Az Európai Számvevőszék arra a következtetésre jutottak, hogy az Unió 2023. évi pénzügyi évre vonatkozó beszámolója megbízható és valós képet ad, továbbá a bevételi tranzakciók hibamentesnek tekinthetők. Ugyanakkor az intézmény megállapította, hogy a hibaszint 5,6 százalékra nőtt a 2022-es 4,2 százalékról, a 2021-es 3 százalék után, az uniós költségvetés 191,2 milliárd eurós kiadásai tekintetében – derül ki a a Számvevőszék közleményéből.
Emellett a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF), a világjárvány utáni helyreállítást célzó uniós gazdaságélénkítő csomag (NextGenerationEU, NGEU) fő pillére keretében elköltött 48 milliárd euró kapcsán is tártak fel szabálytalanságokat. A számvevők a tagállami kontrollrendszerek hiányosságai mellett olyan kifizetéseket is találtak, amelyek nem feleltek meg maradéktalanul a feltételeknek.
A 2021–2027-es pénzügyi ciklus közepéhez érve éves jelentésünkben rámutatunk néhány, az uniós költségvetést érintő kritikus problémára, többek között a szabálytalan kiadások magas szintjére
– jelentette ki Tony Murphy, a Számvevőszék elnöke. Az elmúlt négy évhez hasonlóan a számvevők arra a következtetésre jutottak, hogy a becsült hibaszint lényeges, ezért elutasító véleményt adtak a 2023. évi uniós kiadásokra nézve. Hangsúlyozzák, hogy a becsült hibaszint jelentős növekedése elsősorban a kohéziós kiadások 9,3 százalékot elérő hibaszintjére vezethető vissza.
Ennek okaként megemlítik, hogy a nemzeti hatóságoknak egymással versenyző uniós alapokból származó forrásokat kellett felhasználniuk, ami megnehezíthette a kohéziós projektek megfelelő finanszírozásának biztosítását. A hibák által érintett projektek hasonlóak az RRF keretében finanszírozott projektekhez és gyakran ugyanazon nemzeti szervek ellenőrzése alatt állnak.
Az intézmény szerint fennáll a kockázata annak, hogy az RRF kiadásai tekintetében is hasonló típusú hibák fordulhatnak elő. Az RRF esetében ugyanakkor az uniós és nemzeti szabályok betartása nem előfeltétele annak, hogy a tagállamok megkapják a forrásokat, így ezt nem is ellenőrzik módszeresen.
A tavalyi év volt az RRF végrehajtásának harmadik éve; ezen alap keretében az uniós országok akkor kapnak forrásokat, ha elérnek bizonyos előre meghatározott mérföldköveket, illetve célokat: 2023-ban 23 vissza nem térítendő támogatási kifizetést folyósítottak 17 tagállamnak.
A számvevők megállapították, hogy ezen RRF támogatási kifizetéseknek mintegy harmada nem felelt meg a szabályoknak vagy feltételeknek, a tranzakcióknál hatnál merült fel lényeges hiba. A számvevők olyan eseteket is feltártak, amikor a mérföldkövek vagy célértékek kialakítása nem volt megfelelő, illetve tartósan problémás volt a tagállamok vezetői nyilatkozataiba felvett információk megbízhatósága.
A számvevők szerint az uniós költségvetésre vonatkozó számadatok arra vallanak, hogy bizonyos helyzetek különös odafigyelést igényelnek. A fennálló kötelezettségvállalások – amelyek, ha nem vonják vissza őket, a jövőben fizetési kötelezettséget jelentenek – teljes összege 2023 végére rekordösszeget, 543 milliárd eurót ért el a 2022-es 452,8 milliárd euróról.
Eközben az uniós adósság tavaly 458,5 milliárd euróra ugrott a 2022--es 348 milliárd euróról, ami 32 százalékos emelkedés. Ez az NGEU új, 268,4 milliárd euró összegű hitellevéltelenével magyarázható. Az uniós adósság most kétszer akkora, mint 2021-ben volt. Ezáltal az EU immár az egyik legnagyobb hitelkibocsátó Európában, bár még nem világos, hogy
a Bizottság saját forrásokról szóló javaslata nyomán elegendő bevétel folyik-e majd be az NGEU-adósság visszafizetéséhez.
Az NGEU-hitelfelvétel járulékos költségét 17–27 milliárd euróra becsülik. A számvevők rámutatnak arra is, hogy a magas infláció továbbra is hatással van az uniós költségvetésre. A Bizottság inflációs előrejelzései alapján úgy becsülik, hogy az uniós költségvetés 2025 végére vásárlóerejének közel 13 százalékát elveszítheti.
Az Ukrajnának nyújtott uniós pénzügyi támogatás 2023-ban több mint kétszeresére nőtt: 16 milliárd euróról 33,7 milliárd euróra. A számvevők figyelmeztetnek, hogy az esetleges nemfizetés kockázatának a jövőre való áthárítása nyomást gyakorolhat az uniós költségvetésre. Kiemelik továbbá, hogy komoly kockázatot jelent az uniós költségvetésre nézve az úgynevezett Ukrajna-eszköz.
Ezt még idén hoztak létre azzal a céllal, hogy további legfeljebb 33 milliárd euró összegű hitelből nyújtson pénzügyi támogatást a 2024–2027-es időszakra, és amelyhez nem szükséges céltartalék képzése.
Az Európai Számvevőszék minden évben ellenőrzi az Unió bevételeit és kiadásait, és megvizsgálja, hogy megbízható-e az éves beszámoló, valamint hogy a bevételi és kiadási tranzakciók megfelelnek-e a szabályoknak. A korlátozott vélemény azt jelenti, hogy feltártak ugyan problémákat, de azok nem voltak általános érvényűek.
Európa külső határainak biztonsága az Európai Bizottság egyik legfontosabb prioritása, ez áll migrációs és biztonsági politikáink középpontjában - jelentette ki Margarítisz Szkínász uniós biztos Strasbourgban. Példaként említette a schengeni határellenőrzési kódex elfogadására vonatkozó döntést, amely a külső határon a válságok idején szigorú ellenőrzéseket vezet be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.