Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós javaslat, Magyarország ezért erre határozottan nemmel fog szavazni – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Geszten.
A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a kihelyezett kormányülésről nyilatkozva arról tájékoztatott, hogy az EU-s tagállamok pénteken szavaznak arról a javaslatról, amelynek értelmében büntetővámokat vetnének ki a kínai elektromos autóipari szereplőkre.
A brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy a holnapi napon rituálisan legyilkolják az európai gazdaság jövőbeli versenyképességét
– jelentett ki.
Rámutatott, hogy bár az Európai Bizottság a kontinens autógyártóinak érdekvédelmével érvel, az ágazat legnagyobb vállalatai, amelyek hazánkban is rendelkeznek gyárakkal, „kézzel-lábbal tiltakoznak” a szerintük is rendkívül káros és veszélyes javaslat ellen.
Pénteken dönt elvileg az EU az állami támogatást élvező kínai villanyautó-gyártókra vonatkozó védővámok véglegesítéséről, de a közösség megosztottságát látva a halasztás és az előterjesztésen való csiszolgatás elrendelése is benne van a pakliban. A kínai elektromos autók ügyében a vezető tagállamok közötti feszültséget is oldani szükséges.
„De miért káros és veszélyes a brüsszeli bürokratáknak ez a javaslata, és miért tudja rituálisan legyilkolni az európai versenyképességet? Ugye az európai gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja (…) Azonban az európai autóipari vállalatoknak rendkívül szoros az együttműködése a kínai autóipari vállalatokkal” – mutatott rá.
Erre pedig Magyarországot hozta fel a legjobb példának, ahol igen szoros és harmonikus a kapcsolat a nagy német autógyártók és kínai beszállítóik között.
„Számos európai autógyártó nagyvállalat stratégiájában a keleti, többségében kínai beszállítókkal való stratégiai szövetség egy alapelem. Illetve a nagy európai autógyártó vállalatok jelentős része Kínát nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekeik fűzik őket. Ráadásul több európai autógyártó vállalatnak gyára, telephelye is van Kínában” – sorolta. Ezért tartja úgy, hogy a tervezett EU-s büntetővámok ellentétesek az európai autógyártók érdekeivel.
Ezáltal a brüsszeli bürokraták javaslata az egész európai gazdaság szempontjából rendkívül kockázatos és rendkívül veszélyes
– hangsúlyozta.
Elmondta, hogy ráadásul a célba vett ország minden hasonló esetben válaszintézkedésekkel él. „Ennek előszelét már tapasztalhattuk, mikor is bizonyos élelmiszeripari, mezőgazdasági termékekre jelentettek be vizsgálatokat, szigorításokat a kínai hatóságok” – mondta.
„Több száz milliárd eurónyi exportot hoznak össze a nyugat-európai országok évente Kína irányába, és nyilvánvaló, hogy ezen exportteljesítmény egy része veszélybe kerülhet, ha a kínaiak válaszlépésekkel élnek – tette hozzá. – Így minden szempontból rossz, minden szempontból káros, minden szempontból rendkívül veszélyes az Európai Bizottság javaslata a kínai autóipari szereplőkre kivetett vámok tekintetében.”
A miniszter leszögezte, hogy Magyarország ezért határozott nemmel fog szavazni erre a javaslatra. Szavai szerint annál is inkább, mert a héten tárgyalt a legnagyobb német autóipari vállalatok vezetőivel, akik egyhangúlag a tervezet ellen foglaltak állást.
Reméljük, hogy lesz több olyan tagállam is, amely majd racionálisan, észszerűen fog viselkedni, a saját nemzetgazdasági érdekeit fogja figyelembe venni, és nem valami mainstream nyomásnak fog engedni
– mondta.
Kifejtette, hogy hazánkban az autóipar 175 ezer munkahelyet tart fenn közvetlenül, közvetve pedig ennek a többszörösét, s az ágazat a teljes magyar ipari teljesítmény körülbelül egyharmadát adja, így rendkívül fontos az európai és benne a magyar autóipar versenyképességének megőrzése.
Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel tárgyalt közös törökországi munkalátogatásán. Megállapodtak, hogy a jelenlegi külpolitikai helyzet figyelembevételével folytatják a Paksi Atomerőmű két új erőművi blokkjának építését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.