Francia rekordok
Franciaországban a 2001 őszétől 2002 őszéig terjedő időszak legmagasabb áron (5,189 millió euró) eladott festménye Charles W. Peale George Washingtont ábrázoló vászna volt; ettől némileg elmaradt a modern művészet kategóriájának legdrágább darabja, Sonja Delaunay Marché au Minho című képe (4,596 millió euró). A francia műkereskedelem tavalyi évét összegző Druot-évkönyv szerint a rajzoknál Hubert Robert egy alkotása (534 ezer euró), a bibliofileknél két hóráskönyv (egyenként 844 ezer euró), a fotóknál egy Charles Négres-darab (313 ezer euró), a kortárs alkotásoknál pedig Andy Warhol Silver Liz című munkája (979 ezer euró) érte el a legmagasabb leütési árat. A 18. századi bútorok népszerűségének csökkenését jelzi, hogy ezen szegmens tavalyi 721 ezer eurós csúcsleütési ára messze elmarad a korábban megszokott hárommillió feletti értékektől. Jó eredmény született ezzel szemben a keleti műtárgyak kategóriájában: egy (szakmai körökben vitatott eredetiségű) mór amfora 3,656 millió euróért került új tulajdonosához - aki állítólag nem más, mint a marokkói király. (Handelsblatt)
Eladó Dalí, Fiatal szűze
A Sotheby''s február 4-i londoni árverésén kalapács alá kerül a szürrealista művészet egyik legjellegzetesebb, egyben a 20. század egyik legerotikusabb festménye: Salvador Dalí Jeune vierge autosodomisée par les cornes de sa propre chasteté című alkotása. A képen - amelyért az aukciósház 1,3-1,8 millió font közötti összeget vár - egy, az erkélyen előrehajló fiatal női akt látható fallikus formák gyűrűjében. A festmény a Playboy Enterprises gyűjteményéből származik; a cég az 1960-as években jelentős modern művészeti kollek-
ciót épített fel, amely a chicagói Playboy Mansion falait díszítette. A nagyobb méretű képek jó részétől - köztük Pablo Picasso és Paul Delvaux munkáitól - a hetvenes évek elején, a főhadiszállás Beverly Hillsbe költöztetésekor már megvált a Playboy, majd 1987-ben további két fontos darab (Jackson Pollock, illetve Willem de Kooning egy-egy 1950 körül készült képe) került kalapács alá. (VG)
Értéknövekedési adó műkincsekre
A szakma szerint a felső piaci szegmens külföldre szorulását fogja eredményezni a német kormány azon intézkedése, amelynek értelmében február 21-től értéknövekedési adó terheli a műalkotások eladását. Az ezt követően vásárolt régi-
ségek és műkincsek jövőbeni eladása esetén az árnövekedés 15 százalékának megfelelő adót lesz köteles fizetni az eladó; a régebben megszerzett tárgyaknál 10 százalékos értéknövekedést vesz alapul az adóhivatal. Az adófizetési kötelezettség valamennyi, 500 eurónál drágább tételre kiterjed.
A festmények és más műkincsek tehát az eddig is értéknövekedési adóval terhelt ingatlanokkal és értékpapírokkal azonos elbírálás alá kerülnek, ráadásul növekszik a kereskedőket és a gyűjtőket terhelő adminisztrációs kötelezettség is. Mint arról hírt adtunk, a berlin kormányzat nemrég elvetette
a műkincsek adásvételét terhelő forgalmi adó kulcsának emelését (VG, 2003. január 13., 20. o.), ám a mostani döntés azt jelzi, hogy a kincstár nehéz helyzete miatt mégis szük-
ségesnek látják az illetékesek a műgyűjtők "megsarcolását". (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.