BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
05 September 2024, Saxony, Zwickau: Employees leave the Volkswagen plant in Zwickau after a works meeting. Europe's largest car manufacturer had announced that, in view of the worsening situation, it would once again tighten its austerity measures at the core VW brand. Plant closures in Germany and compulsory redundancies are no longer ruled out. Photo: Hendrik Schmidt/dpa (Photo by HENDRIK SCHMIDT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Nagy bajban van a német ipar, főleg az autógyártás szenved – ez Magyarországot is hátráltatja

A német ipar gyengélkedik, mivel a termelés megdrágulása a versenyképesség elvesztésével járt együtt. Az energiaválságtól nem szenvedő ázsiai riválisok sorra szorítják ki a német beszállítókat, miközben az autóipart az elektromos átállás gyengíti. Németország az első számú kereskedelmi partnerünk, így a gyengélkedő német ipar a magyar gazdaságot is hátráltathatja.

Németország megsínylette az elmúlt két évet, és a gazdasága idén is szenved: az ipari termelés júliusban éves szinten 5,3 százalékkal, havi összevetésben 2,4 százalékkal zsugorodott. Németországban a vállalatok idén sorra jelentik be a leépítéseket és a gyárbezárásokat.

05 September 2024, Saxony, Zwickau: Employees leave the Volkswagen plant in Zwickau after a works meeting. Europe's largest car manufacturer had announced that, in view of the worsening situation, it would once again tighten its austerity measures at the core VW brand. Plant closures in Germany and compulsory redundancies are no longer ruled out. Photo: Hendrik Schmidt/dpa (Photo by HENDRIK SCHMIDT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A német autóipar büszkesége megszenvedte az elektromos átállást / Fotó: AFP

A világ egyik legnagyobb járműipari beszállítójának számító ZF július végén közölte, hogy 14 ezer munkahelyet szüntet meg Németországban, mivel gyengélkedik az autóipar. A Bosch teret vesztett a versenyképesebb kínai riválisokkal szemben, emiatt a cég 2026 végéig 1200 munkavállalójától válik meg.

A Thyssenkrupp acélipari óriás szintén csökkenti a termelési kapacitását, továbbá több ezer dolgozóját tervezi kirúgni. A világ egyik legnagyobb vegyipari társasága, az 1865-ben alapított BASF a teljes gyártást áthelyezi Kínába. Az energiaintenzív ágazatban működő vállalat arra hivatkozva hozta meg döntését, hogy a 

háborút követően túlságosan megdrágult a termelés Németországban.

A legnagyobb hírveréssel a Volkswagen (VW) bejelentése járt: az ikonikus autógyártó közölte, hogy a költségcsökkentés jegyében németországi üzemeket is bezárhat, pedig a 87 éves történelemmel büszkélkedő cég korábban egyetlen gyárat sem zárt be a saját országában. A Volkswagen csoport tavaly nagyjából 9 millió járművet gyártott, miközben a teljes kapacitása 14 millió.

Ez pedig értelemszerűen költségcsökkentésre kényszeríti a vállalatot. Érdemes megemlíteni, hogy a német feldolgozóipar a megrendelések hiányától szenved, és már tavaly is 70 százalékos kapacitással működött, az adatok alapján pedig idén sem várható a termelés felfutása.

Miért gyengélkedik a német ipar?

Mindez azzal magyarázható, hogy a német gazdaság elvesztette versenyképességét: az olcsó orosz energiahordozókra és a fejlett német technológiára épülő modell Európa legerősebb gazdaságává tette Németországot, azonban az orosz–ukrán háború kitörése és a konfliktus miatt bevezetett szankciók következtében mindez megszűnt.

A termelés megdrágulása a versenyképesség elvesztésével járt együtt, így az ázsiai riválisok a versenyképesebb áraikkal kiszorítják a német vállalatokat a beszállítói pozíciókból. Az Európát sújtó energiaválságból semmit nem éreztek a Távol-Keleten, az ázsiai cégek pedig kihasználják a helyzeti előnyüket.

A Volkswagennél fontos hangsúlyozni, hogy az elektromos járművek iránti kereslet visszaesése tovább szaporítja az autógyártók nehézségeit. Ennek két fő oka az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya. Az e-autózás elterjedését tovább akadályozza, hogy a kormány tavaly decemberben

kivezette a villanyautók állami támogatását. 

A Volkswagen olyannyira belebetegedett az elektromos átállásba, hogy az hasznot már alig hoz, a vállalatot a luxus- és a prémiumkategóriás márkák tartják a víz fölött. A Morgan Stanley elemzői pedig arra figyelmeztettek, hogy az olcsóbb kínai járművek Európán kívül tartására tett kísérletek magasan tartják az árakat, így a fogyasztók még inkább kerülik az e-autókat.

Magyar szempontból sem lényegtelen

A magas energiaárak és a gyenge külföldi kereslet miatt tavaly Németország recesszióba süllyedt az év egészét nézve, a bruttó hazai termék (GDP) 0,3 százalékkal zsugorodott. A GDP az előző év azonos időszakához képest 0,2 százalékkal csökkent az idei első negyedévben, míg a második negyedévben nulla százalékkal stagnált. 

Az sem ad okot örömre, hogy a kiskereskedelmi forgalom gyengén alakul, éves összevetésben 0,6 százalékkal, míg havi szinten 1,2 százalékkal esett vissza áprilisban. Az előbbi esetében 2022. május óta néhány hónap kivételével folyamatos volt a mutató visszaesése. 

A német gyengélkedés Magyarország szempontjából is kedvezőtlen hír, mivel Németország az első számú kereskedelmi partnerünk, tehát a gyengélkedő német ipar a magyar gazdaságot is hátráltathatja.

Tagadja a vádakat a dízelbotrány miatt bíróság elé citált volt Volkswagen-vezér

Tagadta az ellene felhozott vádakat a korábban a Volkswagen vezérigazgatójaként tevékenykedő Martin Winterkorn az ellene a dízelbotrány miatt folyó bírósági tárgyalás első napján. A cég több felső vezetőjét már korábban elítélték.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.