BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatnak a büntetővámok, visszaesett a kínai villanyautó-import – átmenetileg

A kínai elektromos autók részesedése júliusban durván csökkent az európai autóeladásokban. Ez vélhetően egyszeri kisiklás lehet, mivel a gyártók a büntetővámok júliusi bevezetését megelőzően gyorsan, még a régi vámteherrel kisöpörték európai készleteiket.

A Kínából importált elektromos autókra július eleji hatállyal kivetett uniós büntetővámokra válaszul jelentősen visszaesett a múlt hónapban az Európai Unió tagállamaiban forgalomba helyezett kínai villanyautók száma – derül ki a Dataforce nem teljes körű adataiból.

büntetővám 
China Automobile Export Growth
A büntetővámok ellenére a kínai járműszállítmányok folyamatosan érkeznek a nagy európai kikötőkbe / Fotó: AFP

A számait már közlő 16 uniós tagállamban együttesen 45 százalékos csökkenést mutattak ki júniushoz képest, ám érdemes megjegyezni, hogy épp a büntetővám bevezetésére készülve az utolsó pillanatban még rengeteg kínai villanyautót vámoltattak az eredeti 10 százalékos tarifával és adtak át a kereskedőknek júniusban, amivel magasra emelték a bázist.

Célt értek volna a büntetővámok?

A júliusi visszaesés összetétele is meglehetősen vegyes volt, hiszen a BYD még így is háromszor annyi elektromos autó adott el az adatot szolgáltató 16 ország piacán, mint egy évvel korábban. Vele szemben a kínai állami SAIC-hoz tartozó MG júliusban 20 százalékos visszaesést könyvelhetett el az egy évvel korábbihoz képest, míg a Polestar eladásai 42 százalékkal csökkentek. 

A BYD előretörésében szerepet játszott a németországi foci-Eb is, amelynek egyik főszponzora volt, s így a nevét és az autóit nézők millióival ismertethette meg.

 A BYD európai árstratégiája egyelőre változatlan marad a vámok után is. 

A cég augusztus 6-án Lengyelországban bontott zászlót, s jelezte, hogy készen áll a magasabb vámokkal együtt élni, mivel gyártást hoz Magyarországra, Szegedről vámmentesen ellátva az európai piacot.

BYD branding during the Euro 2024 Spain Albania match in Dusseldorf, Germany pm June 24.
A háttérből előretört a BYD, amelynek nevét  milliók ismerhették meg a foci-Eb szponzorásásának köszönhetően / Fotó: Lars Baron

A kínai exportőrök részéről hatalmas nyomást érezhettünk júniusban a készleteik kisöprésére – mondta a Bloombergnek Matthias Schmidt, hamburgi független autóipari elemző. A júliusi adatokból viszont hiba lenne azt a téves következtetést levonni, hogy az európai piacra szemet vető olyan gyártók, mint

  • a BYD,
  • a Chery,
  • a Nio,
  • a SAIC (MG)

gyökeresen átértékelnék exportstratégiájukat és átrajzolnák terjeszkedési terveiket. Az említett gyártók és társaik a 2019-es alaphelyzetből kiindulva folyamatosan növelték részesedésüket az európai elektromosautó-piacon, s a Dataforce adatai alapján idén júliusban már 8,5 százalékos volt a részesedésük az egy évvel korábbi 7,4 százalékkal szemben.

Bár a villanyautók még mindig csak egy kis szeletét képezik az európai újautó-forgalomnak, idővel a belső égésű autók kivonulásával dominálni fognak. De ez még nagyon messze van, és a robbanómotoros járművek forgalomba helyezési tilalmát 2035-re tevő brüsszeli tervet is könnyen – és indokoltan – módosíthatják. 

Novemberig biztosan maradnak a büntetővámok

Az új uniós büntetővámokat azt követően vezették be, hogy egy tavaly szeptemberben elindított uniós vizsgálat megállapította: Peking olyan mértékben támogatja a kínai elektromos autók gyártását és exportját, hogy azzal torzítja a szektorban folyó versenyt és árt az európai autóiparnak. Az esélyegyenlőség jegyében Brüsszel különböző mértékű büntetővámokkal sújtotta a kínai autógyártókat a 10 százalékos alaptarifa felett. A pluszteher

  • a BYD esetében 17,4 százalék,
  • a Geely 19,9 százalékot
  • az SAIC (MG) 37,6 százalékot

fizethet extraként. A büntetővám véglegesítése novemberben esedékes, amennyiben addig a válaszlépéseken dolgozó kínai vezetéssel nem sikerül békét kötni, megelőzendő egy mindkét fél számára áldozatokkal járó kereskedelmi háború kirobbanását.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.