A Kínából importált elektromos autókra július eleji hatállyal kivetett uniós büntetővámokra válaszul jelentősen visszaesett a múlt hónapban az Európai Unió tagállamaiban forgalomba helyezett kínai villanyautók száma – derül ki a Dataforce nem teljes körű adataiból.
A számait már közlő 16 uniós tagállamban együttesen 45 százalékos csökkenést mutattak ki júniushoz képest, ám érdemes megjegyezni, hogy épp a büntetővám bevezetésére készülve az utolsó pillanatban még rengeteg kínai villanyautót vámoltattak az eredeti 10 százalékos tarifával és adtak át a kereskedőknek júniusban, amivel magasra emelték a bázist.
A júliusi visszaesés összetétele is meglehetősen vegyes volt, hiszen a BYD még így is háromszor annyi elektromos autó adott el az adatot szolgáltató 16 ország piacán, mint egy évvel korábban. Vele szemben a kínai állami SAIC-hoz tartozó MG júliusban 20 százalékos visszaesést könyvelhetett el az egy évvel korábbihoz képest, míg a Polestar eladásai 42 százalékkal csökkentek.
A BYD előretörésében szerepet játszott a németországi foci-Eb is, amelynek egyik főszponzora volt, s így a nevét és az autóit nézők millióival ismertethette meg.
A BYD európai árstratégiája egyelőre változatlan marad a vámok után is.
A cég augusztus 6-án Lengyelországban bontott zászlót, s jelezte, hogy készen áll a magasabb vámokkal együtt élni, mivel gyártást hoz Magyarországra, Szegedről vámmentesen ellátva az európai piacot.
A kínai exportőrök részéről hatalmas nyomást érezhettünk júniusban a készleteik kisöprésére – mondta a Bloombergnek Matthias Schmidt, hamburgi független autóipari elemző. A júliusi adatokból viszont hiba lenne azt a téves következtetést levonni, hogy az európai piacra szemet vető olyan gyártók, mint
gyökeresen átértékelnék exportstratégiájukat és átrajzolnák terjeszkedési terveiket. Az említett gyártók és társaik a 2019-es alaphelyzetből kiindulva folyamatosan növelték részesedésüket az európai elektromosautó-piacon, s a Dataforce adatai alapján idén júliusban már 8,5 százalékos volt a részesedésük az egy évvel korábbi 7,4 százalékkal szemben.
Bár a villanyautók még mindig csak egy kis szeletét képezik az európai újautó-forgalomnak, idővel a belső égésű autók kivonulásával dominálni fognak. De ez még nagyon messze van, és a robbanómotoros járművek forgalomba helyezési tilalmát 2035-re tevő brüsszeli tervet is könnyen – és indokoltan – módosíthatják.
Az új uniós büntetővámokat azt követően vezették be, hogy egy tavaly szeptemberben elindított uniós vizsgálat megállapította: Peking olyan mértékben támogatja a kínai elektromos autók gyártását és exportját, hogy azzal torzítja a szektorban folyó versenyt és árt az európai autóiparnak. Az esélyegyenlőség jegyében Brüsszel különböző mértékű büntetővámokkal sújtotta a kínai autógyártókat a 10 százalékos alaptarifa felett. A pluszteher
fizethet extraként. A büntetővám véglegesítése novemberben esedékes, amennyiben addig a válaszlépéseken dolgozó kínai vezetéssel nem sikerül békét kötni, megelőzendő egy mindkét fél számára áldozatokkal járó kereskedelmi háború kirobbanását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.