A sörfogyasztás évek óta tartó hanyatlása a tengerentúlon az ország sörárpatermelő gazdáit is egyre inkább megviseli, akárcsak a sörfőzdéket. Mindez részben ahhoz vezet, hogy a gazdák inkább étkezési árpát vagy búzát vetnek, ám ezen termékek ára is a padlón van.
A helyzet súlyosságát jelzi, hogy az Egyesült Államokban a hetvenes évek óta nem fogyott annyira kevés sör, mint manapság, az amerikai sörfőzdék szövetségének adatai szerint. A gazdák gondjait egy darabig elkendőzték a gyárinál akár négyszer-ötször több malátát igénylő kézműves sörök, de tavaly először több kisüzemi főzde zárt be, mint ahány nyitott. Nem csoda, hogy az amerikai préri államaiban óriási árpafelesleg alakult ki.
A sörfogyasztás hanyatlása mögött számos tényező áll, kezdve az úgynevezett hard seltzerek népszerűségétől az alkoholfogyasztás általános visszaeséséig, amit részben az egyre több helyen legális kannabisz és a fiatalok körében egyre növekvő egészségtudatosság egyaránt hajt.
A gazdák gondjait az is tetézi, hogy az elmúlt évek kiváló árpatermést hoztak, tovább növelve a felesleget.
A helyzeten az sem segít, hogy az amerikai mezőgazdasági minisztérium legfrissebb adatai szerint országszerte 22 százalékkal csökkent az árpa vetésterülete, míg az Idaho után második legnagyobb árpatermelő államban, Észak-Dakotában csaknem lefeleződött, ugyanis még így is 51 százalékkal több árpa van a gazdák raktáraiban, mint egy évvel korábban.
A sörárpa vékájáért a feldolgozók a tavalyi 7 dollár körüli ár helyett már kevesebb mint 5 dollárt fizetnek.
A ludas egyértelműen a sörivás hanyatlása Frayne Olson, az Észak-dakotai Állami Egyetem közgazdásza szerint, ugyanis a termény túlnyomó többségét a malátaipar használja fel. A sörgyártók, köztük a világ legnagyobbja, az Anheuser-Busch InBev is egyre kevesebb szerződést kínál az árpatermesztő gazdáknak.
A sörgyártó egy szóvivője a Reuters kérdésére csak annyit válaszolt, hogy mint az ország legnagyobb sörfőzője és mint amerikai gyártó évi 700 millió dollárért vásárolnak a legjobb minőségű árpából, amit 700-nál több partnerüktől szereznek be, ám egyes idei szerződéseket a cég nem kommentált.
A gyümölcsös ízesítésű seltzerek vagy az előre bekevert koktélok népszerűsége azonban jelzi a fogyasztói igények változását. Bár az előbbi típusból van olyan, ami használ árpát, a kategória többségében az alkoholt vodka vagy épp tequila adja, sőt az még a vidéki kisvárosokat is kezdi meghódítani még az árpatermelő Észak-Dakotában is. Ráadásul a fiatalok közül egyre többen élnek józan életet, a Z és a millenniumi generáció tagjai körében egyre kevésbé népszerű az alkohol.
A gazdák helyzetét a magas kamatok, valamint a gyomirtók és a termelési eszközök árának emelkedése is nehezíti, míg a terményváltás más gabonák árát nyomhaja le, ha az tömegesen történik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.