A 2000. évi dotcom-őrületet valószínűleg minden tőzsde iránt érdeklődő ember jól ismeri, mint ahogy a lufi kipukkadására sem nehéz emlékeznünk. Emellett azonban érdemes visszaidézni az akkori pesszimista magyarázatok egyik mondatát, mely mára bizonyíttatott be: ez valahogy úgy hangzott, hogy a rengeteg ilyen-olyan dotcom cég többsége csődbe fog menni, de akad néhány, mely túléli a következő néhány évet, és hosszú távon is megmaradhat. Úgy tűnik, az igazság pillanata most érkezett el: néhány nagyobb társaság már tavaly is nyereséget tudott termelni, az utóbbi napokban azonban több ? amerikai mércével mérve ? másod-, illetve harmadvonalbeli internetes vállalat is első profitról, vagy biztatóan csökkenő veszteségről számolt be.
Igazán nagyot nyerni egy részvénnyel akkor lehet, ha eltaláljuk azt az időszakot, amikor a piac véleménye gyökeresen megváltozik egy céggel kapcsolatban. Erre kézenfekvő példa az, amikor hosszú és jelentős áresés után kiderül, hogy a következő időszakban az adott társaság talpra áll, nyereségessé válik, sőt az eredménye a következő években jelentősen nő. Az internetszektorban kutakodva immár két éve igen jelentős nyereségre lehetett szert tenni azzal, ha megtaláltuk azokat a papírokat, melyekben a piac hirtelen hinni kezd. Természetesen minden szektornak megvoltak a maguk nyertesei, a dotcom cégek között azonban feltűnően nagyok voltak az ugrások, valószínűleg azért, mert a piac a lufidurranás után az egész szektort egy ideig halálra ítélte.
Az egyetlen jelentősebb társaság, mely 2000 óta növelni tudta eredményét, és rendre meglepte a vészmadarakat kitűnő teljesítményével, az eBay (ticker: EBAY) volt, s az ma is. Befektetési szempontból azonban jelenleg nem tűnik attraktívnak, mivel átlépett abba a szakaszba, ahol a jó hírek nagyjából beárazódtak, egy-egy váratlan kedvezőtlen információ azonban hirtelen meg tudja borítani az árfolyamot. Hasonló a helyzet a 2001. év egyik sztár-
papírjával, a Hotels.commal (ticker: ROOM), azzal a különbséggel, hogy itt a törés már be is következett. Az internetes szálláskatalógust és foglalási rendszert üzemeltető cég 2001 elején jócskán 30 dollár alatt forgott, majd a piacok zuhanásával szemben tavaly 75 dollárig emelkedett. Ez év január 6-án 60 dollár környékén bejelentette, hogy árbevétele a vártnál mintegy 10, eredménye 15 százalékkal kisebb lesz, a piac azonnal közel 30 százalékkal gyalázta le, s ma is 40 dollár körül mocorog. A Hotels.com továbbra is egy stabilan nyereséges társaság, de mivel a növekedési potenciálból visszavett, a befektetők elfordultak tőle.
A következő hullám nagy nyertese az Amazon.com (ticker: AMZN) volt, melyet szintén temettek 2000 és 2002 között. Az online könyváruházból kinőtt "csomagküldő" üzleti modelljén az elemzők nagy része jót derült, és azt számolgatták, vajon mikor megy csődbe a cég. Aztán kiderült, hogy a dolog működik, megjött az első nyereség, majd a következő. A papír a Nasdaq 100 második legjobban teljesítő részvénye lett tavaly közel 80 százalékos drágulással, ma azonban már sokan igen túlértékeltnek tartják s veszélyesnek, mert egyetlen váratlan rossz hírre könnyen megzuhanhat. Szintén kifutottnak tűnik a tavalyi nyertesek közül a részvényajánlónkban ősszel megfordult Overture (ticker: OVER) és a Yahoo! (ticker: YHOO) is. Következzenek hát az új kedvencek.
Négy társaság is akadt a jelenleg zajló jelentési időszakban, mely történetének első profitját közölte. Közülük az Ask Jeeves (ticker: ASKJ) a múlt héten szerepelt ajánlónkban, azóta árfolyama mintegy 15 százalékot emelkedett. A LookSmart (ticker: LOOK) esetében kissé más volt a piac reakciója. Már a jelentés megjelenése előtt felszaladt az árfolyam, majd amikor csak a várakozásnak megfelelő profitról adott számot a cég, gyorsan zuhanni kezdett. Ez azonban csak néhány óráig tartott, manapság 3 dollár közelében forog a papír. A keresőprogramot üzemeltető társaság árbevétele 64 százalékkal nőtt tavaly, az idei kilátásokról azonban a cég nem kívánt nyilatkozni. Elemzők szerint ugyanakkor 30-40 százalékos további növekedés és a nyereséges működés fennmaradása szinte biztosra vehető.
Szintén először közölt nyereséget az online hírszolgáltató Marketwatch.com (ticker: MKTW). A társaság harmada a Viacom, másik harmada a brit Pearson tulajdonában van, likviditása meglehetősen kicsi, de ettől még kereskedni kényelmesen lehet vele. A társaság árbevétele tavaly csak minimális mértékben nőtt ugyan, de a második legnagyobb tételnek számító hirdetési bevételeknél egyértelműen megfordult a korábbi negatív trend. Az idei évre érzékelhető bevételnövekedést és stabilan pozitív eredményt vár a piac.
Az online kiskereskedő Overstock.com (OSTK) tavaly került a tőzsdére, s legfrissebb jelentésében közel triplázódó negyedéves árbevételről számolt be, emellett először közölt pozitív eredményt. Az idei növekedéssel kapcsolatban a társaság nem nyilatkozott, bejelentettek viszont egy újabb részvénykibocsátást, mely a 16 dollár feletti csúcsról 14-ig lökte vissza az árfolyamot az elmúlt napokban.
A most először nyereséget produkálóknál talán még ígéretesebbek lehetnek azok a cégek, amelyeknél az idei év hozhatja az áttörést. Ezeknél a piac még nem teljesen biztos abban, hogy valóban nyereségesek lehetnek, ha azonban erősödik a várakozás, az tetemes árfolyamnyereséget hozhat. A különféle internetes és mobilszolgáltatásokat nyújtó InfoSpace (ticker: INSP) még 2 dolláros egy részvényre jutó veszteséget termelt az utolsó negyedben, azonban nemcsak a költségeket csökkentették nagymértékben, de az árbevétel is 15 százalékkal nőtt. Az év elejére még szinten maradó bevételt és minimális veszteséget várnak, majd növekvő bevétel mellett a második fél évben válhat nyereségessé a társaság.
A Netflix (ticker: NFLX) is egyike volt a tavalyi kevés IPO-nak, s a kibocsátás után nem meglepő módon gyorsan hanyatlásnak is indult árfolyama. A papír 12 dollárról gyorsan 5-ig zuhant, mivel a piac úgy gondolta, az online DVD-kölcsönző jelentős konkurenciával néz szembe, s esélye sincs nyereségessé válni. (A cég előfizetői fix havidíj ellenében postán kapják kézhez a DVD-filmeket.) Ma a piac éppen úgy gondolja, hogy a tavalyi duplázódó árbevétel után az idén már csak az a kérdés, hogy mekkora nyereséget mutat ki a társaság. A társaság a tavalyi 150 millió után az idén 250 millió dolláros árbevételben bízik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.