BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Young,Woman,With,Purchases,And,Gadgets,Lying,On,Floor,,Top

Nem bíznak a jövőjükben, ész nélkül költekeznek a fiatalok

Az Y és Z generáció tagjai luxusra költik minden pénzüket a takarékoskodás helyett. De vannak módszerek a leszokásra.

Egyre jobban aggasztja az elemzőket a fiatalok viselkedése. Az Y és a Z generáció tagjai, vagyis az 1980 és 2009 között születettek ugyanis értelmetlen luxusra, utazásokra és márkás ruhákra verik el minden pénzüket ahelyett, hogy gondoskodnának a jövőjükről. A trendnek neve is van a közösségi médiában: „doom spending”, magyarul végzetköltekezés.

Young,Woman,With,Purchases,And,Gadgets,Lying,On,Floor,,Top
Spórolás helyett költekeznek a fiatalok / Fotó: Shutterstock

A Psychology Today szerint azért költekeznek ilyen esztelenül, hogy megnyugodjanak, mert pesszimisták a gazdasággal és a jövőjükkel kapcsolatban. A portál szerint ez azért történik, mert a fiatalok krónikusan sok idő töltenek az online térben, és úgy érzékelik, hogy folyamatosan „rossz híreket” kapnak. „Ettől úgy érzik, hogy közeleg az Armageddon” – mondta a jelenségről a CNBC-nek Ylva Baeckström, a King’s Business School pénzügyi tanszékének vezető előadója, egykori bankár.

Egészségtelen és fatalista hozzáállás

A szakértő szerint ez a gyakorlat egyszerre „egészségtelen és fatalista”, mert a fiatalok ezeket a rossz érzéseket rossz költési szokásokba ültetik át.

Az adatok alátámasztják a negatív hangulatot. A 2007-ben alapított Intuit Credit Karma ingyenes hitel- és pénzügyi menedzsment platform tavaly novemberben, több mint ezer amerikai megkérdezésével készített felmérésének eredménye szerint 96 százalékuk aggódik a gazdaság állapota miatt.

A Gallup augusztusi kutatása szerint ugyan azóta javult a helyzet, de 2021 óta csak harmadszor fordult elő, hogy a megkérdezettek egyharmada – jelenleg 31 százaléka – optimista a gazdasági kilátásokat illetően.

Nem csak az amerikaiak pesszimisták

A jelenséget nem csupán az Egyesült Államokban figyelték meg, mert az évek óta tartósan magas infláció és a politikai bizonytalanság más országokban is megnehezíti a fiatalok számára, hogy takarékoskodjanak.

Cool,Fashion,Stylish,Teen,Girl,Model,Shopper,Buyer,Wearing,Trench
A fiatalok úgy érzik, itt az Armageddon / Fotó: Shutterstock

A Survey Monkey 4342 felnőtt megkérdezésével globálisan készített felméréséből kiderült, hogy a felnőtteknek csak a 36,5 százaléka érzi úgy, hogy jobban él, mint a szülei, míg 42,8 százalékuk ezzel ellentétes véleményen van.

A jelenleg felnövő generáció az első, amelyik nagyon hosszú ideig szegényebb lesz, mint a szülei. Olyan érzésük van, hogy soha nem érhetik el majd azt, amit a szüleik

– magyarázta Baeckström, aki szerint a végzetköltekezés a kontroll illúzióját kelti egy elszabadultnak tűnő világban.

Valójában azonban pont az ellenkezője történik, az érintett fiatalok még inkább elveszítik a jövőjük irányítását az esztelen költekezéssel.

Elterjedt jelenség a Szilícium-völgyben

Daivik Goel 25 éves startup-alapító maga is végzetköltekező volt, részben a munkájával való elégedetlenség, részben a kortársak nyomása miatt, és szerinte a szokás igen elterjedt a Szilícium-völgyben.

Az ott élő és dolgozó fiatalok rengeteget költenek márkás ruhákra, a legújabb technológiai kütyükre, akár két-három vadonatúj autót is vesznek, mert tudják, hogy

nagyon sokáig nem engedhetik meg maguknak egy ingatlan megvásárlását.

Young,Woman,Order,Or,Purchase,Product,On,Internet,Using,Laptop
A szakértő szerint segít a megfontolt vásárlásban, ha boltba megyünk online beszerzés helyett / Fotó: Shutterstock

San Francisco a legdrágább városok közé tartozik az Egyesült Államokban, 2023-ban az eladásra kínált ingatlanok 62 százalékáért kértek több mint egymillió dollárt.

Van megoldás

Természetesen le lehet szokni a végzetköltekezésről, Goelnek azzal sikerült, hogy megalapította a saját cégét és elkezdte élvezni a munkáját. Baeckström szerint az is segít a „gyógyulásban”, ha az ember megérti a saját pénzhez való viszonyát, megtanul bánni vele.

Samantha Rosenberg, a Belong vagyonépítő platform társalapítója és pénzügyi igazgatója szerint az is hasznos, ha az ember nem az interneten, hanem személyesen, boltban vásárol.

Az olyan plusz döntési pontok, mint az üzlet kiválasztása, az odautazás, a tárgy hús-vér értékelése, majd a sorban állás, segítenek lelassítani és kritikusabban átgondolni a vásárlást

– mondta, ahogyan a mobilbanki értesítések beállítása is okoz „egy extra csipetnyi fájdalmat”, amikor látja az ember látja a tranzakciók engedélyezését.

Rosenberg szerint jó ötlet visszatérni a készpénzfizetéshez is, ami szintén „fájdalmasabb”, mint az applikációs, így nagyobb megfontolásra késztethet.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.