Egyre nyilvánvalóbb, hogy az angol nyelvtudás már nem előfeltétele a globális zenei sikernek a streaming korszakában – derült ki az Euronews cikkéből. Miután a Luminate 2023-as év végi zenei jelentése megállapította, hogy az Egyesült Államokban egyre több fiatal hallgat az angoltól eltérő nyelvű „világzenét”, a Spotify Loud & Clear jelentése megerősítette, egyre változatosabb a hallgatók zenei ízlése.
Jól mutatja ezt a jelentés egy igen beszédes részlete, miszerint a legalább tízezer dollárt kereső előadók több mint fele olyan országokból származik, ahol nem az angol a hivatalos nyelv. Az angolon kívül a legnépszerűbb nyelv a spanyol, a német, a portugál, a francia és a koreai volt tavaly, de a hindi, az indonéz, a pandzsábi, a tamil és a görög nyelv is hatalmas emelkedést mutatott.
A Spotify Loud & Clear jelentéséből kiderült azt is, hogy a független előadók teret hódítottak a streamingplatformon: az indie- és a kiadó nélküli (úgynevezett DIY) előadók lejátszási listáihoz köthető a 2023-ban a Spotify-on generált teljes bevétel csaknem fele, összesen 4,5 milliárd dollár (4,1 milliárd euró).
A svéd vállalat azt állítja, hogy a streamelés az előadók szélesebb köre előtt nyitotta meg a kaput, akik a streamingplatformok megjelenése előtt nehezen tudtak volna megélni a zenéjükből. Sőt, a többségük korábban CD-t sem tudott volna megjelentetni, ma már erre sokkal szélesebb körnek nyílik lehetősége.
Eközben a hagyományos zenei formátumot sem kell temetni, a reneszánszát élő vinylhanglemez-eladások kapcsán egyetlen előadó nevét mindenképp meg kell említenünk. Taylor Swift ugyanis az egyetlen előadó, akinek hat különböző albuma közül
mindegyik legalább egymillió példányban kelt el egyetlen hét alatt
október 27. és november 1. között. Ebből 580 ezret a magyarban bakelitként ismert hanglemezen, ami azt jelenti, hogy ez a legnagyobb heti lemezeladás 1991 óta. Ezenkívül máris az idei év legkelendőbb albuma, megelőzve Swift saját, tavaly októberi kiadványát, a már a nyitó héten 575 ezres példányszámban eladott Midnightsot. A hanglemezpiacot egyébként nem kell temetni, egy Ákos- vagy egy Zoltán Erika-nagylemez még befektetésnek is jó lehet, nem beszélve akár a Sex Pistols 1977-es, méregdrága kiadványáról.
Visszatérve a zeneipar eladásainak kétharmadát kitevő streameléshez, a Spotify 2024 elején új irányelveket vezetett be a jogdíjfizetés módjára vonatkozóan, beleértve az ezernél kevesebb lejátszást kapó számok demonetizálását is.
A Spotify vezetése szerint az új megközelítés segít több pénzhez juttatni az előadókat. E módosítások nyomán „további egymilliárd dollárt (921 ezer eurót) adnak a feltörekvő és professzionális művészeknek a következő öt év során”
– ígérik, egyúttal cáfolva azt a vádat, hogy nem fizetik ki tisztességesen az előadókat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.