A Cisco Systems minap közzétett 35 százalékos eredményjavulásáról szóló hírrel alapvetően lezárult az amerikai negyedéves jelentéstételi időszak. Összességében elmondható, hogy az elemzői várakozásoknak megfelelően alakuló vállalati teljesítmények némi optimizmust csepegtettek a befektetőkbe.
A piaci szereplők szemében mércének tekintett Cisco-eredmények szintén beleilleszkednek ebbe a sorba. A számítógépes hálózatok vezető gyártója az elmúlt három hónapban négyszázalékos forgalomcsökkenés mellett volt képes eredményét javítani. Eladásai 4,62 milliárd dollárt tettek ki, nettó eredménye pedig elérte a 987 milliót. Az elemzők általában elégedettek voltak a nyereségnövekedéssel, az árbevétel zsugorodásával kapcsolatban azonban aggodalmukat fejezték ki. Különösképpen aggasztó jelként értékelték, hogy az értékesítés váhatóan a jövőben sem fog bővülni. A Cisco vevői az amerikai vállalatok széles köréből kerülnek ki, így a várható stagnálás az általános vállalati beruházások elmaradásával is magyarázható. Hasonló, az árbevétel stabilizálódásáról szóló prognózist tett közzé a múlt hónapban a cég legnagyobb riválisa, a Juniper Networks is. Elemzők arra is emlékeztetnek, hogy az ágazat április-júniusi időszaka hagyományosan erős szokott lenni, így a megelőző három hónaphoz mért stagnálás jelentős lemaradást tükröz.
A visszafogott várakozások és a bizonytalan jövő ellenére a befektetők a jelen eredményeivel vigasztalódhattak. A Cisco profitmarzsa ugyanis a naptár szerinti első, a cég üzleti évében azonban harmadik negyedévre rekordszintre, 70,8 százalékra emelkedett, ami 0,4 százalékpontos javulást tükröz (igaz, a cég a következő három hónapra ismét 70 százalék alatti értéket prognosztizált). Szintén örvendetes hírnek számított a befektetők körében, hogy a korábbi 10 cent után a részvényenkénti nettó nyereség 14-re emelkedett.
Alapvetően a piaci optimizmushoz járult hozzá a Gillette konszern negyedéves beszámolója is. Elemzők azonban itt is a felemás jövőképre hívják fel a figyelmet. Tény azonban, hogy a tavalyi 223 millió dollár után az idén a nettó nyereség 263 millióra javult, a 18 százalékos növekmény így az egy részvényre vetített eredményt a korábbi 21 centről 25-re javította. Az első negyedéves eladások szintén felülmúlták az egy évvel korábbit: a tavalyi 1,732 milliárd dollár után az idei első három hónapban 1,971 milliárdos forgamat sikerült elérniük. A cégvezetés a Match3Turbo nevű borotva és egy fogkefeújdonság piaci sikerével magyarázta a növekedést. Az árfolyamok alakulása szintén az amerikai cég malmára hajtotta a vizet, az európai pénzek erősödése az elemzői várakozásokban szereplő hat százalék helyett összességében 14 százalékkal javította a bevételi adatokat. A vállalatcsoporthoz tartozó Duracell elemgyártó részleg szintén jelentős, 16 százalékos forgalomnövekedést ért el, piaci szakértők azonban nem látják az eladások további növekedésének lehetőségét.
A tengerentúli piac hangulatjavulására enged következtetni az a hír is, hogy a 141 éves Bacardi rumgyár tőzsdei bevezetést fontolgat, a részvényesek kétharmada már jóvá is hagyta a nyílt kereskedésre bocsátható két új részvénytípus létrehozását.
A továbbiakra nézve iránymutató az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed kamatvágással kapcsolatban kifejtett álláspontja is. Az első negyedévben 1,6 százalékra változó éves GDP-bővülési adat, valamint az elbocsátottak számának félmillióra emelkedése a gazdasági növekedés beindítását mind sürgetőbbé teszi. A Fed kénytelen az infláció gyorsítása mellett érvelni, ezáltal javítva a vállalatok profitabilitását és a piaci kilátásokat. Mindez a részvénypiacra is élénkítőleg hathat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.