Hiába világhírűek a skót whiskyk, az elmúlt évek nem hoztak túlságosan sok sikert számukra az amerikai piacon. Bár sokan a koronavírus-járvány okozta szuperciklust és a járványt követően felhalmozott készleteket okolják az eladások visszaesése miatt, tagadhatatlan, hogy a skót whiskyfőzők szénája nem áll jól a tengerentúlon.
Ezt jelzi, hogy egyetlen scothkategória sem tudta növelni az eladások volumenét tavaly az amerikai szeszpárló tanács (DISCUS) legfrissebb adatai szerint. A single malt whiskyk eladásai 16,6 százalékot estek tavaly, míg 2021-hez képes a csökkenés a volumen ötödét teszi ki, noha 2021 is 2014 óta a leggyengébb évet jelentette – idézi fel a Whisky Invest Direct összefoglalója.
Értéket tekintve ugyanakkor a felső kategóriás prémium skót whiskyk képesek voltak növekedésre, de az olcsóbb fajták forgalma 5,4 százalékkal, a sima prémiumé pedig 5,2 százalékkal esett, de még a szuperprémium fajták eladásai is estek 9,3 százalékkal. Tavaly egy rendezvényen ezt a Johnnie Walker-tulajdonos Diageo vezérigazgatója is elismerte.
A skót whiskyfőzők szövetsége pedig az Amerikába tartó export 7,1 százalékos visszaeséséről számolt be a tavalyi évre vonatkozóan. Ráadásul a legnagyobb alkategóriának számító blended fajták amerikai exportja 12,5 százalékot zuhant. Az idei év kezdetéről sem érkeztek biztatóbb adatok a szektor számára.
A skót whiskyk visszaesése mögött részben az amerikai, kanadai és ír márkák előretörése áll, de a piacot a más szeszfajták (rum, konyak, gin) időről időre változó népszerűségi hulláma is kiszámíthatatlanná teszi. Az Insider Monkey információi szerint
hiába a Johnnie Walker a legnépszerűbb skót whisky Amerikában, azt már hat másik, nem skót whisky – Crown Royal, Jack Daniels, Jameson, Jim Beam, Maker’s Mark és Bulleit – is megelőzi.
A piaci szereplők ugyanakkor az amerikai forgalom normalizálódására számítanak, így a több skót márkát is birtokló Pernod Ricard vezérigazgatója is erről beszélt a negyedéves eredmények ismertetésekor. A brit vámadatok szerint különösen a single grain fajták nyújthatnak reménysugárt, amelyek forgalma 161 százalékkal nőtt tavaly.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.