BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Boeing CEO David Calhoun Announces He's Stepping Down At End Of Year
ARLINGTON, VIRGINIA - MARCH 25:  The exterior of the Boeing Company headquarters is seen on March 25, 2024 in Arlington, Virginia. Boeing CEO Dave Calhoun announced he intends to leave the company by the end of the year in the wake of ongoing safety concerns with the company's jetliners. Boeing’s chairman Larry Kellner and the head of the commercial airplane unit, Stan Deal, are also exiting.  (Photo by Kevin Dietsch/Getty Images) Boeing

Fokozódnak a Boeing gondjai, a légitársaságoknak kezd elegük lenni a csúszásokból

Folyamatosan nőnek a több mint egy hónapja tartó sztrájk veszteségei. A Boeing felemészti a készpénzét, van, aki már a csődöt sem zárja ki.

A Boeingnek egy friss elemzés szerint eddig majdnem ötmilliárd dollárjába került az egy hónapja tartó sztrájk, de az amerikai repülőgépgyártó problémái még messze nem értek véget, elveszítheti a megrendelői egy részét is. Az Anderson Economic Group jelentése szerint a veszteségek döntő részét, 3,7 milliárd dollárt a Boeing alkalmazottai és részvényesei szenvedték el. (Egy dollár 366,9 forint.) Egyetlen repülőgép sem készült el a cég Washington állambeli, everetti gyárában, amióta 33 ezer alkalmazott letette a munkát.

Boeing
Egyetlen gép sem készült a Boeing gyárában, mióta több mint egy hónapja elkezdődött a sztrájk / Fotó: Yehyun Kim / AFP

„A beszállítók, a Seattle környéki vállalkozások és a Boeing ügyfelei fizetik meg a kár egy részét” – nyilatkozta az elemzésről Patrick Anderson, az Anderson Economic Group vezérigazgatója a CNN amerikai hírtelevíziónak, hangsúlyozva, hogy a kiesett összeg hétről hétre nő.

A Boeing beszállítóinak veszteségei az első négy hétben összesen 900 millió dollárt tettek ki, míg a cég sztrájk által érintett, nem seattle-i dolgozóié 102 millió dollárt. A Boeing ügyfeleinek, a légitársaságoknak a vesztesége eddig 285 millió dollár világszerte.

Folyamatosan nőnek a költségek

„A Boeing és részvényesei számára a költségek egyre nőnek, mivel a vállalat felemészti a készpénzét, és lehet, hogy kölcsönt kell felvennie, vagy részvényeket kell kibocsátania, hogy a sztrájk és az esetlegesen nehéz fellendülés alatt is fenn tudja tartani a működését” – figyelmeztetett Anderson.

A vállalat részvényeinek értéke 1,3 százalékkal, 148,99 dollárra csökkent hétfőn, miután bejelentették az 777X utasszállító repülőgép újabb késését és a 767-es teherszállító repülőgép gyártásának befejezését, valamint azt, hogy a következő hónapokban elbocsátják az alkalmazottak 10 százalékát, mintegy 17 ezer embert.

Boeing CEO David Calhoun Announces He's Stepping Down At End Of Year
ARLINGTON, VIRGINIA - MARCH 25:  The exterior of the Boeing Company headquarters is seen on March 25, 2024 in Arlington, Virginia. Boeing CEO Dave Calhoun announced he intends to leave the company by the end of the year in the wake of ongoing safety concerns with the company's jetliners. Boeing’s chairman Larry Kellner and the head of the commercial airplane unit, Stan Deal, are also exiting.  (Photo by Kevin Dietsch/Getty Images) Boeing
A Boeing megválik a munkaerő tíz százalékától / Fotó: Kevin Dietsch / Getty Images

Az érintettek első köre november 15-én megkapja a felmondólevelét, amely hatvannapos felmondási időt tartalmaz, a jelenleg sztrájkoló munkásokat azonban a leépítés egyelőre nem érinti.

A legjobbakat akarják megtartani

A Boeing nem fogja önkéntes felmondásra biztatni az alkalmazottakat, hogy korlátozza a végkielégítések összegét, és elkerülje a szakképzett dolgozók elvándorlását, akikre azonnal lecsapnának a riválisok – tudta meg a Reuters jól értesült forrásokból.

A trükk az, hogy ne azt a tíz százalékot veszítsék el, amelyet meg akarnak tartani, ami a szokásosnál is fontosabb a koronavírus-járvány utáni szakemberhiányos környezetben

– mondta a hírügynökségnek Nick Cunningham, az Agency Partners elemzője.

A Boeing ugyanis dolgozókat vett fel, hogy felkészüljön a magasabb termelési rátára, amely nem valósult meg, mivel a szabályozó hatóságok korlátozták a termelést, miután januárban kiesett az Alaska Airlines egyik repülőgépének ajtaja.

A Boeing aircraft operated by Russian flag carrier Aeroflot flies near the landmark Burj Khalifa skyscraper, the world’s tallest building, above the Dubai skyline on February 13, 2024. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP) Boeing
A légitársaságok lezdik elveszíteni a türelmüket a Boeing miatt / Fotó: AFP

Az amerikai kormány próbál közvetíteni legalább a sztrájk lezárásában, Julie Lu ügyvezető munkaügyi miniszter kedden utazik Seattle-be, hogy felmérje a helyzetet, és segítsen megoldást találni a szakszervezet és a Boeing közötti patthelyzetre. A szakszervezet négy év alatt 40 százalékos béremelést akar.

Riadókészültségben a légitársaságok

A 777X leszállításainak további késésére nagyrészt már számítottak az ágazatban, de így is lesznek következményei, és ezt világossá is tette Tim Clark, az Emirates légitársaság elnöke, akinek 150 repülőgépre szóló első megrendelése több mint egy évtizeddel ezelőtt hozzájárult a világ legnagyobb két hajtóműves repülőgépének bevezetéséhez.

„A következő hónapokban komoly beszélgetést fogunk folytatni velük. Nem látom, hogyan tud a Boeing megbízható előrejelzéseket adni a szállítási határidőkre vonatkozóan” – tudatta közleményében.

Aircraft Taking Off
An Emirates Airways Boeing 777-21H(LR) is taking off from Barcelona Airport in Barcelona, Spain, on February 23, 2024. (Photo by Urbanandsport/NurPhoto) (Photo by Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP) Boeing
Az Emirates elnöke szerint nem kizárt a Boeing csődje / Fotó: AFP

Clark kimondta azt, amit néhány iparági vezető az elmúlt hetekben még csak bizalmasan suttogott, vagyis

a kételyeket, hogy a Boeing képes lesz-e kezelni eddigi legsúlyosabb válságát.

„Hacsak a vállalat nem képes forrásokat szerezni részvénykibocsátás révén, akkor úgy látom, küszöbön áll a leminősítés, és csőd fenyeget” – nyilatkozta Clark az Air Current című repülésipari kiadványnak.

Pénzt kell bevonni az év végéig

A pénteki bejelentésekből kiderült, hogy a Boeing valamivel több, mint bruttó tízmilliárd dollár készpénzzel rendelkezik, ami az elemzők szerint enyhíti a rövid távú nyomást, ugyanakkor a vállalatnak még mindig szüksége van pénzbevonásra az év végéig.

A legtöbb elemző arra számít, hogy a Boeing akár 15 milliárd dollárt is felvehet részvénykibocsátás útján. A nagy légitársaságok azonban egyre jobban aggódnak, mivel közülük sokan több milliárd dollárnyi előleget fizettek már ki a repülőgépgyártónak, és ezt a kitettséget néhányan már most is korlátozni szeretnék a késések miatt.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.