Az olajpiac a gazdasági helyzet monitoraként is működhet, azaz a benzin- és a gázolajéhség hitelesen tükrözi a gazdasági aktivitás szintjét – ha ebből indulunk ki, akkor egyértelműen ki lehet jelenteni, elkeserítő a helyzet Európában.
A gázolaj a lakossági felhasználáson túl a munkagépek, teherautók, vonatok, hajók üzemanyaga, de az építőiparban is nélkülözhetetlen, ahogy a mezőgazdaság is jelentős dízelfogyasztó. A benzin pedig a petrolkémiában fontos alapanyag. A feldolgozóipar állapotára tehát a benzinfogyasztásból is lehet következtetni. Az OECD előrejelzése szerint
idén mindkét üzemanyagfajta felhasználása zuhanórepülésben van, olyannyira, hogy a benzinfelhasználás 1975 óta a legalacsonyabb lesz 2023-ban.
Az európai gazdasági gyengélkedésből a feldolgozóipar is kiveszi a részét
– hangsúlyozza a Wood Mackenzie tanácsadó olajpiaci vezetője, Alan Gelder. A kisebb gyártott mennyiséghez kevesebb benzin szükséges, a kevesebb késztermék pedig kisebb szállítandó mennyiséget jelent, így a gázolajfogyasztás csökkenése is borítékolható.
Összességében a két üzemanyagtípus idei napi fogyasztása félmillió hordóval kisebb lehet a koronavírus-járvány előtti szintnél, ami nagyjából Belgium teljes olajfogyasztásával egyezik meg.
Az európai fogyasztás jelentős esése minden bizonnyal a világ minden piacán érezteti majd a hatását.
A gázolaj iránti kereslet magában foglalja a dízel járművek üzemanyagát és a fűtőolajat is. A benzin iránti kereslet pedig az autók üzemanyaga mellett a petrolkémiai felhasználást is jelenti.
Az idei keresletcsökkentésben persze a hosszabb távú, strukturális trendek is szerepet játszanak. Amellett, hogy az európai vásárlók szinte teljesen elfordultak a dízelüzemű autóktól, a benzinmotoros kocsik eladását is csökkenti az elektromos meghajtás gyors térnyerése. De
legalább ilyen meghatározó az európai gazdaság zuhanása.
A beszerzésimenedzser-indexek rendszeresen a növekedést jelentő bűvös 50 pontos érték alatt vannak, miközben az infláció továbbra is a jegybanki célok felett van. Beszédes, hogy Németország recesszióba került, és a mostani negyedéveben sem fényesek a kilátásai.
Mindez tükröződik a fogyasztás alakulásán is: a benzinértékesítés idén negyedével eshet vissza 2021-hez képest, napi 844 ezer hordóra, ami az elmúlt 48 év legalacsonyabb szintje – mondta a Nemzetközi Energiaügynökség elemzője, Ciaran Healy.
Miközben a benzinfelhasználás lassul, a nagy vegyipari cégek sorra adják ki figyelmeztetéseiket: a BASF közleménye szerint a magas infláció, a kamatszintek és földgáz árának újabb emelkedése miatt csökkent az európai kereslet, amire a szektor is reagál.
Az öt legnagyobb európai gazdaságban, azaz Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Spanyolországban a friss adatok a dízelüzemanyag nagymértékű csökkenését mutatják.
Franciaországban az eladások több mint 13 százalékkal estek vissza szeptemberben, míg Németországban az összesített kereslet várhatóan napi 90 ezer hordóval mérséklődik, globálisan a legnagyobb mértékben. Összességében, egész Európát figyelembe véve
a dízelkereslet napi 380 ezer hordóval eshet, az utolsó járvány előtti évhez, 2019-hez képest a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint.
Alapvető piaci törvényszerűség, hogy ha valamiből kevesebb kell, akkor annak a terméknek az ára is esni fog. Nagyjából ez tükröződik a világpiaci olajárakon még úgy is, hogy azért a globális fogyasztáscsökkenés enyhébb az európai adatoknál. Kínában ugyanis a–nnak ellenére, hogy igazán nem pörög a gazdaság – az olajfogyasztás gyorsan nő: idén január–augusztusban 40 százalékkal több gázolaj fogyott, mint 2019 hasonló időszakában. Ezt a kínai állam beruházásai is támogatják: hatalmas petrolkémiai üzemeket építenek.
A kínai fogyasztásnövekedéssel szemben az Egyesült Államokban a desztillátumok iránti kereslet a szezonális átlag alá esett. A kormány előrejelzése szerint érdemi fellendülés csak a jövő év elején várható. A JPMorgan szerint ugyanakkor a teherfuvarozási ágazat fogyasztása fellendülőben van, és a vasút fogyasztása is emelkedni kezdett. Abban viszont minden szakértő egyetért, hogy az európai fogyasztási kilátások mindkét termék esetében gyengék a jövő évre vonatkozóan is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.