BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bajt jelez: a közúti árufuvarozás Európában esik, esik és esik

Kevesebb árut szállítottak az Európai Unióban tavaly, mint egy évvel korábban. Az árufuvarozás motorja Németország maradt. A 2023-as visszaesés azért meglepő, mivel a koronavírus utáni két évben a közúti árufuvarozás stabil maradt az unióban.

Az uniós közúti árufuvarozás során a kamionok 1857 milliárd tonnakilométert tettek meg az Európai Unióban, ami 3,2 százalékos csökkenés 2022-höz képest, amikor ez az adat 1919 milliárd tonnakilométer volt – közölte az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat szerdán.

Heavy,Traffic,In,Blurry,Motion,On,Uk,Motorway,In,England
árufuvarozás
Németország tartotta a lelket a közúti árufuvarozásban Európában / Fotó: Shutterstock

A 2023-as vonatkozó adatokat ismertetve az uniós hivatal emlékeztetett: 

a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások miatt 2020 első és második negyedévében tapasztalt instabilitást követően a közúti árufuvarozás 2021-ben nőtt, 2022-ben pedig viszonylag stabil maradt.

Tavaly a közúti árufuvarozás azonban minden negyedévben csökkent. 2022 azonos negyedévéhez képest 2023 első negyedévében 2,3 százalékkal, a második negyedévben 3,6 százalékkal, a harmadik negyedévben 3,8 százalékkal, a negyedik negyedévben pedig 3,1 százalékkal esett vissza. 2023 utolsó két negyedévének adatai pedig azt mutatják, hogy a közúti árufuvarozás a 2019-es második fél év szintjére zuhant.

Rendkívül vegyes a kép: a svédek buktak, a szomszédos dánok süvítenek

A 2023-as és 2022-es éveket összehasonlítva Portugáliában (16,4 százalék), Szlovákiában (16,2 százalék) és Svédországban (11,5 százalék) regisztrálták az áruszállítás  tonnakilométerben számított legnagyobb csökkenését. Ezzel szemben a legnagyobb növekedést Litvániában (17,3 százalék), Dániában (8,2 százalék) és Cipruson (7,8 százalék) jegyezték fel.

Megjegyezték, Németország központi szerepet játszott az EU-n belüli közúti árufuvarozásban. 

Az EU-n belüli legnagyobb áruszállítási forgalmat, azaz a legnagyobb mennyiségű, összesen 83,3 millió tonna árut Németország és Hollandia között szállították. 

A Németország és Lengyelország közötti teherforgalom 69,2 millió tonnát tett ki, a Belgium és Franciaország közötti forgalom pedig elérte az 53,8 millió tonnát.

A magyar gazdaság növekedése továbbra is az európai élmezőnyben jár

A hazai gazdasági növekedés a kedvezőtlen körülmények ellenére is negyedik az Európai Unióban. Ha esetleg véget érne a háború, az tovább gyorsíthatná a növekedést.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.