BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Heti Részvényajánló

Pannonplast: a sötét ló

munkatársunktól

A Pannonplast árfolyama meglehetősen sokat tapasztalt már az idén, hiszen lejtmenetben éppen úgy volt része, mint erőteljes emelkedésben. Ráadásul a rendes éves közgyűlésig hátralévő bő egy hónap még sok újat hozhat a társaság életében, ezért nem lehet kizárni azt sem, hogy netán ez egy árfolyam-emelkedésben tornyosul.

A társaság körül szinte izzik a levegő, amit az is jelez, hogy a napokban már névtelen levelek árasztották el a világhálót, amelyben arról számoltak be, hogy a menezsdment rendkívüli tőkeemelésben gondolkodik, amit ő saját maga jegyezne le.

Az érvelés szerint a cég vezetése így próbálja semlegesíteni a Karsai Holding és a színen újonnan felbukkant szereplő, az ugyancsak 12,5 százalékos részesedéssel rendelkező Britton-csoport esetleges akcióit. A menedzsment cáfolt, és tudatos dezinformációról beszélt, miközben a piaci szereplők szerint a Pannonplast éves közgyűlése az idei szezon legizgalmasabb eseményének ígérkezik. A Karsai Holding és a Britton a részvények árfolyam-emelkedését célozza meg stratégiai elképzeléseivel, ám kérdés, hogy ezt mennyiben sikerül keresztülverekedniük.

Bizonytalansági tényezőkben pedig nincs hiány, hiszen kérdés az is, hogy a Britton és a Karsai dűlőre jut-e, azaz a stratégiát illetően tudnak-e kompromisszumot kötni, avagy két dudás már nem fér meg egy csárdában, illetve hogy az alapkezelők kinek a pártját fogják. A meccs tehát egyáltalán nem lefutott, éppen ezért bármilyen kimenetelű döntés rányomhatja bélyegét a Pannonplast-részvények árfolyamára. Ha másért nem, hát azért, mert egy bizonytalansági tényező majd kiesik a képből.



Motorola: a mostoha

munkatársunktól

A befektetők részéről meglehetősen csekély együttérzést váltott ki, hogy a Motorola elmúlt évét az erőteljes költség- és marketingcsökkenés jellemezte, amelynek első jeleit 2002 végén már lehetett tapasztalni. A világ második legnagyobb mobiltársasága hat negyedévnyi veszteséget követően már profitot tudott felmutatni, ráadásul a 11 százalékos árbevétel-növekedése is meghaladta az elemzői várakozásokat.

A kellemes csalódás azonban nem sarkallta vételre a piaci szereplőket, az árfolyam - egészen az elmúlt hétig - nem emelkedett a 8 dolláros szint fölé, s nem tudott lépést tartani a Nasdaq erősödésével sem. A piaci szereplők ugyanis az ágazat idei kilátásaira helyezték figyelmüket, s aggódással figyelték, hogy a társaság az idén szektorálisan az eladások 6-12 százalékos mérséklődésével számol, s csak jövőre vár szerény, 4-5 százalékos emelkedést. Ez a prognózis egyébként összhangban van a többi mobiltársaság várakozásával is, ám arról nem szabad elfeledkezni, hogy a jelenlegi bizonytalan környezetben inkább óvatosan fogalmaznak a vállalatok vezetői. S mint a piaci szakértőkrámutatnak: a gazdasági környezet talpra állásával a szektor az átlagnál magasabb bővülést tud majd felmutatni. Igaz, ez még nem ebben a negyedévben várható.

A Motorola az idei évre új mobilkészülékek bevezetését tervezi, ráadásul azért is nagyon igyekeznie kell, hogy a dobogó harmadik helyén szereplő Samsung nehogy letaszítsa a második helyről. A Motorolának azért is igyekeznie kell a mobilüzletágban, mivel az elemzők erre a szegmensre összpontosítanak, jóllehet a társaság árbevételének mindössze 40 százalékát adja ez a rész.



Fordulat a Bayernél?

munkatársunktól

Tizenkét éves mélypontról van visszaút, legalábbis a legnagyobb német gyógyszergyártó társaság, a Bayer esete ezt példázhatja. A cég a héten megnyerte a Baycol gyógyszerre vonatkozó első perét, miután a bíróság úgy döntött: nem a társaság 2001 augusztusában betiltott készítménye okozta annak a férfinak a halálát, aki izomgyengeségben betegedett meg. Az orvosságot mintegy száz halálesettel hozták összefüggésbe, a 8400 keresetből pedig, amelyet a cég ellen nyújtottak be, a Bayer 500 esetben már peren kívül megegyezett. Ez egyébként 140 millió eurójába került a társaságnak, ám úgy tűnik, a mostani kedvező fordulat nyomán a többi peres ügyében is kedvező végkimenetel várható.

A Bayer kapott még egy esélyt, s talán ezúttal sikerrel járhat a gyógyszeripari üzletágának fellendítését illetően, ráadásul nem kizárt, hogy stratégiai szövetségest is sikerül találnia. A Bayer az idén tervezi piacra dobni Levitra nevű potencianövelő készítményét, s talán több szerencsével jár, mint a Baycollal, amely az "aranyévekben" a társaság harmadik legkelendőbb terméke volt.

A képet némileg árnyalhatja, hogy a gyógyszergyárnak jelenleg egy terméke sincs a klinikai tesztek utolsó fázisában, illetve kérdéses, hogy elegendő likvid eszköze van-e még a perek folytatásához. A stratégiai partner találása mindenesetre azon céljában is segítené a céget, hogy a kutatás-fejlesztés költségeit az árbevétel 20 százalékára szorítsák le, ami a Baycol gyógyszer visszavonását követően 29 százalékra rúgott. A cég részvé-nyeinek árfolyama egyébként a Baycol-botrány és az azzal kapcsolatos magas kártérítési kiadások miatt az év eleje óta közel 50 százalékot vesztett értékéből.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.