A hazai műkincspiac kínálatának egyre hangsúlyosabb szereplői a sokszor tévesen "csupán" művészi stúdiumoknak tekintett akvarellek, rajzok és nyomatok. A tavaszi árverési szezonban két önálló grafikai árverésen licitálhattak a gyűjtők: a már komoly hagyományokkal bíró Arte múlt pénteken rendezett 13. aukciója mellett néhány hete tartotta meg 2. grafikai árverését az Abigail is. Mindkét aukció a grafikai műfa-
jok iránti érdeklődés növekedéséről tanúskodott.
Bár a legjelentősebb grafikai alkotások még mindig a piacvezető árverezőházak festményárverésein bukkannak fel, egyre több kiváló akvarell és pasztellalkotás, sokszorosított grafika bukkan fel a kisebb, leggyakrabban 100-150 érdeklődőt vonzó, kifejezetten grafikai anyagokra specializálódott aukciókon is. A grafikai árverések népszerűségét és a kínálat egyre magasabb színvonalát jelzi, hogy az általános forgalmi mutatók folyamatosan emelkedő tendenciát mutatnak. Az Abigail új profilja terén biztosan tartja a 4 millió forintot meghaladó összforgalmat, míg az Arte tavaly decemberi eredményét majdnem megduplázva, 4,5 millióról 8 millióra növelte azt. Utóbbi esetben a kiemelkedő siker az árverés helye kiválasztásának is köszönhető volt: míg korábban az Arte a Vármegye Galériában tartotta árveréseit, most kényszerű okok miatt a Falk Miksa utcai Mű-Terem Galéria adott otthont az eseménynek.
A két aukció anyagában elsősorban azok az alkotók és munkák szerepeltek kiemelkedő eredményekkel, melyektől a nagy művészeti árveréseken már megszokhattuk a sikeres szereplést. Így főként Kádár Béla, Scheiber Hugó, Vaszary János, továbbá Bálint Endre és Korniss Dezső alkotá-saiért fizettek magas összeget az új tulajdonosok. Érdekes eredmények születtek azonban a jellemzően műfajspecifikus alkotások esetében is, ugyanis több művész szokatlan, a festészeti munkásságától némiképp eltérő sokszorosított grafikája is felbukkant a két árverésen. E felsorolás élére Czóbel Béla ritka, Kalapos fiú című litográfiája kívánkozik. Az 1910-es évek végére datálható próbanyomat 160 ezer forintért talált vevőjére az Abigail április 3-i árverésén. Hasonló Czóbel-alkotás az Arténál is szerepelt (Leányportré, 1920), igaz, ott sokkal szerényebb áron, 40 ezer forintért cserélt gazdát. A ritkaságoknál időzve érdemes még Bernáth Aurél híres, a Tél című olajfestményének sokszorosított változatát kiemelni, melynek ára 150 ezer forintig emelkedett az Arte árverésén. Több jól szereplő kortárs alkotása mellett 130 ezerért kelt el - ugyancsak az Arténál - Fényes Adolf 1903-ra datált színes litográfiája, míg a századelő mestereihez hasonlóan remekül szerepeltek az Európai iskola képviselői is, például a monotípiáiról is jól ismert Bálint Endre, akinek a Falk Miksa utcában 90 ezer, a Millennium Centerben pedig 120 ezer forintért kerültek leütésre lapjai.
Külön említést érdemel a két világháború között és a hetvenes, nyolcvanas években reneszánszukat élő grafikai mappák aukciós sikere. A két árverés ezekből is számtalan érdekességet tartalmazott. Vaszary János 30-as évekbeli rajzainak 1968-as, valamint Derkovits Gyula Dózsa-ciklusának szintén a hatvanas években újból kiadott példányaira (14, illetve 26 ezer forint) licitálhattak a gyűjtők. A hetvenes és nyolcvanas éveket elsősorban különböző csoportos válogatásokat tartalmazó mappákból származó lapok képviselték. Korniss Dezső Motívumok című alkotása 40 ezer forintért, a konkrét művészet apostolának, Max Billnek egy szitanyomata pedig 50 ezerért kelt el. A második világháború után készült, hiánytalan mappát csak egy esetben láthattak az érdeklődők. Jakovits József Hat kompozíció című, 1988-as munkája 60 ezer forintos áron talált gazdára az Arténál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.