Nagy változások várhatók a hajózásban, ugyanis ha nem egészen három évtized alatt valóban megszüntetik a szektor károsanyag-kibocsátását, ahhoz igen látványos intézkedésekre van szükség. A globális hajózás ma a teljes szén-dioxid-kibocsátás 3 százalékáért felelős, és még a gázolajnál is rosszabb minőségű tüzelőanyagokkal működik – írja a Bloomberg.
A globális hajózás szakmai szervezete szerint
a világkereskedelem több mint 80 százalékát változatlanul a hajózás bonyolítja, ami 2018-ban egymilliárd tonna szén-dioxid-kibocsátással járt.
Vannak innovatív megoldások: ma már az új hajók többsége metanollal is működik, és robotokkal igyekeznek megtisztítani a hajók fenekét, hogy csökkentsék a lerakódott algák mennyiségét.
A helyzetet most tovább nehezíti, hogy a vörös-tengeri húszi támadások miatt a világkereskedelem gerince jókora kitérőre kényszerül: miután nem tudja megközelíteni a Szuezi-csatornát, Afrika megkerülésével jut el az európai partokhoz. Nyilván ennek a váratlan kitérőnek sok más egyéb mellett környezeti hatásai is vannak, a
hajók sok millió tonna szén-dioxiddal többet juttatnak a légkörbe annál, mint ha a legrövidebb utat használnák Ázsiából nyugat felé.
De az Oroszországgal szembeni szankciók és a Panama-csatorna alacsony vízállása is nehezíti a helyzetet.
A szankciók nemcsak hosszabb utakra kényszerítik a hajókat, hanem az orosz olajra kivetett embargó miatt az „árnyékflotta” igen rossz állapotú hajókban viszi a fekete aranyat a fő felvevőpiacai irányába, Kínába és Indiába. Nyilvánvaló, hogy
a szétszerelés előtt álló, leselejtezett monstrumok esetén a környezetvédelem és a kibocsátáscsökkentés az, amire utoljára gondol a – sokszor lekövethetetlen – üzemeltető.
De a legfontosabb: a hajók igen rossz állapota miatt a hajótörés és a vizek olajszennyezése is fenyeget, ami eddig szerencsére nem történt meg.
A versenyképes ár mellett a potenciálisan uralkodó
üzemanyagnak elég „erősnek” kell lennie ahhoz, hogy elhajtsa a gigantikus hajókat, még viharos időben is a nyílt tengeren.
A metanol az egyik lehetséges jelölt, ugyanis égése tiszta, azaz jócskán lecsökkenne használatával a károsanyag-kibocsátás. A hajózási társaságok már „nyitottak is” a metanol irányába: a Maersk teszt jelleggel már használ metanolt. A mezőgazdasági alapanyagokból és zöldhidrogénből előállított üzemanyag folyékony, jól tárolható. Hátránya, hogy égetésekor kisebb energia szabadul fel, mint a fosszilis olaj használatakor, és korlátozott mennyiség áll rendelkezésre belőle.
A gáz égetése ugyan egyáltalán nem bocsát ki szén-dioxidot, de erősen mérgező a tengeri élővilágra és az emberre is. Földgáz használatával is elő lehet állítani, nagy előnye, hogy a már használatban lévő motorok meghajtására is használható. Az ugyanakkor tény, hogy ha a hajózás ammóniát használna, akkor nem jutna belőle a többi közlekedési ágnak, ami bizonyára feszültséghez vezetne.
Kevesebbet beszélünk róla, de cseppfolyós földgázzal, azaz LNG-vel is meg lehet hajtani a hajókat. Ezt már tesztjelleggel használják is, előnye, hogy elterjedt, de – miután fosszilis tüzelőanyag –, csupán nagyjából 20 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.
Maguk a cégek is érzik az átalakulás szükségét, és különböző módon ugyan, de lépkednek a megoldás irányába. Azt persze nagyon sokféleképpen lehet értelmezni, hogy a tavaly
megrendelt hajók fele képes alternatív üzemanyagot használni az olajon kívül.
Míg a legtöbben az LNG felé nyitnak, a Maersk metanolmeghajtású hajókat rendelt. Ám ezek az intézkedések még csak enyhe tapogatózásnak nevezhetők, ugyanis tavaly 30 cégből 29 nem érte el az IMO, azaz a Globális Tengerészeti Szervezet célkitűzéseit.
A hajózás pedig előbb-utóbb kényszerhelyzetbe kerül: a nagy ügyfelek, az Amazon és az IKEA pályázatot írt ki a nullakibocsátású üzemanyagokat használó konténeres szállítási szolgáltatások igénybevételére, ezeket rendre a Hapag-Lloyd nyerte meg.
Emellett jövőre lép hatályba az Európai Unió tengerészeti szabályozása, amely hasonló kibocsátáscsökkentést ír elő, mint a blokk országaira általában, és Washingtonban is sorra nyújtják be a törvényjavaslatokat a hajózásból származó szennyezés csökkentésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.