A Boeingnek egy friss elemzés szerint eddig majdnem ötmilliárd dollárjába került az egy hónapja tartó sztrájk, de az amerikai repülőgépgyártó problémái még messze nem értek véget, elveszítheti a megrendelői egy részét is. Az Anderson Economic Group jelentése szerint a veszteségek döntő részét, 3,7 milliárd dollárt a Boeing alkalmazottai és részvényesei szenvedték el. (Egy dollár 366,9 forint.) Egyetlen repülőgép sem készült el a cég Washington állambeli, everetti gyárában, amióta 33 ezer alkalmazott letette a munkát.
„A beszállítók, a Seattle környéki vállalkozások és a Boeing ügyfelei fizetik meg a kár egy részét” – nyilatkozta az elemzésről Patrick Anderson, az Anderson Economic Group vezérigazgatója a CNN amerikai hírtelevíziónak, hangsúlyozva, hogy a kiesett összeg hétről hétre nő.
A Boeing beszállítóinak veszteségei az első négy hétben összesen 900 millió dollárt tettek ki, míg a cég sztrájk által érintett, nem seattle-i dolgozóié 102 millió dollárt. A Boeing ügyfeleinek, a légitársaságoknak a vesztesége eddig 285 millió dollár világszerte.
„A Boeing és részvényesei számára a költségek egyre nőnek, mivel a vállalat felemészti a készpénzét, és lehet, hogy kölcsönt kell felvennie, vagy részvényeket kell kibocsátania, hogy a sztrájk és az esetlegesen nehéz fellendülés alatt is fenn tudja tartani a működését” – figyelmeztetett Anderson.
A vállalat részvényeinek értéke 1,3 százalékkal, 148,99 dollárra csökkent hétfőn, miután bejelentették az 777X utasszállító repülőgép újabb késését és a 767-es teherszállító repülőgép gyártásának befejezését, valamint azt, hogy a következő hónapokban elbocsátják az alkalmazottak 10 százalékát, mintegy 17 ezer embert.
Az érintettek első köre november 15-én megkapja a felmondólevelét, amely hatvannapos felmondási időt tartalmaz, a jelenleg sztrájkoló munkásokat azonban a leépítés egyelőre nem érinti.
A Boeing nem fogja önkéntes felmondásra biztatni az alkalmazottakat, hogy korlátozza a végkielégítések összegét, és elkerülje a szakképzett dolgozók elvándorlását, akikre azonnal lecsapnának a riválisok – tudta meg a Reuters jól értesült forrásokból.
A trükk az, hogy ne azt a tíz százalékot veszítsék el, amelyet meg akarnak tartani, ami a szokásosnál is fontosabb a koronavírus-járvány utáni szakemberhiányos környezetben
– mondta a hírügynökségnek Nick Cunningham, az Agency Partners elemzője.
A Boeing ugyanis dolgozókat vett fel, hogy felkészüljön a magasabb termelési rátára, amely nem valósult meg, mivel a szabályozó hatóságok korlátozták a termelést, miután januárban kiesett az Alaska Airlines egyik repülőgépének ajtaja.
Az amerikai kormány próbál közvetíteni legalább a sztrájk lezárásában, Julie Lu ügyvezető munkaügyi miniszter kedden utazik Seattle-be, hogy felmérje a helyzetet, és segítsen megoldást találni a szakszervezet és a Boeing közötti patthelyzetre. A szakszervezet négy év alatt 40 százalékos béremelést akar.
A 777X leszállításainak további késésére nagyrészt már számítottak az ágazatban, de így is lesznek következményei, és ezt világossá is tette Tim Clark, az Emirates légitársaság elnöke, akinek 150 repülőgépre szóló első megrendelése több mint egy évtizeddel ezelőtt hozzájárult a világ legnagyobb két hajtóműves repülőgépének bevezetéséhez.
„A következő hónapokban komoly beszélgetést fogunk folytatni velük. Nem látom, hogyan tud a Boeing megbízható előrejelzéseket adni a szállítási határidőkre vonatkozóan” – tudatta közleményében.
Clark kimondta azt, amit néhány iparági vezető az elmúlt hetekben még csak bizalmasan suttogott, vagyis
a kételyeket, hogy a Boeing képes lesz-e kezelni eddigi legsúlyosabb válságát.
„Hacsak a vállalat nem képes forrásokat szerezni részvénykibocsátás révén, akkor úgy látom, küszöbön áll a leminősítés, és csőd fenyeget” – nyilatkozta Clark az Air Current című repülésipari kiadványnak.
A pénteki bejelentésekből kiderült, hogy a Boeing valamivel több, mint bruttó tízmilliárd dollár készpénzzel rendelkezik, ami az elemzők szerint enyhíti a rövid távú nyomást, ugyanakkor a vállalatnak még mindig szüksége van pénzbevonásra az év végéig.
A legtöbb elemző arra számít, hogy a Boeing akár 15 milliárd dollárt is felvehet részvénykibocsátás útján. A nagy légitársaságok azonban egyre jobban aggódnak, mivel közülük sokan több milliárd dollárnyi előleget fizettek már ki a repülőgépgyártónak, és ezt a kitettséget néhányan már most is korlátozni szeretnék a késések miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.