BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Ev,Battery,Pack,Automated,Production,Line,Equipped,With,Orange,Robot
Annyira sok akkumulátorgyár épül a világban, hogy hiába nő a kereslet akksikra, azt a gyártókapacitás bőven meghaladja jövőre

Sok lesz a jóból - akkumulátorokba fullad a világ

Annyira sok akkumulátorgyár épül globálisan, hogy hiába nő a kereslet az energiatárolókra, a gyártókapacitás bőven meghaladja jövőre.

A kereslet ötszörösét is elérheti a globális akkumulátorgyártó-kapacitás jövőre – derül ki  a Bloomberg jelentéséből.

Ev,Battery,Pack,Automated,Production,Line,Equipped,With,Orange,Robot
Annyira sok akkumulátorgyár épül a világban, hogy hiába nő a kereslet akksikra, azt a gyártókapacitás bőven meghaladja jövőre
Annyira sok akkumulátorgyár épül a világban, hogy hiába nő a kereslet az akksikra, a gyártókapacitás bőven meghaladja jövőre / Fotó: Shutterstock

Hiába növekszik rohamosan a kereslet a lítiumion-akkumulátorra, a gyártókapacitás bőven meghaladja rövid időn belül.

A BloombergNEF (BNEF) számításai szerint ez a következő öt évben jellemző is marad. 

A jelentéskészítők szerint ez jó hír az elektromosautó-vásárlóknak, hiszen a túlkínálat leviheti a termékek árait, ugyanakkor kihívás elé állítja az akkugyártókat. Ráadásul az elmúlt hónapokban leépítések kezdődtek az iparágban, mert zsugorodott az elektromos járművek piaca , amin az Európai Unió szerdán bejelentett protekcionista intézkedése sem segít.

Yayoi Sekine, a BNEF energiatárolási kutatási részlegének vezetője arra számít, hogy

az iparág túlkapacitása miatt egyes gyárakat késve építenek meg, míg másokat törölhetnek.

Hol vannak a világ nagy akkumulátorgyártó-kapacitásai?

A potenciális túlkínálat leginkább Kínából érkezik. Csak ott a gyártási kapacitás legalább a négyszerese lesz az akkumulátorok iránti éves keresletnek az évtized hátralévő részében. Magyarország arra törekszik, hogy a világ második legnagyobb ellátója legyen, de az Egyesült Államok is az egyik legfontosabb éghajlati és ipari prioritásává tette az akkumulátorellátási lánc kiépítését. Amerikában sorra épülnek az akkugyárak, idén csak a Ford Motorsnak 9,2 milliárd dollár feltételes kölcsönt ad Joe Biden kormánya. A dél-koreai Hyundai és az LG  pedig közösen épít egy elektromos autókat kiszolgáló akkumulátorgyárat Georgiában. Németországban is gigaüzem épül a Nortvolt svéd akkumulátorgyártó égisze alatt. A német gazdasági miniszter, Robert Habeck már lobbizik a vállalatnál egy újabb létesítésére.

Változik az akkumulátortechnológia

A jelentés megállapította, hogy a lítium-vas-foszfát akkumulátorok egyre népszerűbbek az elektromos autók meghajtásában, különösen a kínai autógyártók körében. Az ilyen akksik alkatrészei olcsóbbak a lítiumion-akkumulátorokénál, amelyek drága nyersanyagokból készülnek, nikkelt, mangánt vagy kobaltot tartalmaznak. A BNEF számítása szerint

jövőre 25 százalékkal kevesebb nikkelt használhatnak akkumulátorok előállításához.

Az International Nickel Study Group októberi becslése szerint tavaly összesen 3195 millió tonna nikkelt használtak fel. A 2024-re vonatkozó előzetes adatok alapján pedig ennél is többet, 3,474 millió tonnát fognak feldolgozni világszerte.

Rendkívüli: irgalmatlan vámot vet ki Brüsszel a kínai autókra, a BYD is köztük van

Brüsszelben gyorsan döntöttek a kérdésről. Számos elektromosautó-gyártónak megemelték a vámtarifáját. Kína azonnal jelezte, hogy kész a megtorlásra.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.