Pannonplast: a sötét ló
munkatársunktól
A Pannonplast árfolyama meglehetősen sokat tapasztalt már az idén, hiszen lejtmenetben éppen úgy volt része, mint erőteljes emelkedésben. Ráadásul a rendes éves közgyűlésig hátralévő bő egy hónap még sok újat hozhat a társaság életében, ezért nem lehet kizárni azt sem, hogy netán ez egy árfolyam-emelkedésben tornyosul.
A társaság körül szinte izzik a levegő, amit az is jelez, hogy a napokban már névtelen levelek árasztották el a világhálót, amelyben arról számoltak be, hogy a menezsdment rendkívüli tőkeemelésben gondolkodik, amit ő saját maga jegyezne le.
Az érvelés szerint a cég vezetése így próbálja semlegesíteni a Karsai Holding és a színen újonnan felbukkant szereplő, az ugyancsak 12,5 százalékos részesedéssel rendelkező Britton-csoport esetleges akcióit. A menedzsment cáfolt, és tudatos dezinformációról beszélt, miközben a piaci szereplők szerint a Pannonplast éves közgyűlése az idei szezon legizgalmasabb eseményének ígérkezik. A Karsai Holding és a Britton a részvények árfolyam-emelkedését célozza meg stratégiai elképzeléseivel, ám kérdés, hogy ezt mennyiben sikerül keresztülverekedniük.
Bizonytalansági tényezőkben pedig nincs hiány, hiszen kérdés az is, hogy a Britton és a Karsai dűlőre jut-e, azaz a stratégiát illetően tudnak-e kompromisszumot kötni, avagy két dudás már nem fér meg egy csárdában, illetve hogy az alapkezelők kinek a pártját fogják. A meccs tehát egyáltalán nem lefutott, éppen ezért bármilyen kimenetelű döntés rányomhatja bélyegét a Pannonplast-részvények árfolyamára. Ha másért nem, hát azért, mert egy bizonytalansági tényező majd kiesik a képből.
Motorola: a mostoha
munkatársunktól
A befektetők részéről meglehetősen csekély együttérzést váltott ki, hogy a Motorola elmúlt évét az erőteljes költség- és marketingcsökkenés jellemezte, amelynek első jeleit 2002 végén már lehetett tapasztalni. A világ második legnagyobb mobiltársasága hat negyedévnyi veszteséget követően már profitot tudott felmutatni, ráadásul a 11 százalékos árbevétel-növekedése is meghaladta az elemzői várakozásokat.
A kellemes csalódás azonban nem sarkallta vételre a piaci szereplőket, az árfolyam - egészen az elmúlt hétig - nem emelkedett a 8 dolláros szint fölé, s nem tudott lépést tartani a Nasdaq erősödésével sem. A piaci szereplők ugyanis az ágazat idei kilátásaira helyezték figyelmüket, s aggódással figyelték, hogy a társaság az idén szektorálisan az eladások 6-12 százalékos mérséklődésével számol, s csak jövőre vár szerény, 4-5 százalékos emelkedést. Ez a prognózis egyébként összhangban van a többi mobiltársaság várakozásával is, ám arról nem szabad elfeledkezni, hogy a jelenlegi bizonytalan környezetben inkább óvatosan fogalmaznak a vállalatok vezetői. S mint a piaci szakértőkrámutatnak: a gazdasági környezet talpra állásával a szektor az átlagnál magasabb bővülést tud majd felmutatni. Igaz, ez még nem ebben a negyedévben várható.
A Motorola az idei évre új mobilkészülékek bevezetését tervezi, ráadásul azért is nagyon igyekeznie kell, hogy a dobogó harmadik helyén szereplő Samsung nehogy letaszítsa a második helyről. A Motorolának azért is igyekeznie kell a mobilüzletágban, mivel az elemzők erre a szegmensre összpontosítanak, jóllehet a társaság árbevételének mindössze 40 százalékát adja ez a rész.
Fordulat a Bayernél?
munkatársunktól
Tizenkét éves mélypontról van visszaút, legalábbis a legnagyobb német gyógyszergyártó társaság, a Bayer esete ezt példázhatja. A cég a héten megnyerte a Baycol gyógyszerre vonatkozó első perét, miután a bíróság úgy döntött: nem a társaság 2001 augusztusában betiltott készítménye okozta annak a férfinak a halálát, aki izomgyengeségben betegedett meg. Az orvosságot mintegy száz halálesettel hozták összefüggésbe, a 8400 keresetből pedig, amelyet a cég ellen nyújtottak be, a Bayer 500 esetben már peren kívül megegyezett. Ez egyébként 140 millió eurójába került a társaságnak, ám úgy tűnik, a mostani kedvező fordulat nyomán a többi peres ügyében is kedvező végkimenetel várható.
A Bayer kapott még egy esélyt, s talán ezúttal sikerrel járhat a gyógyszeripari üzletágának fellendítését illetően, ráadásul nem kizárt, hogy stratégiai szövetségest is sikerül találnia. A Bayer az idén tervezi piacra dobni Levitra nevű potencianövelő készítményét, s talán több szerencsével jár, mint a Baycollal, amely az "aranyévekben" a társaság harmadik legkelendőbb terméke volt.
A képet némileg árnyalhatja, hogy a gyógyszergyárnak jelenleg egy terméke sincs a klinikai tesztek utolsó fázisában, illetve kérdéses, hogy elegendő likvid eszköze van-e még a perek folytatásához. A stratégiai partner találása mindenesetre azon céljában is segítené a céget, hogy a kutatás-fejlesztés költségeit az árbevétel 20 százalékára szorítsák le, ami a Baycol gyógyszer visszavonását követően 29 százalékra rúgott. A cég részvé-nyeinek árfolyama egyébként a Baycol-botrány és az azzal kapcsolatos magas kártérítési kiadások miatt az év eleje óta közel 50 százalékot vesztett értékéből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.