Az amerikai amerikaifutball-ligában (NFL) szereplő 32 csapat átlagos értéke 6,5 milliárd dollár, a tulajdonosoknak azonban nem ezért bődületesen jó üzlet az Egyesült Államok legnépszerűbb sportjába fektetni. Többet számít, hogy a nyereségük mellett eltörpül az az összeg, amelyet ugyanannyi idő alatt a tőzsdén kerestek volna.
Vegyük például a Houston Texanst, amely a 11. helyen áll a CNBC klubértéklistáján átlag alatti, 6,35 milliárd dollárral. (Egy dollár 354,5 forint.) 1999-ben, amikor utoljára bővítették az NFL-t, a néha Robert McNair
600 millió dollárért vette meg a klubot, amely ma tízszer annyit ér.
McNair csak harmadennyit keresett volna, ha a pénzét azóta az S&P 500-ban fialtatja.
Ez igazán nem rossz profit egy olyan klub esetében, amely 22 szezon alatt 152 meccset nyert, 202-t elveszített, és sosem jutott be a Super Bowlba.
A portál összeállítása szerint a legutóbbi tíz eladott NFL-csapat közül hét az azóta eltelt időszakban százalékos nyereségben kifejezve felülmúlta az S&P 500-at.
A kivételek közé tartozik a Washington Commanders és a Denver Broncos – a lista 13. és 14. helyezettje –, amelyek alulteljesítik a szélesebb piaci nyereséget, de az elmúlt két évben el is adták mindkettőt. A 8. helyen szereplő Miami Dolphins biztosította profit szintén elmarad az S&P-étől, de legutóbb 2009-ben adták el, amikor a tőzsde a 2007–2008-as pénzügyi válság során elszenvedett vereséget követően a mélypontról jött fel.
A kiváló megtérülés magyarázza, miért várják izgatottan az intézményi befektetők, hogy végre tulajdonrészt szerezzenek a klubokban, amire végre lehetőség van.
A futballcsapatok értéke nagyrészt a liga hatalmas és egyre növekvő médiaszerződéseinek köszönhetően emelkedett ilyen hihetetlen mértékben.
Az NFL tavaly életbe lépett televíziós megállapodásai a Comcasttel, a Disney-vel, a Paramounttal és a Foxszal átlagosan évi 9,2 milliárd dollárt hoznak a konyhára, 85 százalékkal többet, mint a korábbiak.
Ha hozzávesszük a YouTube-bal a vasárnapi streamingre és az Amazon Prime-mal a csütörtök esti meccsre kötött szerződéseket is, akkor kiderül, hogy a liga 2032-ig évente átlagosan 12,4 milliárd dollárt kap – ez majdnem kétszerese az előző médiajogi ciklusban beszedett évi 6,48 milliárd dollárnak.
Az NFL mindezeken felül nagy pénzekért ad el csomagban is streamingjogokat,
a tavalyi szezonban például 110 millió dollárért a rájátszás Wild Card körének kizárólagos közvetítési jogait a Comcast Peacocknak.
A most kezdődő szezonra három exkluzív streamingcsomagot adott el: két karácsonyi meccset a Netflixnek 150 millió dollárért; egy Wild Card-meccset az Amazon Prime-nak 120 millió dollárért és egy nemzetközi alapszakaszmeccset a Peacocknak 80 millió dollárért – tudta meg jól értesült forrásokból a CNBC.
Ezzel még nincs is vége, mert az NFL körülbelül 200 millió dollárt kaphat a bároktól és éttermektől a vasárnapi meccsek vetítésének jogáért. A csapatok az összes médiajogdíjból 357 millió dollárt kapnak az idén, szemben a 2023-as 325 millió dollárral, ebből az összegből ugyanis mindegyik egyenlően részesül, ahogyan a ligaszintű szponzorációs és licencszerződésekből származó bevételekből is.
2023-ban az NFL 20,47 milliárd dolláros bevételének 67 százalékát,
13,68 milliárd dollárt egyenlően osztottak meg a klubok között.
Ennek ellenére hatalmas különbségek vannak a csapatok értékében: a legtöbbet, 11 milliárd dollárt a Dallas Cowboys éri, a legkevesebbet, 5,25 milliárd dollárt a Cincinatti Bengals.
A különbséget nagyrészt a stadion magyarázza, a klubok ugyanis nem osztoznak a luxusbokszokból, a helyi éttermekből, ajándékboltokból, saját szponzorációkból és egyéb rendezvényekből, például koncertekből származó bevételen.
Taylor Swift tavaly nagy sikerű Eras Tourja során fellépett a Los Angeles-i, a Tampa Bay-i, a New England-i és a philadelphiai NFL-stadionban, ami nettó négymillió bevételt hozott a kluboknak.
A Miami Dolphins több mint 30 millió dollárt keresett az előző szezonban azzal, hogy otthont adott főiskolai amerikafutball-, gurulósfoci- és teniszmérkőzéseknek, koncerteknek, fesztiváloknak – és ezt az összeget az idén megduplázhatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.