Az Európában javában tartó negyedéves jelentéstételi szezon vegyes eredményekkel szolgált. A pénzügyi, gyógyszeripari szektorok jellemzően kedvező adatokat hoztak, míg az iparvállalatok, valamint az idegenforgalomban működő cégek közleményei inkább kedvezőtlen hírként hatottak.
A kontinens legnagyobb autógyáraként számon tartott Volkswagen AG például az év első három hónapjában 68 százalékos nettó eredménycsökkenést szenvedett el, amelyet a vállalatvezetés a dollár leértékelődésével és a megemelt fejlesztési kiadásokkal magyaráz. A nettó eredmény az egy évvel korábbi 627 millió euróról 202 millióra zsugorodott, így a korábbi részvényenkénti 1,62 eurós érték 51 centre olvadt. A wolfsburgi autógyártó forgalma szintén visszaesett az egy évvel korábbi időszakhoz képest, a 20,7 milliárd eurós kibocsátás 2,7 százalékos elmaradást tükröz.
A társaság vezetése a közelmúltban lezajlott személyi és szervezeti átalakítások által a közeljövőben profitjavulást vár. Nagy reményeket fűznek a Touareg terepjáró, a Touran minibusz, a 3-as Audi és az októberben érkező négyes Golf piaci sikeréhez. Általuk komoly javulást várnak a francia PSA konszernnel és a japán Toyotával folytatott küzdelemben.
A csökkenő bevétel ellenére világszerte az év első három hónapjában 1,4 százalékkal több autót, összesen 1,19 milliót tudtak eladni. A kínai forgalmuk 94 százalékkal bővült, a fő felvevőnek számító hazai piacon azonban 5,6 százalékkal esett vissza az eladott autók száma. A jövőre nézve ígéretes lehet, hogy a beruházások értéke 16 százalékkal, 1,54 milliárdra bővült, a kutatás-fejlesztés kiadásai pedig 3,7-del, 967 millióra növekedtek.
Szintén visszafogott eredményekről számolt be a brit piac meghatározó szereplője, a Marconi. A hálózati berendezéseket gyártó cég közel négymilliárd fontos értékcsökkenési leírása után sikerrel egyezett ki hitelezőivel, és a pénzügyi reorganizáció eredményes véghezviteléről adott hírt. A márciussal záruló negyedévben azonban eladásai hét százalékkal estek, és eredményesség szempontjából is még mindig bőven a negatív tartományban találhatóak. Vigaszt csak az jelent, hogy a bevétel kétharmadát adó alaptevékenység forgalma érezhető mértékben, 270 millió fontra bővült, és a negyedéves veszteség időről időre csökken.
Komoly kihívásokkal szembesül a korábban a turisztikai ipar sztárjaiként emlegetett fapados légitársaságok közül az EasyJet is. Közleménye szerint október és március között több mint 48 millió font veszteséget termelt, jóllehet forgalma a rivális Go felvásárlása által 90 százalék feletti mértékben, 372 millió fontra emelkedett. A kulcsszámként kezelt kihasználtsági mutató szinten tartása érdekében jelentősen, 10 százalék felett kellett engedni az árakból, az így keletkező finanszírozási keresztmetszeten pedig 15 százalékos létszámleépítéssel igyekeznek úrrá lenni. Az európai befektetőknek igazán jó hírt az elmúlt napokban a Bayer vegyipari társaság és a Commerzbank hozott. Az előbbi cég túljutott a gyógyszerperek okozta válsághelyzeten és HelathCare, illetve CropScience üzletága is kimagasló növekedést hozott. Egyszeri hatások nélkül az üzemi eredmény így 80 százalékkal, 833 millió euróra javult. A forgalom közel ötszázalékos bővülést mutatott, elérve a 7,3 milliárd eurót.
A Commerzbank visszatérése a nyereséges tartományba elemzők beszámolója szerint jótékonyan hatott az egész pénzügyi szektor befektetési megítélésére. A negyedik legnagyobb német bank hárommilliós nyereségről számolt be, ami ugyan elmarad a tavaly ilyenkor közzétett 72 milliós eredménytől, de szemrevaló javulás a tavaly év végi 243 milliós negatívumhoz képest. A piac készült a kedvező fordulatra, március közepe óta a társaság papírjai 75 százalékkal értékelődtek fel. (MDE)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.