Keleten, a „globális Délen” a Kína (másodhegedűsként Oroszország) vezette BRICS, nyugaton az USA egyfelől, Nyugat-Európa másfelől avatkozik be, verbálisan és fegyverszállításokkal is a két nemzetközi válsággóc sorsa alakulásába. Európa, az EU kulcsországaiban – részben az átgondolatlan bevándorláspolitika, részben az Ukrajna-konfliktust kísérő energiaválság miatt – komoly feszültségek alakultak ki. És a három nagy blokkon belül, országszinten is érdekalapú kisebb hasadások keletkeznek. Lásd Németországot, ahol a Baerbock külügyminiszter asszony nevéhez köthető „keményebb” külpolitikai irányvonal szembemegy Scholz kancellár „puhább”, tétovázóbb lépéseivel. Igaz, az utóbbi időben Scholz bekeményített, ám ez nem oldja fel a német hármas kormánykoalíció külpolitikai-külgazdasági alapokon is nyugvó, folytatódó belső torzsalkodását.
A „kettős mérce” dilemma: Nyugaton, mint a The New York Times (NYT) szerzője, a veterán amerikai újságíró, az arabul tudó, Moszkvában, Washingtonban, Tel-Avivban/Jeruzsálemben, Kairóban éveket töltő Neil MacFarquhar említi, immáron csaknem két éve a Biden-adminisztráció magas lóról folyamatosan elítéli Oroszországot brutális Ukrajna-inváziója, a civilek válogatás nélkül való legyilkolása miatt. Nyugaton ez nagy visszhangot keltett, másutt ennél mérsékeltebb volt a hatás. Kétféle megítélés létezik?
A „harmadik világ” – mai szóhasználattal a globális Dél kezdettől fogva inkább a nagyhatalmak közti konfliktusként tekintett az Ukrajna-válságra. Ez okból is igyekeztek kimaradni Oroszország elszigeteléséből, a Moszkva elleni szankciókból.
Most, ahogy a Gáza övezet október 7. óta tartó izraeli bombázása több mint 4300 emberéletet követelt, a Biden-kormányzat feltételek nélküli (Izrael) támogatása erősíti a szembeszelet a washingtoni kormány erőfeszítéseit illetően, hogy a maga oldalára állítsa a világ közvéleményét
– írja a NYT. Mi ez, ha nem kettős mérce, Ukrajna esetében elítélik a civilek bombázását, a Gázai övezetben pedig nem? – szól az érvelés, amelynek támadható pontjai is vannak. Nem Ukrajna követett el agressziót Oroszországgal szemben, példátlanul brutális cselekedeteket elkövetve, amint azt a Gázai övezet lakosságába mélyen integrálódott terrorszervezet, a Hamász tette. Ez persze nem menti fel a masszív légitámadások elrendelőit, hiszen a nagy Budapest méretű, sűrűn lakott Gázában a legpontosabb okosbomba-találatnak is lehetnek/vannak civil áldozatai.
Keleten, vagyis a globális Délen sem sokkal jobb a helyzet. Igaz, az öt nagy állam, Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika vezetésével összeállt, új nemzetközi rendet, többpólusú világot (de hogy hányat, azt bölcsen nem firtatják) hirdető BRICS népszerűsége felívelőben van. Ehhez rendelkeznek a szükséges gazdasági súllyal is, Kína nem messze van a világ legnagyobb gazdasága címtől (ha vásárlóerő-paritáson, PPP-n számoljuk, immáron fél évtizede világelső),
a BRI–BRICS-tandem a globális GDP több mint a felét adja, és tagja a két nukleáris szuperhatalom egyike, Oroszország is.
Moszkvának jól jött a gázai válság. Egyrészt megosztotta a figyelmet, a Nyugat segélyezési keretét Izrael és Ukrajna között, másrészt a „kettős mérce” elmélet felélénkítésével, a Nyugat úgymond kétarcúságának felfedésével saját politikai céljai elérését könnyítette meg.
Vlagyimir Putyin egyik dédelgetett célja: visszatérni a Közel-Keletre.
Moszkva be is avatkozott Szíriában, sőt Észak-Afrikában, Líbiában is próbálkozott. A mostani gázai válságban Moszkva hangoztatta: ő az egyetlen nagyhatalom, amelynek jó kapcsolatai vannak mind Izraellel, mind pedig a palesztinokkal. Putyin egészen odáig elment, hogy a gázai válságot az oroszországiak második világháborús szent jelképéhez, Leningrád ostromához hasonlította – jegyzi meg a NYT cikkírója.
A kínai Övezet és út kezdeményezés (BRI), amely a BRICS egyfajta segédvállalkozásának tekinthető, a világ 155 országával kötött együttműködési megállapodást az elsősorban a kínai külkereskedelmet segítő globális áruszállítási infrastruktúra továbbépítésére. Ám India, a Kelet és Nyugat között ingadozó hatalmas dél-ázsiai állam példája jelzi, az egységes globális Dél is illúzió. India mellett más ingadozók sem illenek bele az egységes globális Dél egyelőre csak homályos általánosságokban megfogalmazott képébe. Például Indonézia, a világ legnépesebb iszlám többségű országa, amely nem ismeri el Izrael Állam létét.
Napjaink fejleménye, hogy a gázai háború kapcsán a Közel-Kelet, a globális lőporos hordó ismét képbe kerül, még nyugtalanítóbb világhelyzetet teremt. Felidézi egy új közel-keleti háború veszélyét – noha eddig a korábban érintett államok, Egyiptom, Jordánia, Szíria nem tettek katonai lépéseket, hogy megtámadják Izraelt. Kairó sem mondta fel az Izraellel kötött korábbi egyezményeket. Egyedül Irán mozgolódik, mint a két gyújtópont, a Hamász és a libanoni székhelyű Hezbollah támogatója. Iránnak azonban – ellentétben Észak-Koreával, az új „gonosz tengelye” másik tagjával (Oroszország és Kína mellett) – nincs bevethető atomfegyvere, Izraelnek viszont többtucatnyi van.
Az újratömbösödő világ (más megfogalmazásban az erőviszony-alapú hatalommegosztás új sémája) kihat az eleddig leghatékonyabb, legátfogóbb nemzetközi szervezetre, az ENSZ-re, állandó testületére, a Biztonsági Tanácsra (BT) is. Megszűnni látszik a hidegháború vége, 1991 utáni, Nyugat dominálta világrend. Vissza az ötvenes-hatvanas évekhez, amikor a második világháború után a nyugatiak gyarmati rendszere felbomlásával újraosztották a kártyákat? Vissza az 1955-ös bandungi értekezlet szelleméhez, a globális Dél egyik szellemi bástyájához, az el nem kötelezettek mozgalmához, a Nehru, Tito, Szukarno, Csou En-laj, Makáriosz érsek nevével fémjelzett korszak örökségéhez? Ami persze távolról sem volt idilli: a türelmes politizálás szimbólumává emelt Dzsavaharlal Nehru indiai vezetőről mondta annak idején Csou En-laj: „Nem ismertem nálánál arrogánsabb embert.”)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.