Nem telik el szezon, hogy ne lenne heves tiltakozás a népszerű turisztikai célpontokon a tömegturizmus ellen. A helyieket zavarja a zaj, a tömeg, de még inkább, hogy az ingatlanok ára az egekbe ér, minden jóval drágább lesz a világ kedvenc helyein. S hogy mi éppen a kedvenc, az a pillanat műve, egy jó videó tömegeket fog addig ismeretlen helyekre terelni.
„Nem a turisták számával van a baj, hanem a rossz menedzsmenttel – mondta Randy Durband, a Global Sustainable Tourism Council vezérigazgatója a CNBC-nek adott interjúban. – A változás elkezdődött, de még gyerekcipőben jár – tette hozzá. – A kormányoknak meg kell érteniük, hogy a turizmus olyan ágazat, amely irányítást igényel. Ugyanis vannak már módszerek az irányításra, a kapacitás bővítésére, a turisták befolyásolására.” Több olyan példát is említett, ahol már jól csinálják mindezt, ezek jellemzően nemzeti parkok, természetvédelmi területek.
A szakértő azt mondta, a kínaiak a mesterei a kapacitás növelésének és a turisták megfelelő áramoltatásának. Példaként a kínai Lesan városának kiemelt látványosságát, a gigantikus Buddha-szobrot emlegette. Mindenki a Buddha miatt megy a városba, de a helyi vezetés további attrakciókat épített ki a környéken, ami szétszórja a látogatókat. A kínaiak létrehoztak egy vezérlőközpontot is videóképernyőkkel, ahol követni tudják a látogatók mozgását. A szakértő szerint itt kell keresni a megoldást. Azt mondja, hogy a világ számos ikonikus kulturális örökségi helyszínén – ahol a túlzsúfoltság problémát okoz – jól jönne a kiegészítő, ideális esetben előzetes megtekintésre szánt egyéb látnivaló. Ahol eltöltik várakozás közben az időt a turisták anélkül, hogy azt éreznék, rabolja az idejüket a belépésre várakozás. De szerinte minden népszerű webhelynek szüksége lenne a látogatókat nyomon követő technológiára.
Ha nem irányítják a turisták áramlását, az megterhelheti az infrastruktúrát, károsíthatja a természeti és kulturális látnivalókat, és frusztrálhatja a helyieket és a látogatókat.
Napjaink techkompatibilis utazási környezete súlyosbíthatja ezt a problémát: egy jól sikerült fotó vírusszerű terjedése a közösségi médiában pillanatok alatt népszerűvé tehet egy addig kevéssé ismert attrakciót.
A turizmus visszaszorítása helyett a látogatók koncentrációjának szabályozását kellene elérni. Az olyan turisztikai fellegvárak, mint a Disney World már évek óta alkalmazza ezt, és ma már egyes helyi önkormányzatok is tanultak ebből.
Elmondta, hogy egy kis francia falu, Saint-Guilhem-le-Désert megváltoztatta az utazók áramlását, miután valaki szívrohamot kapott és meghalt, mert a forgalom megakadályozta, hogy a mentők segítséget nyújtsanak. Azóta csak a lakosok hajthatnak be a faluba, a látogatókat arra kérik, hogy hétvégén és nyáron a falun kívül, kijelölt helyen parkoljanak, majd kerékpárral, gyalog vagy elektromos busszal érjék el a falut.
A szakértő szerint ez a stratégia akár egy olyan városban is működhet, mint Barcelona, amely évente mintegy 17 millió látogatót fogad, és a helyieknek már kezd elegük lenni az irdatlan tömegből. Durband szerint Barcelonában különösen nehéz lesz a látogatók áramlásának kezelése, mert – más nagyvárosokkal ellentétben – a látogatók általában ugyanazokon a területeken gyűlnek össze, amelyeket a lakosok kedvelnek, ez pedig növeli a súrlódást a két csoport között. De ez nem megoldhatatlan probléma. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a kereslet nem fog csökkenni, utalva a bolygón élő 8 milliárd emberre és az ázsiai és csendes-óceáni térség növekvő középosztályára. Azzal zárta az interjút, hogy a turisták eloszlatását célzó menedzsmenteszközöknek drámaian javulniuk kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.