A teljes kínai elektromosautó-ipar ellenzi ugyan a múlt szerdán belengetett, és elvileg július negyedikétől hatályos, 38,1 százalékban maximált büntetővámot, és a legfelsőbb szinten lobbizik ellene , ám a többen – mint a Nio is – már előre tekintenek, miután osztottak-szoroztak és kiderült, megéri-e számukra ilyen terhek mellett is az export.
A 10 százalékos eddig alaptarifa feletti vámtételeket Brüsszelben cégekre bontva határozták meg, a versenyhatósággal együttműködő autógyártók kevesebb, az elzárkózók – mint az állami hátterű SAIC – magasabb vámtételeket kaptak a nyakukba. A Nio luxusautó-gyártó a derékhadat képviseli a maga 21 százalékos büntetővámjával.
William Li alapító-elnök számításai szerint a még ilyen pluszköltség mellett is megéri nekik az uniós export. Egy esetleges európai összeszerelő üzem megépítése pedig csak akkor lehetséges, ha annak éves százezer darabos kibocsátását teljesen felszívja az uniós piac. Ez alatt kidobott pénz lenne a beruházás.
A Nio egyébként Biatorbágyon már rendelkezik egy üzemmel, ahol az európai piacra szánt automata akkucsere-konténereit szerelik össze.
A 31 százalékos vám nem old meg semmit, ráadásul minden logikának ellentmondva megnehezíti az uniós klíma- és fenntarthatósági célok elérését, ami a kínai villanyautók nélkül nehezen fog menni
– vélekedett tiencsini hallgatósága előtt az üzletember. Úgy vélte, a korábbi tervek szerint szeptemberben elstartoló, a Nióhoz és az Onvóhoz csatlakozó harmadik, a legalacsonyabb árú, de még mindig az elit kategóriát képviselő Firefly márka európai fogadtatása sikeres lesz.
Nem is kell sietniük, hiszen szavai szerint végleges döntés leghamarabb október-november tájékán várható a vámok kölcsönös kivetéséről, addig meg még dolgozgatnak a Firefly-on és a kínai vásárlók megnyerésén. A Nio ugyanis fordított a sorrenden, s odahaza kezdi árulni a Firefly-t.
Elkötelezettségünk az európai piac felé szilárd, és a meghirdetett vámtarifáktól független
– erősítette meg William Li, hozzátéve, hogy a globális autómárkák, mint amilyenné a Nio is szeretne válni, előbb-utóbb helybe viszik a termelést. Elég
márkák globális térhódítására utalni, a Toyota fő piaca immár jó ideje Észak-Amerika, oda is telepítettek gyártóbázisokat a helyi igények kielégítésére.
A Nio az említett százezres darabszámnál aktiválja a gyárépítési terveit az adott régióban, addig marad az export.
Ugyanaz fog történni, mint amikor az európai és az amerikai autógyártók felfedezték a kínai piacban rejlő üzleti lehetőségeket, és megtelepedtek az országban.
A Firefly európai exportját a cég illetékesei januárban még a harmadik negyedre időzítették, de ez csúszni fog, hivatalosan nem a vámvita miatt, hanem mert a közbenső márkájuk, az Onvo kínai bevezetését kell előbb sikeresen menedzselniük. Az első Firefly-szállítmány 2025 második negyedévében hajózhat át Európába jelen állás szerint.
Az alsó-középkategóriás autó modellváltozatait a 100 és a 200 ezer jüan közötti sávba árazzák,
azaz 4,9 és 9,8 millió forint közé, ami körbeöleli a 20 ezer eurós, azaz 8 millió forintos lélektani határt,
amit az európai autóipar a belépő szintű villanyautókra határozott meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.