BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
2022 Car of the Year finalist , Lucid Air, takes the stage at the 2021 LA Autoshow in Los Angeles, California on November 17, 2021. (Photo by FREDERIC J. BROWN / AFP)

Folytatódnak a drasztikus leépítések az elektromos autók gyártóinál

Az elmúlt hónapokban zsugorodott az elektromos járművek piaca, a cégek sorra jelentik be a halasztásokat és a leépítéseket, miután a kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások meghaladták a jelenlegi fogyasztói igényeket.

A Lucid 400 munkahelyet szüntet meg, vagyis az amerikai autógyártó a létszámának 6 százalékától köszön el. A cég szerint a végkielégítések 21-25 millió dollár költséggel járnak, a leépítések a harmadik negyedév végén fejeződhetnek be. A luxuskivitelű elektromos járműveket gyártó Lucid a piac kisebb szereplője, tavaly például alig több mint 8400 e-autót szállított le – írja a Reuters.

2022 Car of the Year finalist , Lucid Air, takes the stage at the 2021 LA Autoshow in Los Angeles, California on November 17, 2021. (Photo by FREDERIC J. BROWN / AFP)
A szaúdi kézben lévő Lucid egyik  modellje, az Air / Fotó: AFP

A szaúdi vagyonalap által pénzelt startup egyelőre veszteségesen működik, és idén 9 ezer jármű gyártását tervezi, de 2026 végén egy középkategóriás modellt is piacra dobnak, hogy felpörgessék az eladásokat. A vállalat lépése nem egyedi, ugyanis az elmúlt hónapokban lassult az elektromos járművek iránti kereslet, a cégek sorra jelentik be a halasztásokat és a leépítéseket.

A szintén amerikai Rivian februárban jelentette be, hogy az alkalmazottainak 10 százalékát rúgja ki, és idén szinten tartja a szállítások számát. A Ford és a General Motors az elmúlt hónapokban függesztette fel a villanyautó-gyártási kapacitásának bővítésére vonatkozó terveit. A Mercedes-Benz pedig igyekezett megnyugtatni a befektetőket, hogy továbbra is gyárt belső égésű motoros modelleket.

Az Aston Martin az év elején közölte: egy évvel késlelteti az első akkumulátoros elektromos járművének piacra dobását. Az Apple pedig tíz év után bejelentette, hogy leállítja a Titan névre keresztelt, saját készítésű e-autó fejlesztését, mivel a cég a mesterséges intelligenciára és a Vision Pro szemüvegre koncentrál a jövőben. 

A Tesla a teljes munkaerő több mint 10 százalékát, vagyis több mint 14 ezer embert rúg ki, majd májusban kiderült, hogy a Supercharger üzletágát is bezárja. Bár az autógyártók és a beszállítók arra számítanak, hogy a jövőben felpörög az elektromos járművek iránti kereslet, a kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások meghaladták a fogyasztói igényeket, vagyis nem fogy elég e-autó.

Így aztán a cégek kénytelenek megnyugtatni a részvényeseket. A Lucid esetében ez csak mérsékelten sikerült, az árfolyam a bejelentés után 1,1 százalékkal nőtt, míg idén már több mint 30 százalékkal csökkent a kurzus.

Tesla: ádáz csata jön a kínaiakkal a flottamegrendelésekért

Elon Musk cége felismerte, hogy a kínai konkurensek könnyedén rátenyerelhetnek a vállalati piacra, ami súlyos csapást jelentene számára. A Tesla európai értékesítésének felét a céges ügyfelek adják, de ők eddig korántsem voltak elégedettek az amerikaiak szolgáltatásaival és hozzáállásával. Most változhat a helyzet.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.