hatásainak kezelésére. Általános, hogy az érzékeny, sérülékeny elektromos berendezéseket a tetőkre helyezik át, megerősítik az eredetileg 50 fokos hőséget is kibíró kifutópályákat és fejlesztik a légkondicionálást.
A New York-i John F. Kennedy (JFK) Nemzetközi Repülőtér 19 milliárd dolláros átalakítása során kiemelt szempont volt a katasztrófavédelem, a vihartűrő képesség javítása és az áradások elleni védelem kialakítása. Utóbbiak ellen az épületek megemelésével és áthelyezésével próbálkoznak.
Alaszkában az örök fagy birodalmában a felszínhez közeli permafroszt rétegek kiolvadásával a rá épülő repülőterek statikai biztonsága, a kifutók megerősítése került előtérbe, eközben Európában az évről évre egyre szélsőségesebb hőmérséklet-kilengésekre jobban reagáló felületek alkalmazásával kísérleteznek.
Az éghajlatváltozás mindannyiunkra súlyos csapást mér, a repülőterek sem kivételek ez alól
– hangoztatta Rick Cotton, a New York-i és New Jersey-i kikötői hatóság ügyvezető igazgatója, amely egyben a JFK, valamint a kisebb LaGuardia és Newark repülőterek tulajdonosa. A LaGuardia a tenger felől közelíthető meg, a le- és felszállópályája az óceánba nyúlik, így a tengerszint várható megemelkedése próbára teszi a polgári utasszállítók pilótáinak manőverezési képességeit.
Itt már annyival előbbre járnak, hogy biztonsági okokból az elektromos alállomásokat a földszintről az épületek tetejére helyezték át. Nem önszántukból, hanem a 2012-es Sandy hurrikán által okozott, a partfalon átbukó víz miatt, ami tönkretette a földön elhelyezett elektromos berendezéseket.
Beszédes adat, hogy csak a tengerszint emelkedése miatt a repülőterek üzemeltetőinek mai árfolyamon
57 milliárd dollárt kell költeniük a repülhetőség fenntartására az évszázad végéig
– derül ki a Newcastle-i Egyetem és a brit Tyndall Éghajlatváltozási Kutatóközpont által 2021-ben publikált Éghajlati Kockázatkezelési jelentésből.
De nemcsak ez viszi a pénzt, hanem a légi közlekedés 2050-re kitűzött, a karbonsemlegességet meghirdető vállalása, a fenntartható üzemanyagok (SAF) használatának dinamikus növelése is milliárdokat emészt fel.
A veszély azonban nem csak a tenger felől érkezik: a nyáron az extrém hőhullámok alaposan próbára tették a repülőterek hűtési infrastruktúráját, amely az utasok komfortja mellett a elektromos berendezések, a kritikus rendszerek működőképességét is szolgálja.
De a felülről jövő túl bőséges égi áldást sem szeretik a repülőtereken, Frankfurtban például a gépek nyáron „térdig” gázoltak és tocsogtak a hirtelen lehullott özönvízszerű eső miatt a felgyülemlett pocsolyákban, a vízelvezető rendszert ugyanis nem ilyen mennyiségű csapadékra méretezték.
A járatszámot és vele a zsúfoltságot radikálisan csökkentő amszterdami Schiphol repülőterén is reagáltak erre a problémára, ott a pályák közepét megemelték, hogy a víz oldalra távozni tudjon és ne zavarja a fel- és leszállást.
A London melletti Lutonban pedig az aszfalt felpúposodása és törése okozott problémát a tűzforró nyári napokban. A repülőterek környezetének erdősítés, zöldítése is fontos abban, hogy a mikroklíma elviselhetőbb legyen.
A globális felmelegedés a fizika törvényeit is befolyásolja.
A melegebb időjárás azt jelenti, hogy a levegő kevésbé sűrű, ami csökkenti a szárnyak felhajtóerejét és a hajtóművek teljesítményét. Ez pedig hosszabb kifutópályákat tehet szükségessé, mivel a gépeknek tovább kell gurulniuk, mire elérik a „szökési sebességet”, s elszakadnak az aszfalttól.
És ez a leszálláskor is igaz. A változást vagy a hosszabb kifutóval, vagy a repülők összsúlyának csökkentésével lehet reagálni, ám utóbbi jelentős bevételkiesést okozhat a légitársaságoknál – jegyzi meg összeállításában a Bloomberg.
Mindenesetre az aviatikai és a légi közlekedés biztonságához kapcsolódó infrastruktúra újratervezése megkezdődött a klímaváltozás hatásainak leginkább kitett repülőtereken, míg a világ kikötőiben, ahol hasonló problémákkal szembesülnek az üzemeltetők, még nem mutatkozik túl nagy aktivitás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.