A Globus Konzervipari Rt. első negyedéves számai impozánsra sikeredtek, hiszen az adózás előtti eredmény közel kétszerese az előző év hasonló időszakáénak. A teljességhez hozzátartozik, hogy ebben az egyszeri tételek játszották a fő szerepet, a cégcsoport gazdálkodási feltételeinek romlását a csabai gyár ingatlanjainak és termelőeszközeinek a Bonduelle felé történő eladása kompenzálta.
A Globus első negyedévi konszolidált árbevétele 16 százalékkal, 7,2 milliárd forintra erősödött, ám mint a társaság vezetése rámutatott: az árbevétel alakulására negatívan hatott az exportértékesítést megnehezítő forinterősödés, illetve az ételízesítők Unilever felé történő eladásának kiesése. Ez utóbbi közel 200 millió forintos eredménytartalom-csökkenést okozott, amit a késztermékek fokozott eladásával sikerült ellensúlyozni. A pozitív hatások között említhető a mélyhűtött termékek, illetve a zöldségalapú konzervek eladásának bővülése, utóbbinak a súlya a teljes értékesítésen belül a tavalyi 63-mal szemben már 78 százalékot tesz ki.
A tavalyi és az idei első három hónap összehasonlítását azonban némileg megnehezíti néhány öszsze nem hasonlítható tétel, így a csabai eszközeladás miatti rendkívüli bevétel és ráfordítás, a gyorsfagyasztott termékek értékesítésével összefüggő marketingtevékenység nem folyamatosan jelentkező költsége, a debreceni gyárban végrehajtott létszám-
leépítések miatti előre hozott többletköltségek, valamint a Bonduelle-ügylethez kapcsolódó készletraktározási és fuvarozási többletköltségek felmerülése.
Az értékesítés közvetlen költségei 23,8 százalékkal, 5,62 milliárd forintra emelkedtek, míg a bruttó eredmény több mint 4 százalékkal, 1,6 milliárd forintra csökkent. Ennek hátterében a társaság szerkezetátalakítása állt: kiesett ugyanis a magasabb fedezeti szintű, ételízesítőkből származó bevétel. Az új ételízesítők piaci bevezetése 4-5 hónapba telik, így ennek eredménye a második féléves számokban jelentkezik majd - mutat rá a vezetés.
Az értékesítés közvetett költségeinek 44 százalékos emelkedése az egyszeri, illetve az előre hozott költségek számlájára írható. Ide sorolható többek között a csabai gyár telephelyének megszüntetése miatti 150 milliós egyszeri ráfordítások, illetve az Iglo termékek 210 milliót kitevő értékesítési és marketing-, valamint forgalmazási költségei.
Az üzemi eredmény 68 százalékkal, 973 millió forintra emelkedett, amelyben a csabai gyár ingatlanjainak és termelőeszközeinek Bonduelle felé történő értékesítése - az egyéb bevételi soron - már megmutatkozik. A cégcsoport adózott eredménye 80,6 százalékkal, 881,9 millió forintra nőtt.
Az idei évre a Globus 35 milliárd feletti árbevétellel és 2 milliárdot meghaladó adó előtti profittal számol. (FB)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.