Az Európai Bizottság a héten dönt arról, hogy mekkora vámot vet ki a kínai elektromos autókra, és hogyan szabályozza a kínai vállalatok működését a közös piacon. A bizottság várhatóan bejelenti a kínai elektromos járművek támogatásával kapcsolatos kilenc hónapos vizsgálat eredményeit. Ezzel ingoványos talajra lép az Európai Bizottság.
Az európai politikusoknak nincs könnyű dolguk, mert ha túl szigorúak, akkor cserébe az Európai Unióban gyártott luxusautókra hasonló intézkedést hozhat Kína, ha pedig túl gyengekezűek, akkor az uniós technológiai és autóipart gyengíthetik azáltal, hogy az államilag is támogatott, kínai vállalatok szabadabb kezet kapnak az európai közös piacon – írja elemző cikkében a The Wall Street Journal.
Az amerikai pénzügyi lap szerint
a legvalószínűbb lépés egy óvatos középút – egy 25-30 százalékos vám, amely az európai elektromos járműveket versenyképessé tenné az alacsonyabb költségű kínai importtal szemben.
A tavalyi év harmadik negyedévében minden tizedik Nyugat-Európában eladott új elektromos autó kínai volt a Schmidt Automotive Research szerint. Ez a részesedés csökkent, miután az év utolsó hónapjaiban Franciaország kizárta a támogatási programjából a Kínában gyártott modelleket. A
A legkelendőbb kínai márka Európában az MG, amely történelmileg brit, de mára a kínai SAIC-hez tartozik a Jato Dynamics adatai szerint. A BYD tavaly meglepően magas árakon dobta piacra járműveit, az okok közt szerepelhet, hogy szem előtt tartotta az EU vizsgálatát, valamint megpróbálhatta kompenzálni a döcögő hazai piacot.
Mindent összevetve azonban a kínai gyártású elektromos járművek hosszú távon fenyegetik az európai vállalatokat.
A magasabb vámok egyik következménye a helyi termelés növekedése lesz. A BYD már épít gyárát Magyarországon, a Volvo Cars pedig jövőre Belgiumban kezdi meg az új EX30-asának gyártását, ahelyett, hogy továbbra is Kínából szállítaná Európába. Minden bizonnyal a Teslának is hasonlóképpen kell eljárnia. Elon Musk elektromos autók terén úttörő cége jelenleg Sanghaj mellett gyártja az európai piacra szánt Model 3-asait.
A többi következmény Kína válaszától függ. A távol-keleti ország EU-val kapcsolatos kereskedelméért felelős kamara májusban közölte, hogy 25 százalékos vámot vezethet be a nagy motorral rendelkező importautókra. A jelenlegi vámtarifa 15 százalék. Ez az intézkedés különösen a Porschénak fájna, mivel amellett, hogy minden autóját Németországban gyártja, az értékesítéseinek negyedét a kínai piac adja.
Mindenféleképpen tűzszünet. A két fél egymásra utalt. Az Európai Unió jobban függ a Kínába irányuló exportjától, mint az Egyesült Államok, amely májusban 100 százalékos vámot vetett ki a kínai elektromos portékákra. Amerika a szövetségeseit is szeretné belerántani abba a kereskedelmi háborúba, amelyet még Donald Trump idején indított az ázsiai állam ellen.
Az uniós cégek egyetlen válasza pedig az lehet, hogy ők is lenyomják az autóik árait, hogy versenyképesebbek legyenek a kínai vetélytársaikkal.
A kínai elektromos járművekre adott egyetlen fenntartható európai válasz a technológiák és költségszerkezetek összeegyeztetése lehet, legalábbis amennyire a helyi különbségek megengedik.
A magasabb vámok csak időt nyerhetnek – vonta le a következtetést a WSJ.
Brüsszel csőre tölti a kínai autók elleni csodafegyverétA gyártók nem kérik, sőt ellenzik, hogy az Európai Bizottság bevesse a vámfegyvert a dömpingáras kínai autók európai inváziójának megelőzésére. Brüsszel azonban a saját vizsgálatára támaszkodva erre készül, még a héten kiderül, mennyivel lesznek drágábbak a kínai villanyautók. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.