Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics szerdán ismertetett, felülvizsgált prognózisában 0,1 százalékponttal 2,4 százalékra javította az idei év egészére szóló globális növekedési várakozását, és 2025-ben 2,6 százalékra gyorsuló növekedéssel számol a világgazdaságban.
A ház úgy fogalmaz tanulmányában, hogy ezek a növekedési teljesítmények a világgazdaság puha landolását jelentenék, és ez „nem akármilyen vívmány lenne” a 2022-ben és 2023-ban végrehajtott agresszív jegybanki kamatemelések után.
A cég szerint máris vannak tétova jelei annak, hogy a világgazdasági kondíciók javultak 2024 elején a 2023 végére feltételezhető lanyha teljesítményhez képest.
A JPMorgan által vezetett globális kompozit beszerzésimenedzser-index hét hónapja nem mért csúcsra emelkedett januárban, ráadásul az átfogó mutatón belül a szolgáltatási és a feldolgozó ágazat aktivitási indexe egyaránt növekedett. Jóllehet az utóbbi éppen az élénkülés és a lassulás határát jelző 50-es szinten van, a javulás azonban azt jelenti, hogy a globális gyáripari aktivitási index több mint egy év után kikerült az 50 alatti, vagyis az aktivitás visszaesésére utaló tartományból – hangsúlyozza szerdai elemzésében az Oxford Economics.
Az 50 feletti beszerzésimenedzser-indexek a vizsgált szektorok aktivitásának élénkülését, az 50-nél alacsonyabb értékek az aktivitás lanyhulását jelzik.
Az Oxford Economics közgazdászai szerint ugyanakkor a költségvetési szakpolitikai irányvonal globális szinten várhatóan viszonylag kevéssé támogatja az idén a növekedést, így korlátozott a meredek ívű fellendülés esélye.
Az idei év eddig kulcsfontosságú fejleménye a jemeni húszi lázadók támadásai által okozott felfordulás a vörös-tengeri szállítmányozási forgalomban, és a fennakadások legalább 2024 közepéig eltartanak, magasan tartva az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit.
A ház szerint az ebből eredő inflációs hatás egyelőre bizonytalan, de a sokk által az inflációra gyakorolt felhajtóerő várhatóan mérsékelt marad.
A legnagyobb hatás Európában valószínűsíthető: itt a megemelkedett tengeri fuvarozási költségek az idei év második felére várható tetőzés idején 0,3-0,4 százalékponttal gyorsíthatják a maginfláció ütemét.
A ház szerint az idei naptári év egészének átlagos inflációjára gyakorolt hatás várhatóan ennél kisebb lesz, mivel a tengeri szállítási költségekből eredő hatásokat mindenekelőtt az energiahordozók – különösen a földgáz – áremelkedési ütemének lassulása ellentételezi.
Más nagy londoni házak ugyanakkor kevésbé derűlátóan ítélik meg az inflációs hatásokat. A Fitch Ratings legutóbbi helyzetértékelésében közölte: várakozása szerint a vörös-tengeri hajózási fennakadások egyelőre a jelenlegi megemelkedett szinteken tartják a geopolitikai árfolyamprémiumokat a globális nyersanyagpiacokon.
A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a térségi nyersolaj-kitermelésben nem lesznek fennakadások, vagy ha a támadások nem terjednek át további létfontosságú tengeri olajszállítási útvonalakra, akkor nem számít arra, hogy a globális alaptípusnak számító Brent olajféleségre érvényben tartott, hordónként 80 dolláros átlagos idei árfolyamot valószínűsítő előrejelzésére jelentős felhajtóerő hatna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.