A Nissan 20 százalékkal csökkenti a globális termelési kapacitását, egyben 9 ezer embert rúg ki, mivel a főbb piacokon, főleg Kínában visszaesett az értékesítés. A japán autógyártó üzemi eredménye éves szinten 85 százalékkal, 32,9 milliárd jenre zsugorodott a július-szeptemberi negyedévben, ami jóval alulmúlta az elemzők várakozását.
A vállalat egyben közölte, hogy ismét csökkenti az éves kilátásait: a cég a folyó pénzügyi évre vonatkozó üzemi eredmény várakozását 500 milliárd jenről 150 milliárd jenre mérsékelte. Makoto Uchida vezérigazgató az eredmények kapcsán közölte: az intézkedések célja, hogy a Nissan karcsúbbá és rugalmasabbá váljon.
Elemzők szerint a kínai piac nehézségei mellett komoly gondot jelent, hogy a vállalat kínálatából hiányoznak az izgalmak és a hibrid modellek, miközben lassul a kereslet az elektromos járművek iránt. A Nissan lépései rávilágítanak az autóipar problémáira.
Az autóipar megsínylette az elmúlt éveket, például tavaly Európában az éves eladások 3 millió autóval maradtak el a koronavírus-járvány előtti szinttől, miközben lassult a kínai kereslet is. A munkaerőhiány korábban felhajtotta a munkaerőköltségeket, az orosz–ukrán háború miatt pedig nőttek az energiaköltségek, ráadásul a cégek az orosz piacot is elvesztették, amelyet a kínai autógyártók hódítottak meg. Az elektromos átállás sem segített,
mivel lelassult az elektromos járművek értékesítése.
Az e-autózás elterjedését akadályozza, hogy több országban tavaly kivezették a villanyautók állami támogatását, miközben az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya szintén elriasztja a fogyasztókat. Az autóipar szereplői sorra adják ki a lehangoló közleményeket.
A Volkswagen (VW) közölte, hogy a költségcsökkentés jegyében németországi üzemeket is bezárhat, pedig a 87 éves múlttal büszkélkedő vállalat korábban még sohasem tett ilyet odahaza. Sőt, a csoport tulajdonában lévő Audi jövő év februárban bezárja brüsszeli üzemét.
Az autóipari beszállítók sincsenek könnyű helyzetben: a német Schaeffler több ezer munkahelyet szüntet meg, miközben a legnagyobb európai akkugyártónak számító Northvolt a túlélésért küzd. Az osztrák Dynamic Assembly Machines csődbe ment, míg a Magna Powertrain idén 700 embert rúg ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.