BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
KANSAS CITY, MISSOURI - SEPTEMBER 05: General view of action between the Kansas City Chiefs and the Baltimore Ravens during the third quarter at GEHA Field at Arrowhead Stadium on September 05, 2024 in Kansas City, Missouri. (Photo by Christian Petersen/Getty Images)

Jó üzlet az amerikai futball – íme, mennyit érnek a csapatok

Az amerikaifutball-klubok tulajdonosai többszörösét keresik az NFL-csapatokkal, mint a tőzsdén. A Houston Texans például ma tízszer annyit ér, mint 1999-ben, de nem ez volt az egyetlen bombaüzlet. Hatalmas különbségek vannak a csapatok értékében: a legtöbbet, 11 milliárd dollárt a Dallas Cowboys éri, a legkevesebbet, 5,25 milliárd dollárt a Cincinatti Bengals.

Az amerikai amerikaifutball-ligában (NFL) szereplő 32 csapat átlagos értéke 6,5 milliárd dollár, a tulajdonosoknak azonban nem ezért bődületesen jó üzlet az Egyesült Államok legnépszerűbb sportjába fektetni. Többet számít, hogy a nyereségük mellett eltörpül az az összeg, amelyet ugyanannyi idő alatt a tőzsdén kerestek volna.

KANSAS CITY, MISSOURI - SEPTEMBER 05: General view of action between the Kansas City Chiefs and the Baltimore Ravens during the third quarter at GEHA Field at Arrowhead Stadium on September 05, 2024 in Kansas City, Missouri. (Photo by Christian Petersen/Getty Images)
Egy NFL-csapattal jobban lehet keresni, mint a tőzsdén / Fotó:  Christian Petersen / Getty Images

Vegyük például a Houston Texanst, amely a 11. helyen áll a CNBC klubértéklistáján átlag alatti, 6,35 milliárd dollárral. (Egy dollár 354,5 forint.) 1999-ben, amikor utoljára bővítették az NFL-t, a néha Robert McNair 

600 millió dollárért vette meg a klubot, amely ma tízszer annyit ér.

McNair csak harmadennyit keresett volna, ha a pénzét azóta az S&P 500-ban fialtatja.

Ez igazán nem rossz profit egy olyan klub esetében, amely 22 szezon alatt 152 meccset nyert, 202-t elveszített, és sosem jutott be a Super Bowlba.

Nem a Texans az egyetlen bombaüzlet

A portál összeállítása szerint a legutóbbi tíz eladott NFL-csapat közül hét az azóta eltelt időszakban százalékos nyereségben kifejezve felülmúlta az S&P 500-at.

A kivételek közé tartozik a Washington Commanders és a Denver Broncos – a lista 13. és 14. helyezettje –, amelyek alulteljesítik a szélesebb piaci nyereséget, de az elmúlt két évben el is adták mindkettőt. A 8. helyen szereplő Miami Dolphins biztosította profit szintén elmarad az S&P-étől, de legutóbb 2009-ben adták el, amikor a tőzsde a 2007–2008-as pénzügyi válság során elszenvedett vereséget követően a mélypontról jött fel.

MUSKEGO, WISCONSIN - NOVEMBER 06: Republican gubernatorial candidate Tim Michels greets patrons gathered at Pop's Pub to watch the Green Bay Packers football game on November 6, 2022 in Muskego, Wisconsin. Michels is in a close race with incumbent Democrat Gov. Tony Evers ahead of Tuesday's general election.  (Photo by Scott Olson/Getty Images)
A legtöbb pénzt a közvetítési díjak hozzák az NFL-nek / Fotó: Scott Olson / Getty Images

A kiváló megtérülés magyarázza, miért várják izgatottan az intézményi befektetők, hogy végre tulajdonrészt szerezzenek a klubokban, amire végre lehetőség van.

A közvetítés hozza a nagy pénzt

A futballcsapatok értéke nagyrészt a liga hatalmas és egyre növekvő médiaszerződéseinek köszönhetően emelkedett ilyen hihetetlen mértékben.

Az NFL tavaly életbe lépett televíziós megállapodásai a Comcasttel, a Disney-vel, a Paramounttal és a Foxszal átlagosan évi 9,2 milliárd dollárt hoznak a konyhára, 85 százalékkal többet, mint a korábbiak.

Ha hozzávesszük a YouTube-bal a vasárnapi streamingre és az Amazon Prime-mal a csütörtök esti meccsre kötött szerződéseket is, akkor kiderül, hogy a liga 2032-ig évente átlagosan 12,4 milliárd dollárt kap – ez majdnem kétszerese az előző médiajogi ciklusban beszedett évi 6,48 milliárd dollárnak.

Az NFL mindezeken felül nagy pénzekért ad el csomagban is streamingjogokat,

a tavalyi szezonban például 110 millió dollárért a rájátszás Wild Card körének kizárólagos közvetítési jogait a Comcast Peacocknak.

Fizetnek a sportbárok és éttermek is

A most kezdődő szezonra három exkluzív streamingcsomagot adott el: két karácsonyi meccset a Netflixnek 150 millió dollárért; egy Wild Card-meccset az Amazon Prime-nak 120 millió dollárért és egy nemzetközi alapszakaszmeccset a Peacocknak 80 millió dollárért – tudta meg jól értesült forrásokból a CNBC.

HOUSTON, TEXAS - APRIL 23: Houston Texans fans flock to the Texans team store to pick up newly-released merchandise son Tuesday, April 23, 2024 in Houston. The Texans officially release four new uniforms during a party Tuesday. (Brett Coomer/Houston Chronicle via Getty Images)
Az ajándékboltok bevétele a klubé / Fotó: Brett Coomer / Getty Images

Ezzel még nincs is vége, mert az NFL körülbelül 200 millió dollárt kaphat a bároktól és éttermektől a vasárnapi meccsek vetítésének jogáért. A csapatok az összes médiajogdíjból 357 millió dollárt kapnak az idén, szemben a 2023-as 325 millió dollárral, ebből az összegből ugyanis mindegyik egyenlően részesül, ahogyan a ligaszintű szponzorációs és licencszerződésekből származó bevételekből is.
2023-ban az NFL 20,47 milliárd dolláros bevételének 67 százalékát, 

13,68 milliárd dollárt egyenlően osztottak meg a klubok között.

A különbség: a stadion

Ennek ellenére hatalmas különbségek vannak a csapatok értékében: a legtöbbet, 11 milliárd dollárt a Dallas Cowboys éri, a legkevesebbet, 5,25 milliárd dollárt a Cincinatti Bengals.

A különbséget nagyrészt a stadion magyarázza, a klubok ugyanis nem osztoznak a luxusbokszokból, a helyi éttermekből, ajándékboltokból, saját szponzorációkból és egyéb rendezvényekből, például koncertekből származó bevételen.

Taylor Swift performs onstage during the Reputation Stadium Tour at NRG Stadium on September 29, 2018 in Houston, Texas. (Photo by SUZANNE CORDEIRO / AFP)
Taylor Swift milliókat hozott a stadionoknak, ahol fellépett / Fotó: SUZANNE CORDEIRO / AFP

Taylor Swift tavaly nagy sikerű Eras Tourja során fellépett a Los Angeles-i, a Tampa Bay-i, a New England-i és a philadelphiai NFL-stadionban, ami nettó négymillió bevételt hozott a kluboknak.

A Miami Dolphins több mint 30 millió dollárt keresett az előző szezonban azzal, hogy otthont adott főiskolai amerikafutball-, gurulósfoci- és teniszmérkőzéseknek, koncerteknek, fesztiváloknak – és ezt az összeget az idén megduplázhatják.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.