Nagyban folyik annak a 18 kilométer hosszú beruházásnak az építése, amely a világ leghosszabb víz alatti vasúti és közúti alagútja lesz, és Németországot és Dániát fogja összekötni. A megaprojekt első szakaszát a dán király júniusban adta át.
A Fehmarnbelt-kapcsolat (Fehmarn Belt fixed link) Dánia eddigi legnagyobb mérnöki projektje, mint ahogy a költségvetése is hatalmas a maga 4,8 milliárd eurójával. Az építkezést az Európai Bizottság transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) programja keretében valósítják meg, amelyre az Európai Unió 1,1 milliárd eurót adott.
A program az öreg kontinens közlekedési kapcsolatainak megerősítésére és az összeköttetések javítására összpontosít.
Ez egy olyan építmény, amely 2-szer 2 sávos autópályából és egy kétvágányos vasútvonalból áll majd.
A forgalmi sávok, valamint a kétszer egy vágányos vasút külön futnak majd a tenger alatt, így a konstrukció összesen öt, egymástól elkülönített alagutat tartalmaz majd. Németország és Dánia 2008-ban határozott a megépítéséről, amit várhatóan 2029-ben fejeznek be.
A beruházás egyik célja, hogy a 2029-es elkészültével lerövidítse az utazási időt.
Amellett, hogy a Hamburg és Koppenhága közötti vonatozás 4,5 óráról 2,5 órára csökken, az alagút lehetővé teszi, hogy a vonatok Svédországba, Norvégiába és Finnországba is eljussanak.
Az építtetők hiába ígérik az utazási idő lerövidülését és a környezetbarát működést, az ellenzőket nem tudták meggyőzni arról, hogy az építkezés nem okoz ökológiai károkat.
A NABU nevű német környezetvédő szervezet szerint a projekt biológiai sokféleséget károsíthat uniós védelem alatt álló területeken. A Femern, az alagutat építő dán vállalat ezt nem tagadja, de szerinte „az építkezés hatásai csak átmeneti jellegűek”. Sőt, Henrik Vincentsen vezérigazgató szerint új természeti területeket hoznak létre, benne 300 hektárnyi part menti vizes élőhelyet és 42 hektárnyi új zátonyt.
„Az alagút növeli a kapacitást és tehermentesíti a dániai vasúti és közúti hálózatot, valamint jelentős idő-, energia-, üzemanyag- és szén-dioxid-kibocsátási megtakarítást teremt a tranzitforgalomban. Ezért nevezte az Európai Bizottság a Fehmarnbelt-alagutat kiemelt projektnek.”
A természetvédők szerint a beruházás nem felel meg az Európai Bizottság zöldtörekvéseinek sem.
„Ez nem csupán egy egyszerű közúti-vasúti projekt, mivel négy sávot biztosít a személygépkocsiknak és a teherautóknak, ami nem igazán szolgálja az európai közlekedés megváltoztatását” – magyarázta Malte Siegert, a NABU vezetője az Euronewsnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.