A kereslet ötszörösét is elérheti a globális akkumulátorgyártó-kapacitás jövőre – derül ki a Bloomberg jelentéséből.
Hiába növekszik rohamosan a kereslet a lítiumion-akkumulátorra, a gyártókapacitás bőven meghaladja rövid időn belül.
A BloombergNEF (BNEF) számításai szerint ez a következő öt évben jellemző is marad.
A jelentéskészítők szerint ez jó hír az elektromosautó-vásárlóknak, hiszen a túlkínálat leviheti a termékek árait, ugyanakkor kihívás elé állítja az akkugyártókat. Ráadásul az elmúlt hónapokban leépítések kezdődtek az iparágban, mert zsugorodott az elektromos járművek piaca , amin az Európai Unió szerdán bejelentett protekcionista intézkedése sem segít.
Yayoi Sekine, a BNEF energiatárolási kutatási részlegének vezetője arra számít, hogy
az iparág túlkapacitása miatt egyes gyárakat késve építenek meg, míg másokat törölhetnek.
A potenciális túlkínálat leginkább Kínából érkezik. Csak ott a gyártási kapacitás legalább a négyszerese lesz az akkumulátorok iránti éves keresletnek az évtized hátralévő részében. Magyarország arra törekszik, hogy a világ második legnagyobb ellátója legyen, de az Egyesült Államok is az egyik legfontosabb éghajlati és ipari prioritásává tette az akkumulátorellátási lánc kiépítését. Amerikában sorra épülnek az akkugyárak, idén csak a Ford Motorsnak 9,2 milliárd dollár feltételes kölcsönt ad Joe Biden kormánya. A dél-koreai Hyundai és az LG pedig közösen épít egy elektromos autókat kiszolgáló akkumulátorgyárat Georgiában. Németországban is gigaüzem épül a Nortvolt svéd akkumulátorgyártó égisze alatt. A német gazdasági miniszter, Robert Habeck már lobbizik a vállalatnál egy újabb létesítésére.
A jelentés megállapította, hogy a lítium-vas-foszfát akkumulátorok egyre népszerűbbek az elektromos autók meghajtásában, különösen a kínai autógyártók körében. Az ilyen akksik alkatrészei olcsóbbak a lítiumion-akkumulátorokénál, amelyek drága nyersanyagokból készülnek, nikkelt, mangánt vagy kobaltot tartalmaznak. A BNEF számítása szerint
jövőre 25 százalékkal kevesebb nikkelt használhatnak akkumulátorok előállításához.
Az International Nickel Study Group októberi becslése szerint tavaly összesen 3195 millió tonna nikkelt használtak fel. A 2024-re vonatkozó előzetes adatok alapján pedig ennél is többet, 3,474 millió tonnát fognak feldolgozni világszerte.
Rendkívüli: irgalmatlan vámot vet ki Brüsszel a kínai autókra, a BYD is köztük vanBrüsszelben gyorsan döntöttek a kérdésről. Számos elektromosautó-gyártónak megemelték a vámtarifáját. Kína azonnal jelezte, hogy kész a megtorlásra. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.