BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Riasztó méreteket ölt a rézlopás Németországban

Kulcsfontosságú infrastruktúrát veszélyeztetnek a tolvajok, és a réz árának emelkedése miatt a helyzet még súlyosabbá válhat.

A rézlopás tavaly csak a német állami vasúttársaságnak, a Deutsche Bahnnak 6,6 millió eurós kárt okozott, az idén pedig szeptember végégig 2644 vonat összesen több mint hétszáz órás késését okozta a Handelsblatt című gazdasági napilap szerint. A tolvajok fennakadásokat okoznak az ellátási láncokban, a több százezer érintett utas pedig egyre frusztráltabb a vonatközlekedés megbízhatatlansága miatt.

An ICE Inter City Express train (R) of German railway operator Deutsche Bahn (DB) and IC Inter City trains stand on sidings at a depot in Dortmund, western Germany on August 8, 2023. (Photo by Ina FASSBENDER / AFP)
A német vasútnál az idén több mint hétszáz óra késést okozott a rézlopás.
Fotó:  Ina Fassbender / AFP

De nem csupán a Deutsche Bahnnak okoz egyre nagyobb gondot és kárt a rézlopás: az értékes fémet tartalmazó kábeleknek és csöveknek építkezésekről is nyoma vész, sőt, még a régi templomok rézteteje sincsen többé biztonságban a bűnözőktől, ahogyan Magyarországon sem.

A bűnbandák ráadásul egyre merészebbek, és egyre nagyobb tételben játszanak: a leglátványosabb lopásról augusztusban szereztek tudomást, amikor kiderült, hogy 

egy könyvelési manőveren keresztül eltűnt 188,7 millió euró értékű fém

Európa legnagyobb rézgyártójának, a hamburgi Aurubisnak az üzeméből. Az Aurubis egy bűnszövetkezetet gyanúsít a lopással, és jelezte, hogy a készleteiben mutatkozó „jelentős eltérések” miatt nem lesz képes elérni az idénre tervezett bevételi előirányzatot.

A réz kulcsfontosságú anyag, de nincs belőle elég

A réz ugyan nem nemesfém, de jó elektromos vezetőképessége miatt számos helyen használják, egész iparágak számára kulcsfontosságú a szén-dioxid-semlegesség felé történő átállásban – hangsúlyozta a Deutsche Wellének Joachim Berlenbach, az Earth Resource Investment (ERI) tanácsadó cég alapítója és vezérigazgatója. Kétsége sincs afelől – tette hozzá –, hogy „a réz iránti kereslet a jövőben masszívan növekedni fog”.

HANDOUT - The photograph made available by the police shows stolen copper tubes in a vehicle in Ingolstadt, Germany, 23 November 2016. Bavarian police forces uncovered the theft of the material which was compiled from more than 100 break-ins in Southern Bavarian electronic companies. The material has a total worth of 2,4 Million Euros.(ATTENTION EDITORS: EDITORIAL USE ONLY IN CONNECTION WITH CURRENT REPORTING/MANDATORY CREDIT: 'Polizeipräsidium Oberbayern Nord') Photo: Polizeipräsidium Oberbayern Nord/Polizeipräsidium Oberbayern Nord/dpa (Photo by Polizeipräsidium Oberbayern Nord / PolizeipräPolizeiprädpa / dpa Picture-Alliance via AFP)
A rezet nem lehet mással helyettesíteni.
Fotó: Polizeiprasidium Oberbayern Nord / AFP

„Gondoljunk csak a szélturbinára, amely úgy termel áramot, hogy egy rézspirált forgat mágneses mezőben. Minden megawatt szélenergia előállításához öt-kilenc tonna rézre van szükség, attól függően, hogy a turbina szárazföldi vagy tengeri” – magyarázta Berlenbach.
Szerinte az árak tovább fognak emelkedni, mert „egyszerűen nincs elég ebből a kritikus nyersanyagból a dekarbonizációs céljaink eléréséhez. Ezt gyakran figyelmen kívül hagyják az energiaátállás szószólói”.

A gazdasági fejlődés is hajtja a rézárakat

A réz árát a szakértő szerint tovább emeli majd az olyan feltörekvő országok gazdasági fejlődése, mint Kína és India, ahol az életszínvonal javulása következtében „több autót vásárolnak majd, több légkondicionálót szereltetnek be, és több lakóházat építenek modernebb elektromos vezetékrendszerekkel”.

Az ERI vezérigazgatója szerint az emberiség eddig mintegy hétszázmillió tonna rezet bányászott ki – de a cég számításai szerint ugyanennyire lesz szükségünk a következő harminc évben is.

24 August 2023, North Rhine-Westphalia, Cologne: Cable drums with coiled copper cable lie in the production hall of NKT GmbH & Co KG. The company develops, manufactures and installs turnkey low-, medium- and high-voltage cable solutions that enable sustainable power transmission. Photo: Thomas Banneyer/dpa (Photo by Thomas Banneyer / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Az Aurubis Európa legnagyobb rézgyártója, ám a lopás miatt nem éri el az idén az előirányzott bevételt.
Fotó: Thomas Banneyer / DPA / AFP

Közben azonban egyre nehezebb új rézlelőhelyeket feltárni és a fémet ott kibányászni, ezek ugyanis főként magas geopolitikai kockázatú országokban találhatók, mint például Chile és a Kongói Demokratikus Köztársaság (KDK), ahol a vállalatok csak akkor fognak befektetni, „ha gazdaságilag megéri”.

Hová lett az ellopott réz?

A lopott rezet nem könnyű értékesíteni, mert szigorúan szabályozzák az európai újrahasznosítási piacot – magyarázta a Tagesspiegel című német napilapnak Ralf Schmitz a Német Fémkereskedők és Újrahasznosítók Szövetségétől (Verband Deutscher Metallhandler – VDM). Minden üzletkötést vagy szállítást regisztrálni kell, vagyis a kereskedők tudják, ha lopott holmiról van szó. Ugyanez igaz Németország mellett Lengyelországra is, ahol hasonló rendszer működik.

01 September 2023, Hamburg: The lettering "Aurubis" is on an administration building at the Hamburg plant. For the second time this year, Hamburg-based copper producer and recycling specialist Aurubis has fallen victim to suspected metal theft. The damage this time could amount to a three-digit million sum. It only became known in June that a gang of thieves had allegedly stolen precious metal-bearing intermediate products from the company over a period of years, generating proceeds worth around · 20 million. Photo: Markus Scholz/dpa (Photo by MARKUS SCHOLZ / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Az Aurubis ügyében nyomozó rendőrök lőfegyvereket is lefoglaltak.
Fotó: Markus Scholz / DPA / AFP

Schmitz ezért azt gyanítja, hogy a fémtolvajok elsősorban Németországon kívül adják el a csempészárut, mert a nyitott határok megkönnyítik az illegális szállításokat. Valószínűbb azonban, hogy az áru még messzebbre is eljut. 

A lopott fémek nagy részét már nem Európában értékesítik. Elméletem szerint az anyag nagy része konténerekben a tengerentúlra kerül

– állítja a szakértő.

A rezet nem lehet mással helyettesíteni

A réz világpiaci ára ugyan a héten éppen csökkent, csütörtökön a londoni fémtőzsdén tonnánként 7916 dolláron jegyezték, de ez csak ideiglenes jelenség. Ahogy pedig emelkedik a réz és a többi fém ára, úgy válnak egyre jobban szervezetté és könyörtelenebbé a lopásukkal foglalkozó bűnszövetkezetek. Az Aurubis ügyében nyomozó német rendőrök például lőfegyvereket és lőszert is lefoglaltak jó néhány autóval és több mint kétszázezer euró készpénzzel együtt.

10 January 2023, Hamburg: An employee stands in the tankhouse hall at Aurubis AG during a tour of the plant site. CDU party leader Merz learned about recycling, decarbonization, supply chains and raw material availability at the Aurubis copper smelter. (to dpa "CDU leader Merz: "We don't just want to be crisis winners") Photo: Marcus Brandt/dpa (Photo by MARCUS BRANDT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A réz árát Kína és India gazdasági növekedése is hajtja.
Fotó: Marcus Brandt / DPA / AFP

Berlenbach emlékeztetett, hogy a németországihoz hasonlóan drámai mértéket ölt a rézlopás Dél-Afrikában is, ahol korábban élt. „Előfordult, hogy egyszerre lopták el a rezet Johannesburgban a környék összes telefonvezetékéből. Ilyesmire kizárólag jól szervezett bűnszövetkezet képes, amelynek vannak kapcsolatai hivatalos vásárlókkal” – vélekedett.

Az ERI vezérigazgatójának azonban ötlete sincs, milyen hatékony módszerrel lehetne megvédeni a kritikus infrastruktúrát, a vasutat és a villamos hálózatot a fémtolvajoktól. „Sajnos nem lehet mással helyettesíteni a rézkábeleket, ilyen a fizika.”

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.