BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megnyomták a húszik az olaj árát

Legalább négy tanker Afrikát megkerülve tart Európa felé.

Emelkedéssel kezdte az újévet az olajár, ismét erősödnek ugyanis az ellátási láncot illető aggodalmak a Vörös-tengeren végrehajtott támadások miatt. A növekedéshez azonban hozzájárultak a várható kínai gazdasági stimulus és a február eleji holdújévi ünnepi időszakban valószínűsíthető erős kereslethez fűződő remények is.

Warning strike in the Port of Hamburg ends
A Maersk egyik konténerszállító hajója - veszélyessé vált a Vörös-tenger
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A Brent ára 2 százalékkal, hordónként 78,62 dollárra ugrott, az Egyesült Államokban irányadó West Texas Intermediate-é (WTI) 2,2 százalékkal, 73,21 dollárra (egy dollár 347,4 forint).

A Reuters közgazdászok és elemzők körében végzett felmérésének eredménye szerint a Brent ára az idén átlagosan hordónként 82,56 dollár körül alakul majd, ami némileg meghaladja a tavalyi 82,17 dollárt. A prognózisok szerint gyenge globális növekedés lenyomja, a geopolitikai feszültségek – például az Izrael és a Hamász közötti konfliktus és a húszik ehhez kapcsolódó támadásai a Vörös-tengeren – viszont megtámasztják az árakat.

A feszültség pedig egyelőre inkább éleződik, miután a hétvégén amerikai helikopterek elhárították a jemeni lázadók csónakjainak támadását a világ egyik legnagyobb hajózási vállalata, a dán Maersk egyik konténerszállítója ellen. A húszikat támogató Irán válaszképpen egy hadihajót küldött a Vörös-tengerre.

A Reuters összeállítása szerint legalább négy, dízelt és kerozint szállító tanker választotta a hosszabb, Afrikát megkerülő utat a Vörös-tenger és a Szuezi-csatorna helyett. 

A Maersk egyébként a húszi támadások ellenére azt tervezi, hogy 48 órás szünet után legalább harminc konténerszállítóját ismét átküldi a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán. A helyzet azonban megint változhat, így a vállalat minden egyes hajójának útvonalát később hozza csak nyilvánosságra. Egyelőre 17 hajó útvonaláról nem döntöttek.

The largest source of foreign currency for the Egyptian economy: Suez Canal
Akadozik a szállítás a világ egyik legfontosabb hajózási útvonalán, a Szuezi-csatornán is.
Fotó: Anadolu via AFP

Az első számú prioritás változatlanul a személyzet, a hajó és a rakomány biztonságának a garantálása, ezért a hajók egy része számára a Maersk inkább az Afrikát megkerülő útvonalat választja. 

A világ legnagyobb tengeri szállítmányozó cégeinek is otthont adó Dánia iparági szervezete megállapodott az ország három legnagyobb tengerész szakszervezetével, hogy

dupla bért fizet a Vörös-tengeren áthaladó hajók matrózainak, kompenzálandó a húszi támadások jelentette veszélyeket.

A Hapag-Lloyds viszont kedden bejelentette, hogy a hajói továbbra is elkerülik a térséget, és legalább január 9-ig az Afrikát megkerülő útvonalat választják. A továbbiakról majd akkor döntenek.

A Maersk részvényeinek ára a kereskedés félidejénél 5,2 százalékkal, a Hapag-Lloydsé 3,3 százalékkal erősödött. A hajózási társaságok a válság kirobbanása óta erősödnek a tőzsdéken, mivel a befektetők arra játszanak, hogy a hosszabb útvonalak következtében emelkedni fognak a szállítási díjak is.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.