A török Makyol vezette konzorcium a nyertese az észak-erdélyi autópálya Vaskapu-Szilágynagyfalu szakaszára kiírt pályázatnak – írta pénteken az economedia.ro hírportál a közúti infrastruktúráért felelős országos hatóság (CNAIR) közleménye alapján.
Ezzel lezárult a húsz éve épülő autópálya tendereztetése, a Szilágy megyei Vaskapu (Portile de Fier) és Szilágynagyfalu (Nusfalau) közti 41 kilométeres szakasz volt az utolsó, melynek nem volt kivitelezője. Ez az észak-erdélyi autópálya műszakilag legnehezebb szakasza, mivel a kivitelezőnek Zilah közelében meg kell építenie egy 2,89 kilométeres alagutat a Meszes-hegység alatt.
A kivitelezőnek 78 hónap áll rendelkezésére, 18 hónap a tervezésre, 60 hónap a munkálatok elvégzésére. A győztes ajánlat értéke 6,62 milliárd lej (543,502 milliárd forint), amihez hozzáadódik az áfa.
Az észak-erdélyi autópálya építése 2004. június 16-án kezdődött a Kolozsvár melletti Tordaszentlászló (Savadisla) területén. A román kormány 2003-ban, közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül kötött szerződést az autópálya megépítésére az amerikai Bechtellel.
A beruházás szerződésben rögzített értéke 2,2 milliárd dollár (826,782 milliárd dollár) volt, az átadási határidő pedig 2013. Az eredeti elképzelés szerint a sztráda 415 kilométeren, a román–magyar határtól Brassóig húzódott volna, később azonban 282 kilométerre rövidítették, a keleti végpontja Marosvásárhely.
A bukaresti kormány 2013-ban felbontotta a szerződést. Tíz év alatt a Bechtel 52 kilométer autópályát épített meg teljesen, 64 kilométert pedig részben, 1,5 milliárd dollárért (563,715 milliárd forint).
Jelenleg 130 kilométeren, Marosvásárhely és a Kolozsvár közelében található Magyarnádas (Nadaselu) között lehet folyamatosan közlekedni az észak-erdélyi autópályán. Időközben átadták a Bors II – Bihar (5,35 kilométer) és a Berettyószéplak–Szilágynagyfalu (13,55 kilométer) szakaszokat is.
A Magyarnádas–Vaskapu közti sztrádaszakasz építése folyamatban van, a Bihar (Biharea)–Bisztraterebes (Chiribis) és Bisztraterebes–Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) szakaszok pedig a tervezés szakaszában vannak.
A kivitelezési szerződések értelmében utolsóként a Vaskapu–Szilágynagyfalu szakasznak kell elkészülnie, 2031 folyamán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.