BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
 A Dániát és Németországot összekötő alagút víz alatti vasútból és autópályából áll majd, amely a működését 2029-ben kezdheti meg. 
04 June 2021, Schleswig-Holstein, Fehmarn: Uwe Fresenborg (l-r), Project Manager Celle Well Construction, Bernd Buchholz (FDP, M), Minister of Economics, Transport, Labour, Technology and Tourism of Schleswig-Holstein, Bernd Rothe, Division Manager Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und -bau GmbH, and Bernd Homfeldt, Head of Major Project Rail Link of the Fehmarn Belt Fixed Link, stand on a drilling platform during test drilling in the Fehmarn Sound. The drillings are being used to plan the construction of the Fehmarnsund Tunnel between the Schleswig-Holstein mainland and the island of Fehmarn. Photo: Gregor Fischer/dpa (Photo by Gregor Fischer / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Összecsaptak a hullámok a világ leghosszabb víz alatti vasúti alagútja felett

Meglehetősen ellentmondásos vélemény alakult ki a Fehmarnbelt-kapcsolatról az építők és a környezetvédők között. A Dániát és Németországot összekötő alagútrendszer víz alatti vasútból és autópályából áll majd, amely a működését 2029-ben kezdheti meg. Az alagút várhatóan jócskán lerövidíti a vonatutak idejét.

Nagyban folyik annak a 18 kilométer hosszú beruházásnak az építése, amely a világ leghosszabb víz alatti vasúti és közúti alagútja lesz, és Németországot és Dániát fogja összekötni. A megaprojekt első szakaszát a dán király júniusban adta át.

 A Dániát és Németországot összekötő alagút víz alatti vasútból és autópályából áll majd, amely a működését 2029-ben kezdheti meg. 
04 June 2021, Schleswig-Holstein, Fehmarn: Uwe Fresenborg (l-r), Project Manager Celle Well Construction, Bernd Buchholz (FDP, M), Minister of Economics, Transport, Labour, Technology and Tourism of Schleswig-Holstein, Bernd Rothe, Division Manager Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und -bau GmbH, and Bernd Homfeldt, Head of Major Project Rail Link of the Fehmarn Belt Fixed Link, stand on a drilling platform during test drilling in the Fehmarn Sound. The drillings are being used to plan the construction of the Fehmarnsund Tunnel between the Schleswig-Holstein mainland and the island of Fehmarn. Photo: Gregor Fischer/dpa (Photo by Gregor Fischer / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
 A Dániát és Németországot összekötő alagút víz alatti vasútból és autópályából áll majd, amely a működését 2029-ben kezdheti meg / Fotó: AFP

A Fehmarnbelt-kapcsolat (Fehmarn Belt fixed link) Dánia eddigi legnagyobb mérnöki projektje, mint ahogy a költségvetése is hatalmas a maga 4,8 milliárd eurójával. Az építkezést az Európai Bizottság transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) programja keretében valósítják meg, amelyre az Európai Unió 1,1 milliárd eurót adott. 

A Fehmarnbelt-kapcsolat, egy víz alatti vasút és autópálya

A program az öreg kontinens közlekedési kapcsolatainak megerősítésére és az összeköttetések javítására összpontosít. 

Ez egy olyan építmény, amely 2-szer 2 sávos autópályából és egy kétvágányos vasútvonalból áll majd. 

A forgalmi sávok, valamint a kétszer egy vágányos vasút külön futnak majd a tenger alatt, így a konstrukció összesen öt, egymástól elkülönített alagutat tartalmaz majd. Németország és Dánia 2008-ban határozott a megépítéséről, amit várhatóan 2029-ben fejeznek be.

A beruházás egyik célja, hogy a 2029-es elkészültével lerövidítse az utazási időt. 

Amellett, hogy a Hamburg és Koppenhága közötti vonatozás 4,5 óráról 2,5 órára csökken, az alagút lehetővé teszi, hogy a vonatok Svédországba, Norvégiába és Finnországba is eljussanak.

Mik a környezetvédők és az építtetők összefeszülésének okai a víz alatti alagút, autópálya és a vasúti pálya kapcsán?

Az építtetők hiába ígérik az utazási idő lerövidülését és a környezetbarát működést, az ellenzőket nem tudták meggyőzni arról, hogy az építkezés nem okoz ökológiai károkat.

A NABU nevű német környezetvédő szervezet szerint a projekt biológiai sokféleséget károsíthat uniós védelem alatt álló területeken. A Femern, az alagutat építő dán vállalat ezt nem tagadja, de szerinte „az építkezés hatásai csak átmeneti jellegűek”. Sőt, Henrik Vincentsen vezérigazgató szerint új természeti területeket hoznak létre, benne 300 hektárnyi part menti vizes élőhelyet és 42 hektárnyi új zátonyt.

„Az alagút növeli a kapacitást és tehermentesíti a dániai vasúti és közúti hálózatot, valamint jelentős idő-, energia-, üzemanyag- és szén-dioxid-kibocsátási megtakarítást teremt a tranzitforgalomban. Ezért nevezte az Európai Bizottság a Fehmarnbelt-alagutat kiemelt projektnek.”

A természetvédők szerint a beruházás nem felel meg az Európai Bizottság zöldtörekvéseinek sem.

„Ez nem csupán egy egyszerű közúti-vasúti projekt, mivel négy sávot biztosít a személygépkocsiknak és a teherautóknak, ami nem igazán szolgálja az európai közlekedés megváltoztatását” – magyarázta Malte Siegert, a NABU vezetője az Euronewsnak.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.