BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
szijjártó

Szijjártó: nem kérünk Brüsszel büntetővámjából

A miniszter szerint az EU terve súlyos károkat okozna a blokk gazdaságában. Szijjártó Péter ezért kijelentette, hogy hazánk mindenben ellenezni fogja a Kínára kivetett büntetővámok bevezetését.

Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós javaslat, Magyarország ezért erre határozottan nemmel fog szavazni - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Geszten.

szijjártó
zijjártó Péter kijelentette, hogy hazánk mindenben ellenezni fogja a Kínára kivetett büntetővámok bevezetését /Fotó: Szijjártó Péter /Facebook

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a kihelyezett kormányülésről nyilatkozva arról tájékoztatott, hogy az EU-s tagállamok pénteken szavaznak arról a javaslatról, amelynek értelmében büntetővámokat vetnének ki a kínai elektromos autóipari szereplőkre.

A brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy a holnapi napon rituálisan legyilkolják az európai gazdaság jövőbeli versenyképességét 

- fogalmazott.

Rámutatott, hogy bár az Európai Bizottság a kontinens autógyártóinak érdekvédelmével érvel, az ágazat legnagyobb vállalatai, amelyek hazánkban is rendelkeznek gyárakkal, "kézzel-lábbal tiltakoznak" a szerintük is rendkívül káros és veszélyes javaslat ellen.

Autóipar: átcsúszhat a kínai elektromos autók büntetővámjának véglegesítéséről szóló uniós javaslat

Pénteken dönt elvileg az EU az állami támogatást élvező kínai villanyautó-gyártókra vonatkozó védővámok véglegesítéséről, de a közösség látványos megosztottságát látva a halasztás és az előterjesztésen való csiszolgatás elrendelése is benne van a pakliban. A kínai elektromos autók ügyében a vezető tagállamok közötti feszültséget is oldani szükséges.

"De miért káros és veszélyes a brüsszeli bürokratáknak ez a javaslata és miért tudja rituálisan legyilkolni az európai versenyképességet? Ugye az európai gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja (...) Azonban az európai autóipari vállalatoknak rendkívül szoros az együttműködése a kínai autóipari vállalatokkal" - figyelmeztetett.

Erre pedig Magyarországot hozta fel a legjobb példának, ahol igen szoros és harmonikus a kapcsolat a nagy német autógyártók és kínai beszállítóik között.

"Számos európai autógyártó nagyvállalat stratégiájában a keleti, többségében kínai beszállítókkal való stratégiai szövetség egy alapelem. Illetve a nagy európai autógyártó vállalatok jelentős része Kínát egy nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekeik fűzik őket. Ráadásul több európai autógyártó vállalatnak gyára, telephelye is van Kínában" - sorolta.

Szijjártó Péter ezért kiemelte, hogy a tervezett EU-s büntetővámok ellentétesek az európai autógyártók érdekeivel, kockázatosak és veszélyesek számukra.

Ezáltal a brüsszeli bürokraták javaslata az egész európai gazdaság szempontjából rendkívül kockázatos és rendkívül veszélyes 

- hangsúlyozta.

Elmondta, ráadásul a célba vett ország minden hasonló esetben válaszintézkedésekkel él. "Ennek előszelét már tapasztalhattuk, mikor is bizonyos élelmiszeripari, mezőgazdasági termékekre jelentettek be vizsgálatokat, szigorításokat a kínai hatóságok" - mondta.

"Több száz milliárd eurónyi exportot hoznak össze a nyugat-európai országok évente Kína irányába, és nyilvánvaló, hogy ezen exportteljesítmény egy része veszélybe kerülhet, ha a kínaiak válaszlépésekkel élnek" - tette hozzá.

"Így minden szempontból rossz, minden szempontból káros, minden szempontból rendkívül veszélyes az Európai Bizottság javaslata a kínai autóipari szereplőkre kivetett vámok tekintetében" - vélekedett.

A miniszter leszögezte, hogy Magyarország ezért határozott nemmel fog szavazni ezen javaslatra. Szavai szerint annál is inkább, mert a héten tárgyalt a legnagyobb német autóipari vállalatok vezetőivel, akik egyhangúlag a tervezet ellen foglaltak állást.

Reméljük, hogy lesz több olyan tagállam is, amely majd racionálisan, észszerűen fog viselkedni, a saját nemzetgazdasági érdekeit fogja figyelembe venni, és nem valami mainstream nyomásnak fog engedni 

- mondta.

Kifejtette, hogy hazánkban az autóipar 175 ezer munkahelyet tart fenn közvetlenül, közvetve pedig ennek a többszörösét, s az ágazat a teljes magyar ipari teljesítmény körülbelül egyharmadát adja, így rendkívül fontos az európai, és benne a magyar autóipar versenyképességének megőrzése.

Paksi dátumokról is egyeztetett Szijjártó Péter a Roszatom-vezérrel

Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel tárgyalt közös törökországi munkalátogatásán. Megállapodtak, hogy a jelenlegi külpolitikai helyzet figyelembevételével folytatják a Paksi Atomerőmű két új erőművi blokkjának építését.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.