Parázs légkör lengi körül az acélipart, ahol Kína diktálja az árakat és a próbálja kiszorítani versenytársait a piacról. Kínában az építőipar elvesztette eddigi lendületét, a szektoron belül is főként az ingatlanfejlesztések acéligénye csökken rohamosan, ezért a kínai acélgyártók külföldön próbálják eladni odahaza fölöslegesnek bizonyuló termékeiket.
Kína a világ legnagyobb acéltermelője, éves kibocsátása meghaladja az egymilliárd tonnát, amellyel a világpiac több mint felét uralja. Eközben a versenytársak egyre növekvő aggodalommal nézik, ahogy rárepülnek a piacukra és dömpingáron is hajlandóak túladni árujukon.
A kínai acélexport a csütörtökön kiadott vámhatósági adatok szerint csúcsot döntött, a múlt hónapban 2015. szeptembere óta nem látott szintre futott fel. A kivitel 11,2 millió tonna volt, s ezt beszámítva az első tíz hónap kivitele már 22 százalékkal haladja meg a tavalyi év azonos időszakáét. A felvevőpiacok közül többen már észlelték a kínai inváziós veszélyt, így
már lépett is, és kereskedelmi intézkedéseket hoztak az acéldömping megállítására. Hozzájuk csatlakozott a világ legnagyobb, Kínán kívüli acélgyártója, a luxemburgi székhelyű, de az indiai Mittal dinasztia irányítása alatt álló ArcelorMittal is – írja a Bloomberg. Az óriásvállalat vezérigazgatója, Aditya Mittal csütörtöki nyilatkozatában
hathatós és sürgős lépéseket követelt az uniós döntéshozóktól az európai acélgyártás védelme érdekében.
A kontinens termelői ugyanis nem állják a versenyt a nyomott árakkal dolgozó kínaiakkal, akik vélhetően most is Peking támogatásával és jóváhagyásával öntik az acélt a világpiacra. Az ár pedig lejtőre állt, az év eleje óta 15 százalékkal csökkent például a betonacél jegyzése.
Bár Aditya Mittal konkrét javaslatot nem tett tett a döntéshozók felé, de akár kvótákkal, akár a vámok emelésével ki lehetne egyenlíteni a jelenleg Kína felé lejtő pályát. Brüsszel viszont most is arra törekszik, hogy elkerülje a közvetlen konfrontációt Kínával, amely jelenleg épp azt fontolgatja, milyen választ adjon az elektromos autóinak unióba irányuló exportját sújtó büntetővámokra.
Mint ismert, ezekre – gyártótól függően – 45,3 százalékig terjedő vámot számítanak fel július óta, s ezt a terhet novembertől öt éves időszakra fixálták is.
Ha a kínai acél beáramlását is büntetőintézkedésekkel szankcionálnák, az szakértők szerint a kereskedelmi kapcsolatok végletes elmérgesedéséhez vezetne.
Egyelőre a helyzet azonban úgy-ahogy kezelhető, legalábbis Aditya Mittal erősödő keresletről számolt be a második félévről, megemlítve, hogy a vállalati készletek is alacsony szinten vannak, ezek feltöltése pedig pluszmegrendeléseket hoz az acéliparnak. Ő az acélipar közép- és hosszú távú kilátásai pozitívan ítélte meg, noha cégének mutatói egyre rosszabbak.
Az ArcelorMittal a harmadik negyedévről csütörtökön kiadott gyorsjelentésében
Bár a fenti adatok számottevően gyengébbek az egy évvel korábbi bázisidőszakénál, a befektetők – Aditya Mittal pozitív üzenetére és az uniós piacvédő intézkedések kezdeményezésére – 5 százalékkal feljebb hajtották az ArcelorMittal részvényárfolyamát. Igaz ehhez az is kellett, hogy a piac még ennél is rosszabb profitadatra számított.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.