BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Forró szektor: az internettúlélők

A 2000. évi dotcom-őrületet valószínűleg minden tőzsde iránt érdeklődő ember jól ismeri, mint ahogy a lufi kipukkadására sem nehéz emlékeznünk. Emellett azonban érdemes visszaidézni az akkori pesszimista magyarázatok egyik mondatát, mely mára bizonyíttatott be: ez valahogy úgy hangzott, hogy a rengeteg ilyen-olyan dotcom cég többsége csődbe fog menni, de akad néhány, mely túléli a következő néhány évet, és hosszú távon is megmaradhat. Úgy tűnik, az igazság pillanata most érkezett el: néhány nagyobb társaság már tavaly is nyereséget tudott termelni, az utóbbi napokban azonban több ? amerikai mércével mérve ? másod-, illetve harmadvonalbeli internetes vállalat is első profitról, vagy biztatóan csökkenő veszteségről számolt be.

Igazán nagyot nyerni egy részvénnyel akkor lehet, ha eltaláljuk azt az időszakot, amikor a piac véleménye gyökeresen megváltozik egy céggel kapcsolatban. Erre kézenfekvő példa az, amikor hosszú és jelentős áresés után kiderül, hogy a következő időszakban az adott társaság talpra áll, nyereségessé válik, sőt az eredménye a következő években jelentősen nő. Az internetszektorban kutakodva immár két éve igen jelentős nyereségre lehetett szert tenni azzal, ha megtaláltuk azokat a papírokat, melyekben a piac hirtelen hinni kezd. Természetesen minden szektornak megvoltak a maguk nyertesei, a dotcom cégek között azonban feltűnően nagyok voltak az ugrások, valószínűleg azért, mert a piac a lufidurranás után az egész szektort egy ideig halálra ítélte.

Az egyetlen jelentősebb társaság, mely 2000 óta növelni tudta eredményét, és rendre meglepte a vészmadarakat kitűnő teljesítményével, az eBay (ticker: EBAY) volt, s az ma is. Befektetési szempontból azonban jelenleg nem tűnik attraktívnak, mivel átlépett abba a szakaszba, ahol a jó hírek nagyjából beárazódtak, egy-egy váratlan kedvezőtlen információ azonban hirtelen meg tudja borítani az árfolyamot. Hasonló a helyzet a 2001. év egyik sztár-

papírjával, a Hotels.commal (ticker: ROOM), azzal a különbséggel, hogy itt a törés már be is következett. Az internetes szálláskatalógust és foglalási rendszert üzemeltető cég 2001 elején jócskán 30 dollár alatt forgott, majd a piacok zuhanásával szemben tavaly 75 dollárig emelkedett. Ez év január 6-án 60 dollár környékén bejelentette, hogy árbevétele a vártnál mintegy 10, eredménye 15 százalékkal kisebb lesz, a piac azonnal közel 30 százalékkal gyalázta le, s ma is 40 dollár körül mocorog. A Hotels.com továbbra is egy stabilan nyereséges társaság, de mivel a növekedési potenciálból visszavett, a befektetők elfordultak tőle.

A következő hullám nagy nyertese az Amazon.com (ticker: AMZN) volt, melyet szintén temettek 2000 és 2002 között. Az online könyváruházból kinőtt "csomagküldő" üzleti modelljén az elemzők nagy része jót derült, és azt számolgatták, vajon mikor megy csődbe a cég. Aztán kiderült, hogy a dolog működik, megjött az első nyereség, majd a következő. A papír a Nasdaq 100 második legjobban teljesítő részvénye lett tavaly közel 80 százalékos drágulással, ma azonban már sokan igen túlértékeltnek tartják s veszélyesnek, mert egyetlen váratlan rossz hírre könnyen megzuhanhat. Szintén kifutottnak tűnik a tavalyi nyertesek közül a részvényajánlónkban ősszel megfordult Overture (ticker: OVER) és a Yahoo! (ticker: YHOO) is. Következzenek hát az új kedvencek.

Négy társaság is akadt a jelenleg zajló jelentési időszakban, mely történetének első profitját közölte. Közülük az Ask Jeeves (ticker: ASKJ) a múlt héten szerepelt ajánlónkban, azóta árfolyama mintegy 15 százalékot emelkedett. A LookSmart (ticker: LOOK) esetében kissé más volt a piac reakciója. Már a jelentés megjelenése előtt felszaladt az árfolyam, majd amikor csak a várakozásnak megfelelő profitról adott számot a cég, gyorsan zuhanni kezdett. Ez azonban csak néhány óráig tartott, manapság 3 dollár közelében forog a papír. A keresőprogramot üzemeltető társaság árbevétele 64 százalékkal nőtt tavaly, az idei kilátásokról azonban a cég nem kívánt nyilatkozni. Elemzők szerint ugyanakkor 30-40 százalékos további növekedés és a nyereséges működés fennmaradása szinte biztosra vehető.

Szintén először közölt nyereséget az online hírszolgáltató Marketwatch.com (ticker: MKTW). A társaság harmada a Viacom, másik harmada a brit Pearson tulajdonában van, likviditása meglehetősen kicsi, de ettől még kereskedni kényelmesen lehet vele. A társaság árbevétele tavaly csak minimális mértékben nőtt ugyan, de a második legnagyobb tételnek számító hirdetési bevételeknél egyértelműen megfordult a korábbi negatív trend. Az idei évre érzékelhető bevételnövekedést és stabilan pozitív eredményt vár a piac.

Az online kiskereskedő Overstock.com (OSTK) tavaly került a tőzsdére, s legfrissebb jelentésében közel triplázódó negyedéves árbevételről számolt be, emellett először közölt pozitív eredményt. Az idei növekedéssel kapcsolatban a társaság nem nyilatkozott, bejelentettek viszont egy újabb részvénykibocsátást, mely a 16 dollár feletti csúcsról 14-ig lökte vissza az árfolyamot az elmúlt napokban.

A most először nyereséget produkálóknál talán még ígéretesebbek lehetnek azok a cégek, amelyeknél az idei év hozhatja az áttörést. Ezeknél a piac még nem teljesen biztos abban, hogy valóban nyereségesek lehetnek, ha azonban erősödik a várakozás, az tetemes árfolyamnyereséget hozhat. A különféle internetes és mobilszolgáltatásokat nyújtó InfoSpace (ticker: INSP) még 2 dolláros egy részvényre jutó veszteséget termelt az utolsó negyedben, azonban nemcsak a költségeket csökkentették nagymértékben, de az árbevétel is 15 százalékkal nőtt. Az év elejére még szinten maradó bevételt és minimális veszteséget várnak, majd növekvő bevétel mellett a második fél évben válhat nyereségessé a társaság.

A Netflix (ticker: NFLX) is egyike volt a tavalyi kevés IPO-nak, s a kibocsátás után nem meglepő módon gyorsan hanyatlásnak is indult árfolyama. A papír 12 dollárról gyorsan 5-ig zuhant, mivel a piac úgy gondolta, az online DVD-kölcsönző jelentős konkurenciával néz szembe, s esélye sincs nyereségessé válni. (A cég előfizetői fix havidíj ellenében postán kapják kézhez a DVD-filmeket.) Ma a piac éppen úgy gondolja, hogy a tavalyi duplázódó árbevétel után az idén már csak az a kérdés, hogy mekkora nyereséget mutat ki a társaság. A társaság a tavalyi 150 millió után az idén 250 millió dolláros árbevételben bízik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.