BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
szijjártó

Szijjártó: nem kérünk Brüsszel büntetővámjából

A miniszter szerint az EU terve súlyos károkat okozna a blokk gazdaságában. Szijjártó Péter ezért kijelentette, hogy hazánk mindenben ellenezni fogja a Kínára kivetett büntetővámok bevezetését.

Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós javaslat, Magyarország ezért erre határozottan nemmel fog szavazni – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Geszten.

szijjártó
Szijjártó Péter kijelentette, hogy hazánk mindenben ellenezni fogja a Kínára kivetett büntetővámok bevezetését /Fotó: Szijjártó Péter / Facebook

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a kihelyezett kormányülésről nyilatkozva arról tájékoztatott, hogy az EU-s tagállamok pénteken szavaznak arról a javaslatról, amelynek értelmében büntetővámokat vetnének ki a kínai elektromos autóipari szereplőkre.

A brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy a holnapi napon rituálisan legyilkolják az európai gazdaság jövőbeli versenyképességét 

– jelentett ki.

Rámutatott, hogy bár az Európai Bizottság a kontinens autógyártóinak érdekvédelmével érvel, az ágazat legnagyobb vállalatai, amelyek hazánkban is rendelkeznek gyárakkal, „kézzel-lábbal tiltakoznak” a szerintük is rendkívül káros és veszélyes javaslat ellen.

Autóipar: átcsúszhat a kínai elektromos autók büntetővámjának véglegesítéséről szóló uniós javaslat

Pénteken dönt elvileg az EU az állami támogatást élvező kínai villanyautó-gyártókra vonatkozó védővámok véglegesítéséről, de a közösség megosztottságát látva a halasztás és az előterjesztésen való csiszolgatás elrendelése is benne van a pakliban. A kínai elektromos autók ügyében a vezető tagállamok közötti feszültséget is oldani szükséges.

„De miért káros és veszélyes a brüsszeli bürokratáknak ez a javaslata, és miért tudja rituálisan legyilkolni az európai versenyképességet? Ugye az európai gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja (…) Azonban az európai autóipari vállalatoknak rendkívül szoros az együttműködése a kínai autóipari vállalatokkal” – mutatott rá.

Erre pedig Magyarországot hozta fel a legjobb példának, ahol igen szoros és harmonikus a kapcsolat a nagy német autógyártók és kínai beszállítóik között.

 

„Számos európai autógyártó nagyvállalat stratégiájában a keleti, többségében kínai beszállítókkal való stratégiai szövetség egy alapelem. Illetve a nagy európai autógyártó vállalatok jelentős része Kínát nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekeik fűzik őket. Ráadásul több európai autógyártó vállalatnak gyára, telephelye is van Kínában” – sorolta. Ezért tartja úgy, hogy a tervezett EU-s büntetővámok ellentétesek az európai autógyártók érdekeivel.

Ezáltal a brüsszeli bürokraták javaslata az egész európai gazdaság szempontjából rendkívül kockázatos és rendkívül veszélyes 

– hangsúlyozta.

Elmondta, hogy ráadásul a célba vett ország minden hasonló esetben válaszintézkedésekkel él. „Ennek előszelét már tapasztalhattuk, mikor is bizonyos élelmiszeripari, mezőgazdasági termékekre jelentettek be vizsgálatokat, szigorításokat a kínai hatóságok” – mondta.

Több száz milliárd eurónyi exportot hoznak össze a nyugat-európai országok évente Kína irányába, és nyilvánvaló, hogy ezen exportteljesítmény egy része veszélybe kerülhet, ha a kínaiak válaszlépésekkel élnek – tette hozzá. – Így minden szempontból rossz, minden szempontból káros, minden szempontból rendkívül veszélyes az Európai Bizottság javaslata a kínai autóipari szereplőkre kivetett vámok tekintetében.”

A miniszter leszögezte, hogy Magyarország ezért határozott nemmel fog szavazni erre a javaslatra. Szavai szerint annál is inkább, mert a héten tárgyalt a legnagyobb német autóipari vállalatok vezetőivel, akik egyhangúlag a tervezet ellen foglaltak állást.

Reméljük, hogy lesz több olyan tagállam is, amely majd racionálisan, észszerűen fog viselkedni, a saját nemzetgazdasági érdekeit fogja figyelembe venni, és nem valami mainstream nyomásnak fog engedni 

– mondta.

Kifejtette, hogy hazánkban az autóipar 175 ezer munkahelyet tart fenn közvetlenül, közvetve pedig ennek a többszörösét, s az ágazat a teljes magyar ipari teljesítmény körülbelül egyharmadát adja, így rendkívül fontos az európai és benne a magyar autóipar versenyképességének megőrzése.

Paksi dátumokról is egyeztetett Szijjártó Péter a Roszatom-vezérrel

Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel tárgyalt közös törökországi munkalátogatásán. Megállapodtak, hogy a jelenlegi külpolitikai helyzet figyelembevételével folytatják a Paksi Atomerőmű két új erőművi blokkjának építését.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.