BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Pfizer megduplázta profitját

Az amerikai tőzsdei cégek negyedéves jelentései jellemzően visszaigazolják az elemzői várakozásokat, sőt számos esetben meg is haladják azokat. A héten napvilágot látott európai eredmények kevésbé adnak alapot derűlátásra.

A világ legnagyobb autógyáraként számon tartott General Motors az egy évvel korábbi 57 centről 2,71 dollárra volt képes emelni az egy részvényre jutó nyereséget ez év első három hónapjában. A másfél milliárd dolláros negyedéves eredményadat harmada a védelmi üzletág leválasztásának tudható be. Az egyszeri tételek nélküli eredmény 978 millió dollár, ami csaknem húsz százalékkal az elemzői konszenzus felett alakult. A rivális Toyota eredménye szintén a várakozások felett alakult, sőt az autógyár a japán gazdaságtörténet eddigi legnagyobb mértékű profitját realizálta. Az adózás előtti profit az elmúlt üzleti évben 28 százalékkal nőtt, elérve a 10,9 milliárd eurós nagyságrendet. A növekedés elsősorban az amerikai és az európai piacoknak volt köszönhető.

A héten tette közzé negyedéves eredményeit a világ három legnagyobb mobilgyártója. Az abszolút piacelső Nokia 0,18 eurós EPS-értéket jelentett, ami ugyan jelentősen a 0,16 euró körüli várakozások felett található, ám elmarad a tavalyi 0,19-os mutatótól. A finn cég vezetése a második negyedévre már csak 0,13 euró feletti EPS-t és 4 százalék feletti forgalomnövekedést vár. A rangsorban mögötte álló amerikai Motorola az első negyedévben 169 millió dolláros nettó profitot ért el, ami számottevő javulás a tavalyi, közel félmilliárdos veszteség után. Az árbevétel ugyanakkor a tavalyi 6,18 milliárdos szint és a 6,06 milliárdos várakozások alatt maradt. A 6,04 milliárd dolláros bevételből 2,4 milliárd esett a mobiltelefon-üzletágra, kétszázalékos bővülést mutatva. A lendületes növekedése által immáron harmadik legnagyobb mobilgyár, a dél-koreai Samsung mintegy 20 százalékkal több készüléket adott el az elmúlt hónapban, mint egy évvel korábban. Az amúgy háztartási elektronikában és memórialapkák gyártásában is meghatározó cég profitja azonban 41 százalékkal esett vissza, ami a termékek piaci árának markáns csökkenésével magyarázható. Memórialapokat ma már csak feleannyiért, a telefonokat pedig 5 százalékkal olcsóbban lehet eladni.

Ismét stabil jövedelemtermelőnek bizonyult a bányavállalatból sok évtizedes története során innovatív ipari konglomerátummá fejlődött 3M. Forgalmuk 11 százalékkal, 4,32 milliárd dollárra nőtt, amit a megújuló termékpaletta és a hatékony költséggazdálkodás mellett az eredmény is követni tudott. 502 milliós negyedévi nyeresége 50 millióval haladta meg az egy évvel korábbit.

A Novartis múlt heti kecsegtető számai után e héten a Pfizer okozott örömet a befektetőknek. Első negyedéves eredménye ugyanis több mint kétszerese a tavalyinak. A tíz százalékkal, 8,52 milliárd dollárra növekvő forgalom mellett a nyereség elérte a 4,67 milliárd dollárt. A jövőre nézve ígéretes a Pharmacia gyógyszergyár 60 milliárd dollár értékű felvásárlása, e leányvállalat teljesítménye a mostani eredményekben még nem szerepel.

Az élelmiszeriparban a Coca-Cola és a PepsiCo is megörvendeztette a befektetőket, míg a szintén ezen a héten jelentő svájci Nestlé forgalom-visszaesésről számolt be. Az atlantai társaság a tavalyi veszteség után az idén az év első három hónapjában már 835 milliós nyereségről adott hírt, a forgalom volumenében négy, értékében viszont tíz százalékot meghaladó mértékben bővült, az amerikai piac növekménye tehát ellensúlyozta az európai, eurázsiai és közel-keleti visszaesést. A vetélytárs PepsiCo nyeresége 13 százalékkal, 777 millió euróra nőtt, az árbevétel 220 millió dollárral, 5,53 milliárdra emelkedett. A szárnyalás elsősorban a cereáliák és snackek iránti keresletnövekedésnek tudható be, a szénsavas italok forgalma 2 százalékkal visszaesett. A svájci élelmiszercég ugyanakkor az elemzői várakozásoknál is nagyobb, 7,5 százalékos forgalom-visszaesést tapasztalt, a frank erősödését, az árak és a vállalat szerkezetének átalakulását figyelmen kívül hagyva azonban 2,5 százalékos növekedés mutatkozott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.